Atılım Üniversitesi Sivil Havacılık Yüksekokulu eğitim çalışmaları teorik ve pratik derslerden oluşmaktadır. 

Pratik eğitimler okulumuzun ana kampüsünde ve Esenboğa Havalimanında bulunan hangardaki atölyelerde gerçekleştirilmektedir.

  • Ana binamızda bulunan laboratuvarlar;
    • Aviyonik sistemler laboratuvarı
    • Elektronik laboratuvarı
    • Bakım eğitim laboratuvarı (NDT, hidrolik ve bakım eğitimi)
    • Bakım uygulama laboratuvarı 
    • Motor eğitim laboratuvarı
  • Esenboğa Havalimanı hangarında bulunan atölyeler;
    • Elektrik atölyesi
    • Aviyonik atölyesi
    • Motor atölyesi
    • Yapısal atölyesi

 

Motor ve Gövde Laboratuarı

 

1) Turbojet Motor Test Düzeneği

Sistem temel olarak AMT Olympus HP’nin üniversite versiyonu olan bir turbojet motor, test tezgahı ve kontrol paneli ünitesinden (Common Control Panel Unit) oluşmaktadır. AMT Olympus HP turbojet  motoru, üniversiteler için özel olarak tasarlanmış bir motordur. Motor üzerine deney amaçlı sensörler yerleştirilmiştir. Motor üzerinde değişik noktalardan (kompresör girişi ve çıkışından basınç, Egsoz çıkış lülesinden) basınç ve sıcaklık değerleri ölçülebilmektedir.  Ayrıca motorun devri, ürettiği itki ve yakıt tüketimi de otomatik olarak veri toplama sistemi ve bilgisayar ile ölçülebilmektedir.  Motor 230 Newton’a kadar itki üretebilmektedir.

 

2) Turboprop Motor Test Düzeneği

Bu test düzeneği , Jetcat Spt-5 Turboprop motoru, test ölçüm tezgahı ve kontrol paneli üniteleri nden oluşmaktadır. Jetcat Spt-5,turbo prop motoru 27 “ çapında, üç palalı bir pervaneyi döndürmektedir. Sistem bu pervane ile 7000 RPM’de yaklaşık 55 lbs itki üretebilmektedir. 50 000 – 165 000 rpm aralığında dönebilmekte ve 580 – 7100 C sıcaklık aralığında çalışabilmektedir. Motorun toplam ağırlığı 4.9 lb dir ve 15.25 inç uzunluğundadır. Yakıt tüketimi ise, dakikada 8 ons Jet A-1 yakıtıdır. Motorun bakım aralığı 25 saattir. Bu süre sonunda, motorun incelenmesi ve komponentlerinin gözden geçirilmesi gerekmektedir. Hasarlı ve aşınmış parçaların değiştirilmesinden sonra motor tekrar kullanılabilmektedir.

 

3) Piston Motor Test Düzeneği

Sistem, DLE-120 piston motoru, test tezgahı ve kontrol ünitesinden oluşmaktadır. DLE-120 içten yanmalı motoru, 2 zamanlı, çift silindirli bir boksör motordur. 50 Pound statik itki oluşturabilmektedir. Boksör motor titreşimi azaltmakta ve verimi arttırmaktadır. Güç ağırlık oranı oldukça yüksektir. Pistonları çok hafifdir. Çok hızlı ivmelenmektedir., Mükemmel bir sıkıştırma oranına sahiptir ve titreşimi çok düşüktü. Elektronik ateşleme sistemi bulunmaktadır. Toplam ağırlığı 2.895 kg dır ve 7500 devirde 12 hp güç üretebilmektedir.

 

4) Tek silindirli içten yanmalı motorlar (DLE-61)

Bu motorlar öğrencilerimizin masa üstünde içten yanmalı bir motoru söküp takma ve pratik uygulama çalışmaları için kullanılmaktadır. Öğrencilerimiz bu motoru sökerken, sökme-takma işleminin inceliklerini, parçaların Türkçe ve İngilizce isimlerini, ne işe yaradıklarını ve çalışma prensiplerini öğrenmektedirler. Böylece öğrencilerimiz konuyu sadece teorik olarak değil aynı zamanda uygulamalı olarak da öğrenebilmektedirler. DLE-61 motorları 7500 rpm’de 6 hp güç üretmektedir. Karbüratörlü olan bu motorlar elektronik ateşleme sistemine sahiptirler ve 87 – 93 Oktan yakıt yağ karışımı ile çalışmaktadırlar.

 

5) ROTO 85 FSI Çift silindirli, 4 zamanlı içten yanmalı motorlar

ROTO 85 FSI motoru 2 silindirli, karşılıklı Boxer tipi, 4 zamanlı, bir motordur ve genellikle 3.6 m kanat açıklığı olan ve 20 kg’ye kadar olan model uçaklarda kullanılan benzinli bir motordur. 3kg ağırlındadır, 12 kg itki üretebilmektedir, 1000-5800 rpm aralığında çalışmaktadır. Öğrencilerimiz bu 4 zamanlı ve 2 zamanlı motorların performans deneylerini yaparak verimlerini karşılaştırmaktadırlar.

 

6) J-79 Turbo jet motoru

Laboratuarımızda çalışır durumdaki minyatür turbo jet ve turbo prop jet motorlarının yanı sıra çalışır durumda olmayan bir J79 motorumuz da bulunmaktadır. Öğrencilerimiz gerçek bir turbo jet motoru üzerinde değişik komponentlerini inceleme imkanına sahiptirler.

 

7) Lycoming pistonlu içten yanmalı uçak motoru

Bu motor da çalışır durumda değildir ve sadece gösterim amaçlı olarak kullanılmaktadır. Öğrencilerimiz yaz stajları sırasında bu 6 silindirli boxer tipi motoru söküp tamamen dağıttıktan sonra tekrardan monte ederek bir araya getirmektedirler. Staj süreleri boyunca içten yanmalı gerçek bir uçak motorunun değişik parçalarını tanıma imkanına sahip olmaktadırlar.