AKTS - Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I

Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I (HIST101) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I HIST101 1. Dönem 2 0 0 2 2
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Diğer Bölümlerden Alınan Servis Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Uzaktan
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Öğr. Üyesi Gültekin K. Birlik
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Öğrencilere vatan sevgisini aşılamak, Atatürk ilkelerine bağlı, Atatürkçü gençler olarak yetişmelerini sağlamak, demokrasi bilincini geliştirerek çağdaş demokratik yönetim düzeyine hangi aşamalardan geçilerek ulaşıldığını kavratmaktır. Öğrencilere, günümüzün sorunlarını Atatürkçü yaklaşımla çözüm önerileri geliştirecek tutum, davranış ve yeteneği kazandırmaktır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Osmanlı modernleşmesinin başladığı Tanzimat Döneminden Türkiye Cumhuriyetinin ilanına kadar olan süreçteki: Siyasi olayları neden-sonuç ilişkisi içerisinde anlar. Önemli ekonomik kararları ve sonuçlarını bilir. Türk demokrasi tarihinin gelişim çizgisini bilir. Türk Anayasa metinlerinin genel hatlarıyla bilir. Balkan Savaşı ve Birinci Dünya Savaşının nedenlerini ve sonuçlarını bilir. Milli Mücadelenin hangi koşullarda, nasıl kazanıldığını bilir. Lozan Anlaşmasının içeriğini ve anlamını bilir.
Dersin İçeriği Fransız İhtilali; Osmanlı Devletinin yapısı ve jeopolitik konumu, çöküş nedenleri; Batılılaşma hareketleri ve I. Meşrutiyet; II. Meşrutiyet; Trablusgarp ve Balkan savaşları; I. Dünya Savaşı; Kurtuluş Savaşı öncesi dönemi, kongreler, Misak-ı Milli ve TBMM`nin açılışı.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 İnkılâp ve inkılâp ile ilişkili kavramlar. Klasik Osmanlı yapısında değişim Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi s. 2-8. Atatürk ve Türk İnkılâp Tarihi, s. 21-32.
2 Coğrafi keşifler. Rönesans ve reform hareketleri. Aydınlanma Çağı. Fransız inkılâbı. Sanayi inkılâbı Atatürk ve Türk İnkılâp Tarihi, s. 32-36. Siyasi Tarih, Oral Sander, s. 80-116; 161-175; 207-217.
3 Osmanlı Devletinde yenileşme hareketleri. 3. Selim Dönemi. 2. Mahmut Dönemi. Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, s. 15-23. Atatürk ve Türk İnkılâp Tarihi, s. 38-43. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, s. 31-33. Siyasi Tarih, Oral Sander, s. 195-207.
4 Tanzimat Fermanı. Islahat Fermanı. 1. Meşrutiyet Dönemi. Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, s. 23-32. Atatürk ve Türk İnkılâp Tarihi, s. 43-52. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, s. 33-36.
5 2. Meşrutiyet Dönemi. 31 Mart olayı ve sonuçları. 2. Meşrutiyet Dönemi düşünce akımları. Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, s. 35-47. Atatürk ve Türk İnkılâp Tarihi, s. 52-61. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, s. 36-42.
6 Trablusgarp Savaşı. Balkan Savaşları. Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, s. 47-50. Atatürk ve Türk İnkılâp Tarihi, s. 64-72. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, s. 42-46.
7 Ara sınav
8 1. Dünya Savaşı ve sonuçları. 1. Dünya Savaşında Osmanlı Devleti. Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, s. 50-61. Atatürk ve Türk İnkılâp Tarihi, s. 73-104. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, s. 42-62.
9 Mondros Mütarekesi. Mondros Mütarekesi dönemindeki siyasi gelişmeler. Paris Barış Konferansı. Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, s. 63-75. Atatürk ve Türk İnkılâp Tarihi, s. 105-110. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, s. 65-76.
10 Mondros Mütarekesi ortamında cemiyetler. Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, s. 75-83. Atatürk ve Türk İnkılâp Tarihi, s. 112-119. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, s. 76-82.
11 Mustafa Kemal Paşa’nın Anadolu’ya geçişi. Genelgeler ve Kongreler Dönemi. Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, s. 87-96. Atatürk ve Türk İnkılâp Tarihi, s.122-133. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, s. 87-106.
12 Heyet-i Temsiliye’nin faaliyetleri. Misak-ı Milli. Türkiye Büyük Millet Meclisinin açılışı. Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, s. 96-108. Atatürk ve Türk İnkılâp Tarihi, s. 133-142. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, s. 107-114, 118-123.
13 Sevr Barış Anlaşması. Düzenli ordunun kurulması. Doğu cephesi. Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, s. 108-118. Atatürk ve Türk İnkılâp Tarihi, s. 146-150, 160-165. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, s. 127-132, 136-140.
14 Güney cephesi. Batı cephesi. Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, s. 118-131. Atatürk ve Türk İnkılâp Tarihi, s. 165-186. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, s. 133-136, 140-165.
15 Lozan Barış Anlaşması. Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, s. 133-148. Atatürk ve Türk İnkılâp Tarihi, s. 186-194. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, s. 165-171.
16 Genel Sınav

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Nutuk, Mustafa Kemal Atatürk
2. Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Siyasal Kitapevi, Ankara, 2017
3. Atatürk ve Türk İnkılâp Tarihi, Siyasal Kitapevi, Ankara, 2010
4. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Okutman Yayıncılık, Ankara, 2011
5. Siyasi Tarih, Oral Sander, İmge Kitapevi, Ankara, 2011
Diğer Kaynaklar 6. Türkiye’nin Demokrasi Tarihi, Tevfik Çavdar, İmge Yayınları, Ankara, 2008
7. Türkiye’de Çağdaşlaşma, Niyazi Berkes, YKY, İstanbul, 2008
8. Türk Demokrasi Tarihi, Kemal Karpat, Afa Yayınları, İstanbul, 1996
9. Atatürk ve Demokratik Türkiye, Halil İnalcık, Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2007
10. Türkiye’nin Yakın Tarihi, İlber Ortaylı, Timaş Yayınları, İstanbul, 2012

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 70
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 30
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 70
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat ve tasarım alanında çok yönlü teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2 Alanı ile ilgili kavramları, düşünceleri, olgu ve problemleri araştırır, betimler, çok boyutlu olarak algılar, tasarlar, doğru yöntem ve tekniklerle uygular.
3 Alanıyla ilgili bilgileri yaratıcılığa dönüştürür.
4 Alanı ile ilgili projelerde, kavramsal boyuttan ürün aşamasına kadar bireysel ve grup üyesi olarak planlama ve uygulama yapar. Toplumla paylaşır ve değerlendirir.
5 Alana özgü öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, yaşam boyu toplumsal sorumluluk bilinci ve eleştirel yaklaşımla kendisini geliştirir.
6 En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte alanının gerektirdiği bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır
7 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri izler ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar
8 Alanında sorunların çözümüne ilişkin nicel ve nitel verileri kullanarak projeler üretir, projeleri yürütür, uzman olan veya olmayanlarla paylaşır
9 Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslar arası değerlerin farkına varır ve etik değerlere göre hareket eder.
10 Soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, özgün eserlere dönüştürür.
11 Sanat kültürü ve tarihi konusunda donanımlı ve estetik duyarlığa sahiptir. X
12 Evrensel adalet duygusuna, kültürel, etik değerlerin ve çevrenin korunması, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilgi duyarlığa sahip olur. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 2 32
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 2 32
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 6 6
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 6 6
Toplam İş Yükü 76