Sıkça Sorulan Sorular
Sıkça Sorulan Sorular
1. İç Mimarlık nedir?
İç mimarlık, mekânları fonksiyonel, estetik ve sembolik açılardan ele alarak insanların ihtiyaçlarını karşılamayı amaçlayan bir meslek alanıdır. Gerekli ihtiyaçları karşılarken kullanıcı grubunun psikolojik, ekonomik, sosyal ve kültürel değerlerini göz önünde bulundurur. Bu değerlerle; sanat, bilim ve iş planlamasını bir araya getirerek, yaratıcı, teknik, sürdürülebilir ve işlevsel iç mekân çözümleri üretir. Güvenlik, sağlık ve ergonomi gibi parametrelere öncelik verirken, stil ve estetik konularında bilinçli ve doğru kararlar alınmasını sağlar (IIDA-International Interior Design Association / Uluslararası İç Tasarım Derneği).
Malzeme, renk, ışık, tekstil, doku gibi öğelerin kullanımıyla içmimarlar tarafından tasarlanan mekânlar, kullanıcının fiziksel ve ruhsal durumunu göz önünde bulundurarak mekânlardaki iyi oluş halini güçlendirmeyi hedefler. Bu hedefler doğrultusunda; tasarım ve estetik, fonksiyonellik, ergonomi ve kullanıcı deneyimi, teknik bilgi, kültürel ve sanatsal bağlamlar iç mimarlığın temel özelliklerinden bir kaçını oluşturmaktadır.
Uluslararası İçmimarlar Federasyonu (IFI) bu alanda çalışacak profesyonelleri, iç mekânların işlevsel ve nitelikli olabilmesinde karşılaşılan sorunları tespit eden, yaratıcılıklarını kullanarak çözümler üreten kişiler olarak tanımlamaktadır. İçmimarlar, tasarım analizi yapabilen, şantiye denetimi gerçekleştirebilen, mekânla ilgili yapı bilgisi olan, donatı, malzeme ve donanım konularında bilgi sahibi olan uzmanlardır. Aynı zamanda çok disiplinli bir yaklaşımla tasarım ve planlama süreçlerine katkı sağlarlar.
2. İç Mimarlık ve Çevre Tasarımında Bölümü adında geçen “Çevre Tasarımı” ne anlam ifade etmektedir?
"İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü" adındaki "Çevre Tasarımı," iç mekânlardaki yapı elemanları ve fiziksel unsurların yanı sıra çevresel faktörleri de içermektedir. İç mekân tasarımında aydınlatma, havalandırma, akustik, ısıl konfor gibi çevresel faktörlerin dikkate alınmasını içermektedir. "Çevre" terimi genellikle birçok kişinin sadece fiziksel çevreyi düşündüğü bir kavramdır ancak burada doğal, sosyal ve kültürel çevreleri de kapsar. İçmimarlık perspektifinden bakıldığında, "çevre" terimi, insanın etrafındaki ortamı ifade eder. Bu ortam, insan yaşamını etkileyen ruhsal, toplumsal ve kültürel etkilerin bir birleşimini içerir ve aynı zamanda insan odaklı bir yaklaşımı önceler. Buradan hareketle eğitim programımızın temel amaçlarından biri, insanın yaşadığı ortamın estetik ve kullanım değerlerini artırmak ve bu bağlamda nitelikli çevreyi oluşturmaktır.
3. İç Mimarlık ve İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümleri arasında fark var mı?
“İç Mimarlık” programları sayısal puan (MF-4) ile alım yaparken “İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı” programları eşit ağırlık (TM-1) puanı ile öğrenci almaktadır. Her iki bölümün öğrencileri de “içmimar” unvanına sahip olarak mezun olmaktadır ve mezun olan öğrencilerin mezuniyet durumlarında herhangi bir yetki ve yetkinlik farkı bulunmamaktadır. Profesyonel yaşamda, bir kişinin "İç Mimarlık" veya "İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı" bölümlerinden mezun olmuş olması, temel yetenek ve bilgi düzeyinde belirgin bir ayrım yaratmamaktadır.
4. İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü eğitim programında yaz stajı var mıdır, var ise kapsamları nelerdir?
Atılım Üniversitesi, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü bünyesinde ICM 299 Staj I (Şantiye), ICM 399 Staj II (Atölye) ve ICM 499 Staj III (Büro) olmak üzere her biri 20 iş gününden oluşan toplamda üç adet zorunlu yaz stajı bulunmaktadır.
“ICM 299 Şantiye Stajı” ikinci yarıyıl sonunda yapılmaktadır. Şantiye alanındaki aktiviteler ve yaşam; projeye dâhil olan disiplinler arasındaki koordinasyon ve programlama, proje uygulama ve detaylandırma aşamaları ve iş güvenliği konularını içermesi beklenmektedir. İçmimarlık sürecinde yapılacak olan uygulama ve detayların staj süresinde izlenmesi öğrencinin mesleki gelişimi açısından önemlidir. Staj yapan öğrencinin staj sürecinde çeşitli uygulamaları öğrenmiş olması gerekmektedir. Örneğin; bölücü duvarların uygulanması, duvar kaplamaları, ince sıva ve boya işleri, döşeme ve tavan uygulamaları, rölöve, metraj hesaplamaları, tesisat, merdiven, kapı ve doğrama uygulamaları gibi.
“ICM 399 Atölye Stajı” dördüncü yarıyıl sonunda yapılmaktadır. Atölye stajı sürecinde üretim görülmesi esastır ve öğrencilere farklı malzemelerin özellikleri, kullanım alanları ve uygulama teknikleri hakkında bilgi sağlaması amaçlanmaktadır. Keşif, sipariş formu hazırlama, ürün ve malzeme seçimleri, panel ve döşemeli mobilya üretimleri, donatı ve aksesuar üretim ve seçimleri, birleşim detayları, kaplamalar, bitirme malzemeleri, geçme detayları, boyama, cila ve montaj teknikleri, montaj ve kurulum aşamaları gibi çeşitli kalemlerin bir arada görülebileceği atölyelere öncelik verilmektedir.
“ICM 499 Büro Stajı” altıncı yarıyıl sonunda yapılmaktadır. Öğrenci Mimarlık/ İç Mimarlık Firmaları ve/veya İnşaat ve Proje firmalarında staj yapabilmektir. Büro stajı süresince müşteri ile iletişim, keşif, rölöve alımı, tasarım süreci, proje ve detay çizimleri, maliyet, hakediş, sözleşme, ihale dosyası hazırlama gibi teknik rapor ve belgelerin hazırlanması, malzeme ve ürün seçimleri, 3 boyutlu görsellerin hazırlanması, sunumlar, uygulama takibi ve denetim gibi süreçlerin takip edilmesi beklenmektedir.
Şantiye, atölye ve ofis stajları, öğrencilere hem teorik bilgileri pratiğe dökme hem de sektördeki çalışma koşullarını ve beklentilerini anlama şansı sunar. Bu stajlar, öğrencilere gerçek bir tasarım ortamında deneyim kazandırarak mezuniyet sonrası kariyer yolculuklarını şekillendirmelerine yardımcı olur.
5. İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümünde yer alan Ortak Eğitim Uygulaması ne anlama gelmektedir?
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümünde yer alan Ortak Eğitim Uygulaması, öğrencilerin üniversitede kazandıkları teorik bilgi ve becerileri gerçek iş ortamında uygulamalarına olanak sağlayan bir eğitim modelidir. Bu uygulama, öğrencilerin mezuniyet öncesinde sektörle doğrudan temas kurmalarını ve profesyonel deneyim kazanmalarını hedefler. Bu kapsamda ortak eğitim uygulamasının aşağıda belirtilen farklı anlamları bulunmaktadır:
Teorik Bilginin Pratiğe Dönüşmesi:
- Derslerde öğrenilen tasarım, teknik çizim, malzeme bilgisi gibi teorik kavramların gerçek projelerde kullanılmasını sağlar.
- Öğrencilere, profesyonel iç mimarlık ve çevre tasarımı projelerine katılma şansı sunar.
Profesyonel Deneyim Kazanımı:
- Öğrenciler, iş yerinde çalışarak mesleki becerilerini geliştirme fırsatı bulur.
- Gerçek müşteri talepleri, ekip çalışması ve proje yönetimi gibi süreçleri öğrenirler.
Sektörle Erken Tanışma:
- Öğrenciler mezun olmadan önce sektördeki firmalarla iletişim kurar, bu da mezuniyet sonrası istihdam olanaklarını artırır.
- İç mimarlık ve çevre tasarımı sektöründeki trendler, malzemeler ve teknolojiler hakkında bilgi sahibi olurlar.
Özgüven ve Uygulama Yeteneği:
- Uygulama sırasında kazanılan deneyim, öğrencilerin özgüvenini artırır ve iş hayatına daha kolay adapte olmalarını sağlar.
- Tasarım kararlarını hızlı ve etkili bir şekilde almayı öğrenirler.
Üniversite ve Sektör İşbirliği:
- Ortak eğitim uygulamaları, üniversite ile sektör arasındaki iş birliğini güçlendirir.
- Eğitim müfredatının sektörün ihtiyaçlarına uygun şekilde güncellenmesine katkı sağlar.
6. İçmimarlık eğitimi almak için çizim yeteneği gerekli midir?
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programında çizim yeteneği, adayların endişe duyduğu bir konudur. Ancak, bu programda çizim yeteneğine sahip olmak bir zorunluluk değildir. İçmimarlık disiplininde çizim bir ifade aracıdır. Doğuştan gelen bir yetenek değil, geliştirilebilen bir beceridir. Eğitim programının içeriği, öğrencilere çizim becerilerini geliştirebilmeleri için olanak tanır. Dersler ve tasarım stüdyoları, öğrencilere çizim konusunda pratik bilgiler kazandırır.
İç Mimarlık alanı, tasarım fikirlerini ifade etmek için bir dizi aracı kullanır ve bu araçlar sadece serbest el çiziminden ibaret değildir. Tek başına serbest el çizimi kabiliyeti yeterli değildir, müfredat içerisinde öğrencilere çeşitli çizim teknikleri öğretilir ve çeşitli seçmeli dersler aracılığıyla öğrencilerin el çizim becerilerini geliştirmelerine destek olunur. Dolayısıyla, çizim yeteneği adayların kendilerini ifade etmeleri için bir avantaj olabilir, ancak programda başarılı olabilmek için geliştirilebilen bir beceri olarak kabul edilmelidir.
7. İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü’nden mezun olunca hangi alanlarda çalışılabilir?
Mezunlar kamu sektöründe, belediyelerde veya bakanlıklarda içmimarlık kadrolarında görev alabilirler. Mimari/içmimari proje ofislerinde, yüklenici inşaat firmalarında tasarım ve uygulama alanlarında çalışabilirler. Mezunlardan bir kurum veya kuruluşa bağlı kalmak istemeyenler kendi ofislerini veya atölyelerini açarak tasarım, uygulama veya danışmanlık hizmeti verebilirler.
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü mezunları genellikle eğitim, sağlık, ticaret yapıları, endüstriyel yapılar, otel, iş merkezi, havaalanı gibi büyük ölçekli yapıların yanı sıra konut, karavan, tekne, mobil araç, fuar stantları gibi küçük ölçekli iç mekânların tasarımında yer alabilirler. İçmimarlar, iç mekân tasarımında sabit ve hareketli mobilyaların tasarımı, aydınlatma, akustik gibi mekân performanslarının değerlendirilmesi gibi konularda uzmanlaşabilirler. Malzeme seçimleri ve detay çözümleri konusunda becerilerini geliştirerek kullanıcı ihtiyaçlarını karşılayabilirler.
Tüm bunlara ek olarak içmimarlık alanında akademik kariyere yönelen profesyoneller, üniversitelerde öğretim görevlisi/üyesi olarak görev alabilirler. Akademik kariyerleri boyunca araştırma projelerine liderlik ederek veya katkıda bulunarak sektöre yeni bilgiler ve perspektifler kazandırabilirler.
8. İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü öğretim elemanları kadrosu kimlerden oluşmaktadır?
Atılım Üniversitesi İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü dinamik akademik kadrosu ile öğrencileri en donanımlı şekilde meslek hayatına hazırlamayı amaçlamaktadır. Bölümde alanında uzman olan on altı tam zamanlı öğretim elemanı görev yapmaktadır. (https://www.atilim.edu.tr/tr/ict/page/2110/akademik-personel). Tamamı İçmimarlık / İçmimarlık ve Çevre Tasarımı Lisans ve Lisansüstü eğitimini tamamlamış, ulusal ve uluslararası tasarım yarışmalarında pek çok ödülü bulunana akademik kadroya sahiptir.
Ayrıca, sektörde prestijli projeleri ile tanınan birçok yarı zamanlı öğretim elemanı da derslere destek vermektedir. Meslek pratiğinin içinde yer alan yarı zamanlı öğretim elemanlarının desteğiyle, teorik bilgiler pratiğe dönüştürülerek, öğrencilere profesyonel uygulamaları öğrenme fırsatı sunulmaktadır. Tam zamanlı ve yarı zamanlı öğretim elemanları öğrencilere sadece kuramsal değil, aynı zamanda endüstri standartlarına uygun beceriler kazandırma amacı gütmektedirler.