AKTS - Göstergebilim
Göstergebilim (MTT292) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Göstergebilim | MTT292 | Alan Seçmeli | 2 | 0 | 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Uygulama-Alıştırma. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu derste, iletişimin temel yöntemlerinden biri olan göstergebilim teorik ve pratik biçimde işlenir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Gösterge bilimin doğuşu, tarihsel gelişim süreci, teorisi, gösterge bilimsel analiz konuları, gösterge bilimin teorik altyapısı; gösterge bilimsel yöntem ve analizinin teorik ve pratik uygulamaları. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Kapsamı, hedef ve amaçları | Her ders sonunda bir sonraki konu ile ilgili bilgi verilecek ve öğrencilerin gereken hazırlıkları yapmaları sağlanacaktır |
2 | Göstergebilimin tanımı, tarihçesi | " |
3 | Göstergebilimciler ve kuramları | " |
4 | Göstergebilim türleri, göstergelerin özellikleri, göstergeler | " |
5 | Dil içi ve dil dışı göstergeler; insan kökenli ve insan dışı göstergeler | " |
6 | Dil göstergesinin özellikleri | " |
7 | Ara Sınav | -- |
8 | Görsel göstergeler, ikonlar, simgeler ve gösterge türlerinin karşılaştırılması | " |
9 | Dilin çift eklemliliği, zamanla ilişkisi | " |
10 | Göstergebiliminin alt dalları ve göstergebilimde diğer kavramlar | " |
11 | Göstergelerin anlamlandırılması, göstergebilim ve renkler | " |
12 | Diğer bilim dalları ile ilişkisi | " |
13 | Göstergebilimsel çözümleme örnekleri | " |
14 | Sunumlar | " |
15 | Yıl içi genel değerlendirme | " |
16 | Genel Sınav | -- |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Vardar, B., Açıklamalı Dil Bilim Terimleri Sözlüğü, ABC Yay., İstanbul, 1988 |
---|---|
2. Rifat, M., Gösterge Bilimin ABC’si, Simavi Yay., İstanbul, 1992. | |
3. Vardar, B., Dil Bilimin Temel Kavram ve İlkeleri, Multilingual Yay., İstanbul, 2001 | |
4. Yücel, T., Genel Gösterge Bilim, Gösterge bilim Tartışmaları, Multilingual Yay., İstanbul,2001 | |
5. Filizok, R., Anlam Analizine Giriş, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay.,İzmir, 2001 | |
6. Rifat, M. XX. Yüzyılda Dil Bilim ve Gösterge Bilim Kuramları 2, Om Yay., İstanbul, 2000 | |
8. Doğan, G., Gösterge Bilim Yazıları, Multilingual Yay., İstanbul, 2002 | |
9. Erkman, F., Gösterge Bilime Giriş, Alan Yay., İstanbul, 1987 | |
12. Guiraud, Pierre, Göstergebilim, çev. Mehmet Yalçın, Ankara, İmge Yayınları, 1994 | |
Diğer Kaynaklar | 7. Saussure, F., Genel Dil bilim Dersleri, Çev. Vardar, B., Multilingual Yay., İstanbul, 2001 |
10. Büker,S., Sinemada Bir Anlam Yaratma, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara,1985 | |
11. İmançer, D., Özel, Z. Örnek Çözümleme:Pirelli Reklamı |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 40 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 60 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Sanat ve tasarım alanında çok yönlü teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | ||||
2 | Alanı ile ilgili kavramları, düşünceleri, olgu ve problemleri araştırır, betimler, çok boyutlu olarak algılar, tasarlar, doğru yöntem ve tekniklerle uygular. | X | ||||
3 | Alanıyla ilgili bilgileri yaratıcılığa dönüştürür. | |||||
4 | Alanı ile ilgili projelerde, kavramsal boyuttan ürün aşamasına kadar bireysel ve grup üyesi olarak planlama ve uygulama yapar. Toplumla paylaşır ve değerlendirir. | |||||
5 | Alana özgü öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, yaşam boyu toplumsal sorumluluk bilinci ve eleştirel yaklaşımla kendisini geliştirir. | X | ||||
6 | En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır | |||||
7 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar | |||||
8 | Alanında sorunların çözümüne ilişkin nicel ve nitel verileri kullanarak projeler üretir, projeleri yürütür, uzman olan veya olmayanlarla paylaşır | X | ||||
9 | Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkına varır ve etik değerlere göre hareket eder. | X | ||||
10 | Soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, özgün eserlere dönüştürür. | |||||
11 | Sanat kültürü ve tarihi konusunda donanımlı ve estetik duyarlığa sahiptir. | X | ||||
12 | Evrensel adalet duygusuna, kültürel, etik değerlerin ve çevrenin korunması, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilgi duyarlığa sahip olur. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 12 | 5 | 60 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 5 | 3 | 15 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 9 | 9 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 9 | 9 |
Toplam İş Yükü | 125 |