AKTS - İçten Yanmalı Motorlar
İçten Yanmalı Motorlar (AE312) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
İçten Yanmalı Motorlar | AE312 | Alan Seçmeli | 3 | 1 | 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
ENE203 ve (AE202 veya AE214) |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Deney, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu ders, içten yanmalı motorların tasarım ve çalışma konularında geçerli olan prensiplere dair temel bilgiler verir ve içten yanmalı motorların performans, verimlilik ve yakıt tüketimi ve salınım öğelerini etkileyen çalışma karakteristiklerini konu alır. İdeal termodinamik döngüler, gerçek döngüler, yanma mekaniği, ısı transferi ve yakıt özellikleri konuları işlenir. Farklı çeşitte içten yanmalı motorların, öyle ki SI, CI, GDI, ve HCCI, tasarım ve karakteristik özellikleri tanıtılır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Motor tarihi, ideal motor döngüleri, SI ve CI motor çalışma prensipleri, 2-zamanlı ve 4-zamanlı motorlar, gerçek döngüler, performans karakteristikleri, yakıt tedarik sistemleri, ateşleme sistemleri, soğutma sistemleri, ısı transferi, salınım, ve sürtünme. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İçten Yanmalı Motorlara Giriş | Pulkrabek 1. Böl., Ders Notları |
2 | İYM Kalsifikasyonları | Pulkrabek 1. Böl., Ders Notları |
3 | İYM Çalışma Karakteristikleri | Pulkrabek 2. Böl., Heywood 2. Böl., Ders Notları |
4 | İdeal Motor Çevrimleri | Pulkrabek 3. Böl., Ders Notları |
5 | İdeal Motor Çevrimleri | Pulkrabek 3. Böl., Ders Notları |
6 | Termokimya ve Yakıtlar | Pulkrabek 4. Böl., Heywood 3. Böl., Ders Notları |
7 | Termokimya ve Yakıtlar | Pulkrabek 4. Böl., Heywood 3. Böl., Ders Notları |
8 | Hava ve Yakıt Girişi; (Laboratuvarda Motor Testleri) | Pulkrabek 5. Böl., Heywood 6. Böl., Ders Notları |
9 | Yakıt-Hava Çevrimleri; (Laboratuvarda Motor Testleri) | Gupta 4. Böl., Heywood 5. Böl., Ders Notları |
10 | Yakıt-Hava Çevrimleri | Gupta 4. Böl., Heywood 5. Böl., Ders Notları |
11 | Gerçek Motor Çevrimleri; (Laboratuvarda Motor Testleri) | Gupta 5. Böl., Ders Notları |
12 | Silindir İçinde Akışkan Hareketi; (Laboratuvarda Motor Testleri) | Pulkrabek 6. Böl., Heywood 8. Böl., Ders Notları |
13 | SI Motorlarda Yanma; (Laboratuvarda Motor Testleri) | Pulkrabek 7. Böl., Heywood 9. Böl., Gupta 6. Böl., Ders Notları |
14 | CI Motorlarda Yanma; (Laboratuvarda Motor Testleri) | Pulkrabek 7. Böl., Heywood 10. Böl., Gupta 7. Böl., Ders Notları |
15 | Genel Sınav |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Engineering Fundamentals of the Internal Combustion Engine, by W.W. Pulkrabek, Prentice Hall, New Jersey, (1997). |
---|---|
2. Internal Combustion Engines, C.R. Ferguson, Wiley (2015). | |
3. Internal Combustion Engine Fundamentals, by J.B. Heywood, McGraw Hill (1988) | |
4. Fundamentals of Internal Combustion Engines, H.N. Gupta (2006) | |
5. Introduction to Internal Combustion Engines, by R. Stone (1999). |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 14 | 5 |
Laboratuar | 6 | 10 |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 5 | 5 |
Ödevler | 5 | 15 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 25 |
Toplam | 33 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 75 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 25 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve mühendislik disiplinlerine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | ||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | ||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | ||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya mühendislik disiplinlerine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |||||
12 | Hem ısıl sistemler hem de mekanik sistemler alanlarında, bu tür sistemlerin tasarım ve gerçekleştirilmesi de dahil olmak üzere, çalışabilme becerisi. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Laboratuar | 6 | 2 | 12 |
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 5 | 2 | 10 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 10 | 20 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 127 |