AKTS - Anadolu'da Mekânsal Evrim

Anadolu'da Mekânsal Evrim (ICM526) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Anadolu'da Mekânsal Evrim ICM526 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Sosyal Bilimler Yüksek Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Prof. Dr. Zühal Özcan
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Anadolu’da iç ve dış mekanların geçirdiği evrimin değişim sürecinin irdelenmesi, temel özelliklerinin tanıtılması ve yeni tasarımlar için kullanılabilecek ögelerin analizinin yapılmasıdır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Kronolojik dizilim içinde farklı işlevleri olan yapı ve yapı gruplarının analizini yapar.
  • Bölgesel farklılıkların geleneksel ve yöresel örnekler bağlamında ayırt edilmesine olanak verir. Kültürel Miras olarak değerlendirme yöntemlerini gösterir.
  • İç ve dış mekanın özelliklerini tanıtır ve bütünlüğünün önemini açıklar.Tasarımdaki yeri ve önemini tartışır.
  • Farklı işlevleri olan mekanların evrim sürecindeki süreklilik ve değişimlerini karşılaştırır. Mekanı biçimlendiren özel detayların tanıtımını yapar
  • Yeni tasarımlar için yorum yapma becerisini geliştirir.
Dersin İçeriği Anadolu örneği özelinden hareketle geleneksel ve yöresel mimaride kamusal ve sivil mimarlık örneği, yapıların mekânsal evrimi; mekânın yapı içi ve yakın çevresi ile ilişkisi; çeşitli coğrafyalardan gelen verilerin mekânı biçimlendirme ve değiştirme potansiyeli; sosyal, ekonomik ve siyasi gelişmelerin mekânın biçimlenmesindeki rolü ve etkileri; çağd

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Geleneksel ve Yöresel Mimari kavramlarının dünya ve Türkiye genelinde içerdiği anlam farklılıklarının açıklanması Kaynakça üzerinden konu araştırma yapma.
2 Kamusal ve Sivil Mimarlık Yapılarının genel tanımı ve açılımı. Tanımlar üzerinde ön araştırma yapma.
3 İbadet yapılarında iç mekan ve yakın çevre ilişkisi analizi + farklı görüş, inanç, coğrafya ve toplumsal verilerin iç ve dış mekanı biçimlendirmedeki rolü -; I- Anadolu dışı etkenler Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve okuma yapma.
4 İbadet yapılarında iç mekan ve yakın çevre ilişkisi analizi + farklı görüş, inanç, coğrafya ve toplumsal verilerin iç ve dış mekanı biçimlendirmedeki rolü -; II- Anadolu etkenleri Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve okuma yapma.
5 Güvenlik, ticaret ve yaşam sonrası yapılarında farklı coğrafya, ekonomi, güvenlik, siyasi görüş ve ritüellerin rolü ve mekana yansımaları Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve okuma yapma.
6 Kentsel mekanı oluşturan sivil mimarlık örneklerinin yer seçim ölçütleri Sosyo-ekonomik işlevli yapılarda mekan kurgusu ve bu mekanları biçimlendiren ögeler ve kökenleri. Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve okuma yapma.
7 Sosyo-kültürel işlevli yapılarda mekan kurgusu ve bu mekanları biçimlendiren ögeler ve kökenleri. Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve okuma yapma.
8 Ara Sınav Sınav için hazırlık .
9 Sivil Mimarlık Örneği olarak konutun mekansal evrimi ; Anadolu dışı ve Anadolu etkenleri ile bölgesel farklılıkların mekan kurgusuna yansımaları Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve ödev için araştırma yapma.
10 Kent ölçeğinde geleneksel konutların yer seçim faktörleri, ulaşım, temiz su şebekesi,yeşil doku ve açık alan, parselde konum ile yapı ilişkisi. Konut ve yakın çevresinin tasarım bütünlüğü Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve ödev için araştırma yapma.
11 Kentten birim yaşama ünitesine açık- yarı açık ve kapalı mekan kavramının mekansal analizi Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve ödev için araştırma yapma.
12 Konutta iç ve dış mekanı biçimlendiren üçüncü boyut ögeleri, sanat ve zanaatın yeri Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve ödev için araştırma yapma.
13 19.yüzyılsonu ve 20. Yüzyıl başında Anadolu’da yeni teknoloji, görüş ve iletişim biçimlerinin işlevsel çeşitliliği ve mekanı dönüştürme süreci Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve ödev için araştırma yapma.
14 20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren çok parçalı mekansal gelişme ve evrim sürecinin çöküşü Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve ödev için araştırma yapma.
15 Hangi iç ve dış mekan özellikleri, hangi koşullarda geleceğe taşınabilir? Kentsel koruma ve kentsel arkeoloji ve yapı koruma ve yenileme nedir? Ödevlerin teslimi Konu ile ilgili verilen kaynaklar kullanılarak ön hazırlık ve okuma yapılması
16 Kültür mirasının mekansal evrim sürecindeki yeri, koruma-kullanma dengesinin sonuçlarının değerlendirilmesi. Ödevlerin teslimi Yarıyıl içi konularının gözden geçirilmesi.

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Ed. Sey, Y., (1996) Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme, Istanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları
Diğer Kaynaklar 2. Aktüre, S. (1978) 19. Yüzyıl Sonunda Anadolu Kenti Mekansal Yapı Çözümlemesi. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
3. Sey, Y. (ed). 75 Yılda Değişen Kent ve Mimarlık. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.
4. Aslanoğlu, İ. (2001) Erken Dönem Cumhuriyet Mimarlığı 1923-1938. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını.
5. Sözen, M. (1984) Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarlığı, 1923-1983. Ankara:Türkiye İş Bankası.
6. Tankut, G. (1993) Bir Başkentin İmarı. Ankara: Anahtar Kitaplar Yayınevi
7. Akın, G. (1990) Asya Merkezi Mekan Geleneği,Ankara; Kültür Bakanlığı Yayını
8. Kuban D. (1995) Türk Hayatlı Evi, Istanbul; Ziraat Bankası Yayını

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 10
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 2 70
Sunum 1 20
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri - -
Toplam 4 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 100
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 0
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. X
2 Alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. X
3 Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygular. X
4 İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur. X
5 Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür. X
6 Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımları gerektiren çalışma veya öğrenim bağlamlarını yönetir ve dönüştürür. X
7 Öğrenimini büyük ölçüde kendi başına yönlendirmeye ya da bağımsız olarak sürdürmeye olanak veren öğrenme becerilerine sahiptir. X
8 Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır. X
9 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar ve gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. X
10 Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar. X
11 Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 15 1 15
Sunum/Seminer Hazırlama 1 22 22
Projeler
Raporlar
Ödevler 2 20 40
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi
Toplam İş Yükü 125