AKTS - Malzemelerin İleri Termodinamiği
Malzemelerin İleri Termodinamiği (MATE502) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Malzemelerin İleri Termodinamiği | MATE502 | 1. Dönem | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Fen Bilimleri Yüksek Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Termodinamigin temel tanimlarini, kanunlarini, entropi ve entalpi gibi kavramlarini gozden gecirmek, Saf yoğun fazlar ve gazları içeren reaksiyonlarin termodinamigini ogrenmek, Bir iki ve uc komponent iceren sistemlerin faz dengesi ve faz diyagramlarini ogretmek, Cozelti termodinamigini ayrintili ogretmek, İstatistiksel termodinamiğe giriş yapmak, Yüzey, arayüzey ve hataların termodinamiğini ogretmek, Faz Dönüşümleri ve elektrokimya termodinamiğini ogretmek, |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Termodinamik kanunları ve bunların malzeme sistemlerinin kimyasal davranışları üzerine uygulanması. İki ve çok bileşenli çözeltiler. Faz dengeleri. Kimyasal reaksiyon termodinamiği. Faz dönüşümlerinin termodinamiği. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Malzeme Termodinamiğinin Kapsamı, Temel Tanımlar, Kapalı Sistemler, Termodinamiğin Birinci Kanunu | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
2 | İç enerji, Entalpi, Entropi, Helmholtz ve Gibbs Serbest Enerji, Enerji Dengesi, Denge ve Kendiliğinden Olma Kriterleri | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
3 | Bir bileşenli sistemlerde faz dengesi | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
4 | Açık Sistemler, Kimyasal Potansiyel, Kısmi ve İntegral Molar Özellikler | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
5 | Açık Sistemler için Denge ve Kendiliğinden Olma Kriterleri | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
6 | Standart Hal, Fügasite, Aktivite ve Aktivite Katsayısı | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
7 | Kimyasal Reaksiyonlar, Standart Reaksiyonlar, Denge Sabiti, Reaksyonların Kendiliğinden olma kriteri, Denge Hesaplamaları, Basınç ve Sıcaklığın Kimyasal Reaksiyonlar Üzerine Etkisi | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
8 | İki Bileşenli Çözeltiler, İdeal ve İdeal Olmayan Çözeltiler, Raoult ve Henry Kanunları, Artık Özellikler, Kısmi ve İntegral Molar Özellikler Arasındaki İlişkiler | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
9 | Gibbs-Duhem denkleminin integrali, Çözelti Modelleri, Düzgün(Regular) Çözeltiler, Seyreltik Çözeltiler, Standart Hal Değiştirme | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
10 | İki Bileşenli Sistemler İçin Gibbs Serbest Enrjisi-Kompozisyon Diyagramları | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
11 | İki Bileşenli Sistemlerin Gibbs Serbest Enerjisi-Kompozisyon ve Faz Diyagramlarının Hesaplanması | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
12 | İki bileşenli sistemlerde Kararlı ve Kararsız Denge, Faz Transformasyonlarının Termodinamiği, spinodal ayrışma(decomposition) | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
13 | Çok Bileşenli Sistemler, Etkileşim Katsayıları | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
14 | Yüzey Gerilimi, Parçacıkların Eğrilik ve Boyutunun Termodinamik Özellikler üzeirne etkisi, Küçük Boyutlu Fazların Çözünürlüğü | Ders kitabının ve diğer kaynakların ilgili sayfaları |
15 | Genel gözden geçirme | |
16 | Final sınavı |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. C.H.P. Lupis, “Chemical Thermodynamics of Materials” Elsevier, 1983. |
---|---|
Diğer Kaynaklar | 2. D.R. Gaskell, “Introduction to the Thermodynamics of Materials”, Taylor and Francis, 1995. |
3. D.V. Ragone, “Thermodynamics of Materials”, Volumes I and II, John Wiley, 1995. | |
4. R.T. De Hoff, “Thermodynamics in Materials Science”, Mc Graw Hill 1993. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 5 | 10 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 50 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 8 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilgisi ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi | X | ||||
2 | Deney tasarlama ve yapma ve deney sonuçlarını analiz ederek yorumlama becerisi. | X | ||||
3 | Belirlenen gereksinimlere göre bir sistem, bileşen ve işlem tasarımlama becerisi. | X | ||||
4 | Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi. | X | ||||
5 | Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi. | X | ||||
6 | Profesyonel ve meslek etiği sorumluluğunu kavrama. | X | ||||
7 | Etkin iletişim kurma becerisi. | X | ||||
8 | Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini anlamak için gereken kapsamlı eğitim. | X | ||||
9 | Yaşam boyu eğitimin bir gereksinim olduğunu tanımak ve aynı zamanda bu eğitime angaje olma becerisi. | X | ||||
10 | Çağdaş konular hakkında bilgi sahibi olmak. | X | ||||
11 | Mühendislik uygulamaları için gerekli modern mühendislik araçlarını, tekniklerini ve yetenekleri kullanma becerisi. | X | ||||
12 | Proje yönetimi becerileri ve uluslar arası standartları ve metodolojileri tanıma. | X | ||||
13 | Yöntembilimsel bilimsel araştırma yapabilme yeteneği | X | ||||
14 | Orijnal ya da var olan bir bilgi kümesi etrafında bir bilimsel yapıt üretme, raporlama ve sunma yeteneği. | X | ||||
15 | Üretilen orijinal fikri savunma yeteneği. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | |||
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 16 | 4 | 64 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 5 | 12 | 60 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 15 | 30 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 179 |