AKTS - Hukuk Felsefesi
Hukuk Felsefesi (KMH512) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hukuk Felsefesi | KMH512 | Alan Dışı Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Sosyal Bilimler Yüksek Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Öğrencilerin hukuk kavramı, adalet fikri, hukukun kaynağı ve evrimi üzerinde yoğunlaşan felsefe yaklaşımları hakkındaki bilgilerinin arttırılarak, yoğun olarak pozitif hukukla uğraşacak olan öğrencilerin gündemine adalet meselesini getirmek ve bu konuda sistemli bir şekilde düşünmelerini sağlamaktır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Tabii hukuk teorisi, biçimci hukuk anlayışı: hukuki pozitivizm. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hukuk ve Felsefe arasındaki ilişki, Hukuk ve Bilim arasındaki ilişki | Yasemin Işıktaç, Hukuk Felsefesi, Filiz Kitabebi, İstanbul, 2010 |
2 | Hukuk Felsefesi’nin Konusu | Yasemin Işıktaç, Hukuk Felsefesi, Filiz Kitabebi, İstanbul, 2010 |
3 | Doğal Hukuk Kuramı: Doğal Hukuk, doğal ve pozitif hukuk arasındaki ayrım ile ilgili teorik bilgiler | Yasemin Işıktaç, Hukuk Felsefesi, Filiz Kitabebi, İstanbul, 2010 |
4 | Doğal hukuk, doğal hukukun a priori karakteri ve gerekliliği arasındaki ilişki | Yasemin Işıktaç, Hukuk Felsefesi, Filiz Kitabebi, İstanbul, 2010 |
5 | Doğal Hukuk ve Modern Epistemoloji, Dualizm, İnsanın Doğal Düzeni | Yasemin Işıktaç, Hukuk Felsefesi, Filiz Kitabebi, İstanbul, 2010 |
6 | Sözleşmecilik, Grotius, Hobbes, Rousseau, | Yasemin Işıktaç, Hukuk Felsefesi, Filiz Kitabebi, İstanbul, 2010 |
7 | Biçimci Yaklaşım: Biçimciliğin Farklı Yaklaşımları, Biçimciliğin Geliştirilmesi ve Gerçek Anlamı, Biçimci Teori olarak Hukuki Pozitivizm, Hukuki Pozitivizm a) Felsefi Temelleri, b) Hukuki Pozitivizmin Siyasal Temelleri | “Hukuki Pozitivizm” Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Yıl 1978 Cilt 35 Sayı 1-4, Sayfa: 17-56 |
8 | Biçimci Yaklaşım: Biçimciliğin Farklı Yaklaşımları, Biçimciliğin Geliştirilmesi ve Gerçek Anlamı, Biçimci Teori olarak Hukuki Pozitivizm, Hukuki Pozitivizm a) Felsefi Temelleri, b) Hukuki Pozitivizmin Siyasal Temelleri | “Hukuki Pozitivizm” Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Yıl 1978 Cilt 35 Sayı 1-4, Sayfa: 17-56 |
9 | Doğal Hukuk Doktrini’nin Epistemolojik Analizi | Tabii Hukuk Doktrininin Epistemolojik Tahlili”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Yıl 1998 Cilt 47 Sayı 1-4 Sayfa: 17-36. |
10 | Hukuk Genel Teorisi ve Hukuki Pozitivzim, İradi Pozitivizm, Normativizm | “Hukuki Pozitivizm” Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Yıl 1978 Cilt 35 Sayı 1-4, Sayfa: 17-56 |
11 | Hans Kelsen, H. L. A. Hart | Yasemin Işıktaç, Hukuk Felsefesi, Filiz Kitabebi, İstanbul, 2010 |
12 | Legal Realism: American and Scandinavian realism and differences between them | Adnan Güriz, Hukuk Felsefesi, Siyasal Yayınevi, Ankara, 2003 |
13 | Feminizm ve Hukuk | Adnan Güriz, Hukuk Felsefesi, Siyasal Yayınevi, Ankara, 2003 |
14 | Postmodernizm ve Hukuk | Yasemin Işıktaç, Hukuk Felsefesi, Filiz Kitabebi, İstanbul, 2010 |
15 | Genel Değerlendirme | |
16 | Genel Sınav |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. 1. Işıktaç, Yasemin, Hukuk Felsefesi, Filiz Kitabevi, İstanbul, 2010 |
---|---|
Diğer Kaynaklar | 2. 1. Keyman, Selahattin, Hukuka Giriş, Yetkin Kitabevi, 5. Baskı, 2013 |
3. 2. Güriz, Adnan, Hukuk Felsefesi, Siyasal Yayınevi, Ankara, 2003 | |
4. 3. Keyman, Selahattin, Tabii Hukuk Doktrininin Epistemolojik Tahlili”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Yıl 1998 Cilt 47 Sayı 1-4 Sayfa: 17-36. | |
5. 4. Keyman, Selahattin, “Hukuki Pozitivizm” Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Yıl 1978 Cilt 35 Sayı 1-4, Sayfa: 17-56 |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 1 | 20 |
Sunum | 1 | 20 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 40 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 60 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Hukuk sisteminin temel kavramlarını anlamaya, açııklamaya ve kullanma yeteneğini geliştirmeye katkısı | X | ||||
2 | Hukuki uyuşmazlıkları analiz etmek, kurmak ve çözümlemek için gerekli özellik ve yeterlilikleri sağlamaya etkisi | X | ||||
3 | Hukukun fonksiyonlarını, bunları açıklamak ve uygulamaya dökmek suretiyle, anlamaya, planlamaya, uygulamaya ve koordine etmeye katkısı | X | ||||
4 | Kamu hukuku alanının stratejik, taktiksel ve uygulamaya yönelik boyutlarını anlamaya etkisi | X | ||||
5 | Kamu hukuku alanının yerel, ulusal, uluslararası, küresel ve uluslarüstü boyutlarını anlamaya etkisi | X | ||||
6 | Hukukun modern metodlarını ve ayırımlarını anlama yeteneğini geliştirmesi | X | ||||
7 | Disiplin içi ve disiplinlerarası takım çalışması yönünün gelişimine etkisi | X | ||||
8 | Öğrenme ve girişim konularında açık görüşlü bir tutum sahibi olmaya katkısı | X | ||||
9 | Sosyal sorumluluk ve hukuki etik edinmeyi sağlamaya etkisi | X | ||||
10 | Öğrencinin kendisini ve bulunduğu kurumu ifade etmesi için iletişim kurma yeteneğini sağlamaya katkısı | X | ||||
11 | Kaliteli bir bilinç sahibi olmaya katkısı | X | ||||
12 | Hukuki bilgisini ve yeteneğini teori veya pratiğin temel ilkeleri alanlarının en az birinde etkili şekilde kullanmasını sağlamak | X | ||||
13 | Akademik ve etik kurallara uygun olarak yazılı ve sözlü sunum yapma becerisi sağlamak | X | ||||
14 | Hukuki problemlerin çözümünde enformasyon teknolojilerini kullanma becerisi sağlamak | X | ||||
15 | Hukuk teminolojisi ve yabancı dil bilgisini geliştirmeyi sağlamak | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 10 | 4 | 40 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 2 | 5 | 10 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 5 | 5 | 25 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 127 |