AKTS - Toplumsal Cinsiyet Eşitliği: Normlar ve Politikalar
Toplumsal Cinsiyet Eşitliği: Normlar ve Politikalar (KMH518) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Toplumsal Cinsiyet Eşitliği: Normlar ve Politikalar | KMH518 | Alan Dışı Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Sosyal Bilimler Yüksek Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Ders, temel bir uygarlık normu olarak toplumsal cinsiyet eşitliği kavramının tarihsel gelişimini ve güncel boyutlarını öğrencilere tanıtmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla ders öncelikle toplumsal cinsiyet eşitliği kavramının farklı bağlamlarda ve dönemlerdeki anlamları ile bugün için uluslararası antlaşmalar, kararlar ve politik belgeler ışığında saptanan içeriği hakkında bilgilendirmeyi amaçlamaktadır. Dersin bundan sonraki bölümünde toplumsal cinsiyet eşitliği kavramının Türkiye’de tarihsel gelişimi ile ulusal mevzuat ve kararlarda nasıl yer aldığı ele alınacaktır. Bu çerçevede Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliği politikalarını düzenleyen yasalar, ilgili diğer mevzuat, politika belgeleri ve ilgili kurumların politika oluşturma, uygulama ve izleme kapasitelerini değerlendiren bir literatür okuması ve sınıf çalışması yapılacaktır. Dersin son bölümünde ise Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliğinin güncel konularıyla ilgili (örneğin cinsiyet temelli şiddet, siyasal kararlara katılımda cinsiyet eşitsizliği, vb konularda öğrenci sunuşları hazırlanacak ve sınıfta birlikte tartışılacaktır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Ders içeriği yargıç, avukat, savcı, arabulucu gibi yargı süreci aktörlerinin toplumsal cinsiyet temelli eşitsizlik ve ayrımcılıklarla karşılaştıklarında uluslararası ve ulusal normlara, hukuki ve siyasal düzenlemelere başvurarak daha nitelikli ve eşitlikçi yargı kararlarının alınmasına yardımcı olacaklardır. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Toplumsal cinsiyet eşitliği kavramının tarihsel ve güncel gelişimi | Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği İzleme Göstergeleri Tematik Raporlar (ilgili bölümler) |
2 | Toplumsal cinsiyet eşitliği normları, kurumları ve stratejilerinin uluslararası boyutları | Kadın Hakları: Uluslararası Hukuk ve Uygulama, pp.13-53. |
3 | Toplumsal cinsiyet eşitliğine neden olan temel faktörler, dinamikler ve destekleyici koşullar | Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi (ilgili bölümler) |
4 | Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliği anlayışının gelişimi ve tarihsel arka plan | Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi, ss. 154-178. |
5 | Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliğini düzenleyen normlar, yasal çerçeve ve politika uygulamaları | Birkaç Arpa Boyu…21. Yüzyıla Girerken.. bl. 8. |
6 | Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitsizliğini önlemekle görevli devlet kurumları, kuruluşlar ve sivil aktörler | Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği İzleme Göstergeleri Tematik Raporlar (ilgili bölümler) |
7 | Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliği politikalarının temel uygulama alanları ve temaları- göstergeler I | Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği İzleme Göstergeleri Tematik Raporlar (ilgili bölümler ) |
8 | Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliği politikalarının temel uygulama alanları ve temaları- göstergeler-II | Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği İzleme Göstergeleri Tematik Raporlar (ilgili bölümler) |
9 | - Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliği politikalarının temel uygulama alanları ve temaları- göstergeler-III | Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği İzleme Göstergeleri Tematik Raporlar (ilgili bölümler) |
10 | Toplumsal cinsiyet eşitsizliklerini nasıl izleriz? Ulusal düzeyde, nitel, nicel ve karşılaştırmalı veriler ve endeksler | Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği İzleme Göstergeleri Tematik Raporlar (ilgili bölümler) |
11 | Toplumsal cinsiyet eşitsizliklerini nasıl izleriz? Uluslararası düzeyde, nitel, nicel ve karşılaştırmalı veriler ve endeksler | Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği İzleme Göstergeleri Tematik Raporlar (ilgili bölümler) |
12 | Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliği kurumlarının incelenmesi | Öğrenci sunuşları |
13 | Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitliği ile ilgili konuların ilgili mevzuat, yargı süreçleri ve mahkeme kararları kapsamında ele alınması | Öğrenci sunuşları |
14 | Türkiye’de yargı süreçlerinde karşılaşılan toplumsal cinsiyet eşitsizliği örnekleri | Öğrenci sunuşları |
15 | Genel Değerlendirme | |
16 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Kadın Hakları: Uluslararası Hukuk ve Uygulama, Der: Gökçeçiçek Ayata, Sevinç Eryılmaz Dilek, Bertil Emrah Oder, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları 305, 2010. |
---|---|
2. Toplumsal cinsiyet eşitsizliği izleme göstergeleri (tematik raporlar) | |
3. Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi, der. Y. Ecevit ve N. Kargıner, Anadolu Üniversitesi Yayını no. 2307. 2011. | |
4. Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları, der. Y. Ecevit ve N. Kargıner, Anadolu Üniversitesi Yayını no. 2312. 2011. | |
5. Hukuk ve Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları, der. Gülriz Uygur, Nadire Özdemir, Seçkin Yayınları, 2018. | |
6. Birkaç Arpa Boyu…21. Yüzyıla Girerken Türkiye’de Feminist Çalışmalar, Cilt I ve II, Der. Serpil Sancar, Koç Üniversitesi Yayınları, 2011. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 70 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Hukuk sisteminin temel kavramlarını anlamaya, açııklamaya ve kullanma yeteneğini geliştirmeye katkısı | |||||
2 | Hukuki uyuşmazlıkları analiz etmek, kurmak ve çözümlemek için gerekli özellik ve yeterlilikleri sağlamaya etkisi | |||||
3 | Hukukun fonksiyonlarını, bunları açıklamak ve uygulamaya dökmek suretiyle, anlamaya, planlamaya, uygulamaya ve koordine etmeye katkısı | |||||
4 | Kamu hukuku alanının stratejik, taktiksel ve uygulamaya yönelik boyutlarını anlamaya etkisi | |||||
5 | Kamu hukuku alanının yerel, ulusal, uluslararası, küresel ve uluslarüstü boyutlarını anlamaya etkisi | |||||
6 | Hukukun modern metodlarını ve ayırımlarını anlama yeteneğini geliştirmesi | |||||
7 | Disiplin içi ve disiplinlerarası takım çalışması yönünün gelişimine etkisi | |||||
8 | Öğrenme ve girişim konularında açık görüşlü bir tutum sahibi olmaya katkısı | |||||
9 | Sosyal sorumluluk ve hukuki etik edinmeyi sağlamaya etkisi | |||||
10 | Öğrencinin kendisini ve bulunduğu kurumu ifade etmesi için iletişim kurma yeteneğini sağlamaya katkısı | |||||
11 | Kaliteli bir bilinç sahibi olmaya katkısı | |||||
12 | Hukuki bilgisini ve yeteneğini teori veya pratiğin temel ilkeleri alanlarının en az birinde etkili şekilde kullanmasını sağlamak | |||||
13 | Akademik ve etik kurallara uygun olarak yazılı ve sözlü sunum yapma becerisi sağlamak | |||||
14 | Hukuki problemlerin çözümünde enformasyon teknolojilerini kullanma becerisi sağlamak | |||||
15 | Hukuk teminolojisi ve yabancı dil bilgisini geliştirmeyi sağlamak |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 5 | 3 | 15 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 5 | 4 | 20 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 7 | 4 | 28 |
Toplam İş Yükü | 127 |