AKTS - Triboloji
Triboloji (MATE560) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Triboloji | MATE560 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Teknik Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Fen Bilimleri Yüksek Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Katı yüzeylerin tanımlanmasını ve topografik ve fiziko-kimyasal yönlerden karakterize edilmesini öğretmek. Değme (kontak) mekaniğinin temellerini öğretmek. Sürtünme ve sürtünme kaynaklı ısınma mekanismalarını öğretmek. Yağlama rejimlerini öğrencilere tanıtmak. Aşınma mekanizmalarını ve aşınma mekanizması haritalarını öğretmek. Öğrencileri tribolojik amaçlı test metotlarını öğretmek. Metallerin kesim ve şekillendirilmesi, makine, araç ve biyosistemlerdeki tribolojik sorunların analizini yapmak. Tribolojik performansın arttırılmasına yönelik yüzey kaplamalarını tanıtmak. Tribolojik yüzey kaplamalarının biriktirimi ve karakterizasyonunu öğretmek. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Yüzeylerin karakterizasyonu, yüzeylerin etkileşimi, temas mekanizmaları teorisi, sürtünme temelleri, yağlama temelleri, aşınma tipleri, aşınma ölçümü, mühendislik malzemelerinin tribolojisi, makina ve araç parçalarının tribolojisi, metal kesim ve şekillendirmede takım aşınması ve yağlanması, kalça ve diz eklemi protezlerinin tribolojisi |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tribolojiye Giriş | [1]’de 1. Bölüm |
2 | Katı Yüzeylerin Karakterizasyonu | [1]’de 3&4. Bölümler |
3 | Değme (Kontak) Mekaniği Teorileri – 1 | [1]’de 3&4. Bölümler |
4 | Değme (Kontak) Mekaniği Teorileri – 2 | [1]’de 5. Bölüm |
5 | Sürtünmenin Temelleri -1 | [1]’de 6. Bölüm |
6 | Sürtünmenin Temelleri -2 | [1]’de 6. Bölüm |
7 | Yağlamanın Temelleri | [1]’de 7&9. Bölümler |
8 | Aşınmanın Temelleri - 1 | [1]’de 8. Bölüm |
9 | Aşınmanın Temelleri - 2 | [1]’de 8. Bölüm |
10 | Malzemelerin Tribolojik Testi | [2]’de 5. Bölüm |
11 | Metal Kesim ve Şekillendirilmesinde Takım Aşınması ve Yağlayıcılar | Ders notları |
12 | Makine ve Araç Parçalarının Tribolojisi | Ders notları |
13 | Biotriboloji | Ders notları |
14 | Aşınmaya Dirençli Malzeme Geliştirilmesi | [5]’te 7&8. Bölümler |
15 | Tribolojik Performansın Arttırılmasına Yönelik Olarak Yüzey Kaplamaları Uygulanması | [6]’da 1&7. Bölümler |
16 | Tribolojik Yüzey Kaplamalarının Biriktirilmesi ve Karakterizasyonu | [6]’da 3&5. Bölümler |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. "Friction, Wear, Lubrication: A Textbook in Tribology”, K.C. Ludema, CRC Press, 1st ed., (1996) |
---|---|
2. “Friction and Wear of Materials”, E. Rabinowicz, 2nd ed., Wiley-Interscience, (1995) | |
3. “The Friction and Lubrication of Solids”, F.P. Bowden and D. Tabor, Cambridge University Press, UK, (1964) | |
4. “Contact Mechanics”, K. L. Johnson, Cambridge University Press, Cambridge, UK, (1987) | |
5. “Tribology: Friction and Wear of Engineering Materials”, I.M. Hutchings, CRC Press, Boca Raton, FL,USA, (1992) | |
6. “Coatings Tribology, Properties, Mechanisms, Techniques and Applications in Surface Engineering”, K. Holmberg and A. Matthews, 2nd ed., Elsevier, (2009) |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 4 | 15 |
Sunum | 1 | 30 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 20 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 35 |
Toplam | 7 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 65 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 35 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilgisi ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi | X | ||||
2 | Deney tasarlama ve yapma ve deney sonuçlarını analiz ederek yorumlama becerisi. | X | ||||
3 | Belirlenen gereksinimlere göre bir sistem, bileşen ve işlem tasarımlama becerisi. | X | ||||
4 | Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi. | X | ||||
5 | Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi. | X | ||||
6 | Profesyonel ve meslek etiği sorumluluğunu kavrama. | X | ||||
7 | Etkin iletişim kurma becerisi. | X | ||||
8 | Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini anlamak için gereken kapsamlı eğitim. | X | ||||
9 | Yaşam boyu eğitimin bir gereksinim olduğunu tanımak ve aynı zamanda bu eğitime angaje olma becerisi. | X | ||||
10 | Çağdaş konular hakkında bilgi sahibi olmak. | X | ||||
11 | Mühendislik uygulamaları için gerekli modern mühendislik araçlarını, tekniklerini ve yetenekleri kullanma becerisi. | X | ||||
12 | Proje yönetimi becerileri ve uluslar arası standartları ve metodolojileri tanıma. | X | ||||
13 | Yöntembilimsel bilimsel araştırma yapabilme yeteneği | X | ||||
14 | Orijnal ya da var olan bir bilgi kümesi etrafında bir bilimsel yapıt üretme, raporlama ve sunma yeteneği. | X | ||||
15 | Üretilen orijinal fikri savunma yeteneği. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 1 | 16 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 4 | 3 | 12 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 12 | 12 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 128 |