AKTS - Entegre Demir ve Çelik Tesisleri
Entegre Demir ve Çelik Tesisleri (MATE535) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Entegre Demir ve Çelik Tesisleri | MATE535 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Teknik Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Fen Bilimleri Yüksek Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Entegre demir & çelik tesisleri ve bu bağlamda yüksek fırın, bazik oksijen fırını tipi çelik üretimi, ikincil metalurji ve sürekli döküm prosesleriyle ilgili detaylı bilgi sağlamak. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Demir ve çelik üretiminin temelleri.Yüksek fırının, sıcak metal önişlemlerinin, oksijenli çelik üretimi sürecinin, potada saflaştırma ve vakumda gaz giderme işlemlerinin, tandiş ve kontinü döküm süreçlerinin temel prensiplerinin incelenmesi. Çelik fabrikalarında kullanılan refrakterler. Kontinü döküm çelik ürünlerindeki alaşım elementleri. Paslanm |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş. Yüksek fırın (genel). Yüksek fırın: Fe-O faz diyagramı, Boudouard reaksiyonu, demir oksitlerin indirgenmesi | Kaynak [7]’de Bölüm 1 (Nature of Ironmaking), Kaynak [1]’de Bölüm 8, Kaynak [5]’te Bölüm 9, Kaynak [3]’te Bölüm 6 ve diğer kaynaklardaki ilgili sayfalar |
2 | Katı karbonun demir oksitlerin indirgenmesine etkisi. Isısal rezerv bölgesi, kimyasal rezerv bölgesi. Doğrudan indirgenme ve dolaylı indirgenme ile demir oksitlerin indirgenmesi. | Kaynak [4]’te Bölüm 2, Kaynak [5]’te Bölüm 9, Kaynak [3]’te Bölüm 6 ve diğer kaynaklardaki ilgili sayfalar |
3 | Boş ve hazne reaksiyonları. Metal-curuf reaksiyonları. Curuf bazikliği konsepti. Si ve Mn curuf-metal dağılım oranları. Yüksek fırında C | Kaynak [5]’te Bölüm 9, Kaynak [1]’de Bölüm 7 ve diğer kaynaklardaki ilgili sayfalar |
4 | Sıcak metalde kükürt giderme işlemi. Sıcak metalde fosfor giderme, sıcak metalden silikon tasfiyesi | Kaynak [1]’de Bölüm 7 ve diğer kaynaklardaki ilgili sayfalar |
5 | Çelik üretime giriş. Bazik oksijen fırını. C-O reaksiyonunun termodinamiği ve mekanizması | Kaynak [1]’de Bölüm 8, Kaynak [3]’te Bölüm 13 ve diğer kaynaklardaki ilgili sayfalar |
6 | BOF’ta Si, Mn ve P’un oksitlenmeleri. Çelik üretimde oksijen potansiyeli | Kaynak [1]’de Bölüm 8, Kaynak [3]’te Bölüm 13 ve diğer kaynaklardaki ilgili sayfalar |
7 | Arasınav 1 | |
8 | Yüksek kromlu çelik yapımı. Paslanmaz çelik üretimi; VOD-AOD prosesleri | Kaynak [1]’de Bölüm 8 & 9 ve diğer kaynaklardaki ilgili sayfalar. |
9 | Oksijen gidermenin termodinamik ve kinetiği | Kaynak [1]’de Bölüm 9, Kaynak [7]’de Bölüm 1 ve diğer kaynaklardaki ilgili sayfalar. |
10 | Tipik ikincil metalurji fırınları. İkincil çelik yapımıyla ilgili önemli proses kontrol uygulamaları | Kaynak [2]’de Bölüm 1 ve diğer kaynaklardaki ilgili sayfalar |
11 | Çelik üretiminde kükürt | Kaynak [2]’de Bölüm 7, Kaynak [7]’de Bölüm 11, Kaynak [1]’de Bölüm 9 ve diğer kaynaklardaki ilgili sayfalar |
12 | Vakumla gaz giderme prosesleri | Kaynak [2]’de Bölüm 6, Kaynak [1]’de Bölüm 9, Kaynak [7]’de Bölüm 11 ve diğer kaynaklardaki ilgili sayfalar. |
13 | Arasınav 2 | |
14 | Tandiş metalurjisi ve sürekli döküm prosesleri | Kaynak [2]’de Bölüm 10 ve diğer kaynaklardaki ilgili sayfalar. |
15 | Çelik üretiminde kullanılan refrakter malzemeleri. İkincil metalurji fırınlarında kullanılan refrakterler. Refrakter stabilitesine ilişkin termodinamik değerlendirmeler | Kaynak [2]’de Bölüm 10, Kaynak [7]’de Bölüm 4 ve diğer kaynaklardaki ilgili sayfalar |
16 | Sürekli dökümde alaşım elementleri | Diğer kaynaklardaki ilgili sayfalar |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. E.T. Turkdogan, “Fundamentals of Steelmaking”, The Institute of Materials, 1996. |
---|---|
2. A Ghosh, Secondary Steelmaking, Principles and Applications, CRC Press LLC, Florida, 2001. | |
Diğer Kaynaklar | 3. C. Bodsworth and H.B. Bell, “Physical Chemistry of Iron and Steel Manufacture”, Longman, Second Edition, 1972. |
4. J.G. Peacey and W.G. Davenport, “The Iron Blast Furnace, Theory and Practice”, Pergamon, 1979 (first 40 pages). | |
5. E.T. Turkdogan, “Physical Chemistry of High Temperature Technology”, Academic Press, 1980. | |
6. R.J. Fruehan, “Ladle Metallurgy, Principles and Practices”, 1985. | |
7. The Making, Shaping and Treating of Steel, 11th Edition, Ironmaking & Steelmaking & Casting Volumes, The AISE Steel Foundation, 1998. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | 1 | 30 |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 25 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 35 |
Toplam | 4 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 65 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 35 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilgisi ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi | X | ||||
2 | Deney tasarlama ve yapma ve deney sonuçlarını analiz ederek yorumlama becerisi. | X | ||||
3 | Belirlenen gereksinimlere göre bir sistem, bileşen ve işlem tasarımlama becerisi. | X | ||||
4 | Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi. | X | ||||
5 | Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi. | X | ||||
6 | Profesyonel ve meslek etiği sorumluluğunu kavrama. | X | ||||
7 | Etkin iletişim kurma becerisi. | X | ||||
8 | Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini anlamak için gereken kapsamlı eğitim. | X | ||||
9 | Yaşam boyu eğitimin bir gereksinim olduğunu tanımak ve aynı zamanda bu eğitime angaje olma becerisi. | X | ||||
10 | Çağdaş konular hakkında bilgi sahibi olmak. | X | ||||
11 | Mühendislik uygulamaları için gerekli modern mühendislik araçlarını, tekniklerini ve yetenekleri kullanma becerisi. | X | ||||
12 | Proje yönetimi becerileri ve uluslar arası standartları ve metodolojileri tanıma. | X | ||||
13 | Yöntembilimsel bilimsel araştırma yapabilme yeteneği | X | ||||
14 | Orijnal ya da var olan bir bilgi kümesi etrafında bir bilimsel yapıt üretme, raporlama ve sunma yeteneği. | X | ||||
15 | Üretilen orijinal fikri savunma yeteneği. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 1 | 16 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | 1 | 35 | 35 |
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 129 |