AKTS - Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru

Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru (LAW310) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru LAW310 Alan Seçmeli 2 0 0 2 3
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Deney, Soru Yanıt, Takım/Grup Çalışması.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Doç. Dr. Ozan ERGÜL
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu dersin amacı; -Temel hak ve özgürlüklerin korunmasında yeni ortaya çıkan ve etkili bir çözüm yolu olan Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru konusunda öğrencilerin bilgi ve becerilerini geliştirilmesi; • Öğrencilere Anayasa Mahkemesine bireysel başvurunun hukuki boyutu ve koşullarının öğretilmesi; • Anayasa Mahkemesi kararlarında atıfta bulunulan AİHS içtihatlarına ilişkin bilgi birikiminin geliştirilmesi • Öğrencilerin Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru koşullarını yerine getirebilme becerilerini geliştirilmesidir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Öğrenciler, temel hak ve özgürlükler konusunda teorik bilgilerini uygulama ile bağdaştırma yeteneği kazanır
  • Öğrenciler, hak arama yolu olarak bireysel başvuru süreçlerini öğrenir
  • Öğrenciler, Anayasa Mahkemesi Bireysel Başvuru kararlarında da sıklıkla atıf yapılan Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi içtihadını öğrenir.
  • Öğrenciler Anayasa Mahkemesinin Bireysel başvuru sonucu verdiği kararlara ilişkin hukuki bilgi sahibi olurlar.
Dersin İçeriği Karşılaştırmalı hukukta bireysel başvuru (anayasa şikayeti); ireysel başvuruya ilişkin olarak Anayasa ve 6216 sayılı yasada yer alan kurallar; bireysel başvurunun koşulları ve usulü; kabul edilebilirlik kriterleri arasında yer alan zaman yönünden, kişi yönünden, konu yönünden, yer yönünden yetki başlıkları; bireysel başvuru sonucunda verilen kararların türleri ve kararların icrası.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Bir temel hak ve özgürlük koruma mekanizması olarak Anayasa Mahkeme’sine Bireysel Başvuru (Anayasa Şikayeti) – Kavramsal Çerçeve Ece Göztepe, Anayasa Şikayeti, Ankara Üniversitesi Yayını, 1998.
2 Karşılaştırmalı Hukukta Bireysel Başvuru Tolga Şirin, Türkiye’de Anayasa Şikayeti, XII Levha Yayınları, 2013. Sibel İnceoğlu, Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Türkiye ve Latin Amerika Modelleri, XII Levha Yayınları, 2017.
3 Anayasa ve 6216 sayılı Kanun kapsamında Türkiye’de Anayasa Mahkemesi’ne bireysel başvurunun düzenlenişi Fazıl Sağlam, “Anayasa Şikayeti – Anlamı, Kapsamı ve Türkiye Uygulamasında Olası Sorunlar”, Demokratik Anayasa içinde, Ece Göztepe ve Aykut Çelebi (ed.), Metis Yayınları, 2012, ss. 418-466. Ece Göztepe, “Türkiye’de Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Hakkının (Anayasa Şikâyeti) 6216 Sayılı Kanun Kapsamında Değerlendirilmesi”, TBB Dergisi, Sayı: 95, 2011, ss. 13-40.
4 Anayasa ve 6216 sayılı Kanun kapsamında Türkiye’de Anayasa Mahkemesi’ne bireysel başvurunun düzenlenişi Fazıl Sağlam, “Anayasa Mahkemesi’nin Ürettiği Yapay Bir Kavram: Ortak Koruma Alanı”, Metin Günday Armağanı, Atılım Üniversitesi Yayınları, 2. Cilt, ss. 1101-1164, 2020.
5 Bireysel başvuru usulü (Şekil Şartları). Tolga Şirin, Türkiye’de Anayasa Şikayeti, XII Levha Yayınları, 2013. Tolga Şirin, Bireysel Başvuru Usul Hukuku, Avrupa Konseyi Yayını, 2018.
6 Bireysel başvuru usulü (Maddi Şartlar). Musa Sağlam (ed.), Bireysel Başvuru İnceleme Usulü ve Kabul Edilebilirlik Kriterleri, Anayasa Mahkemesi Yayını, 2013.
7 Ara Sınav
8 Kabul Edilebilirlik kriterleri (Süre, kişi ve yer bakımından, zaman bakımından, konu bakımından yetki, başvuru yollarının tüketilmiş olması, açıkça dayanaktan yoksun olmamak vb.). Tolga Şirin, Bireysel Başvuru Usul Hukuku, Avrupa Konseyi Yayını, 2018. Musa Sağlam (ed.), Bireysel Başvuru İnceleme Usulü ve Kabul Edilebilirlik Kriterleri, Anayasa Mahkemesi Yayını, 2013.
9 Kabul Edilebilirlik kriterleri (Süre, kişi ve yer bakımından, zaman bakımından, konu bakımından yetki, başvuru yollarının tüketilmiş olması, açıkça dayanaktan yoksun olmamak vb.). Tolga Şirin, Bireysel Başvuru Usul Hukuku, Avrupa Konseyi Yayını, 2018. Musa Sağlam (ed.), Bireysel Başvuru İnceleme Usulü ve Kabul Edilebilirlik Kriterleri, Anayasa Mahkemesi Yayını, 2013.
10 Konusuna göre AYM’nin bireysel başvuru yolunda verdiği kararların incelenmesi: Adil yargılanma hakkı, yaşam hakkı, işkence ve kötü muamele yasağı, kişi özgürlüğü ve güvenliği, masumiyet karinesi, özel yaşamın gizliliği, ifade ve basın özgürlüğü vb.) Çeşitli örnek Anayasa Mahkemesi Bireysel Başvuru Kararları
11 Konusuna göre AYM’nin bireysel başvuru yolunda verdiği kararların incelenmesi: Adil yargılanma hakkı, yaşam hakkı, işkence ve kötü muamele yasağı, kişi özgürlüğü ve güvenliği, masumiyet karinesi, özel yaşamın gizliliği, ifade ve basın özgürlüğü vb.) Çeşitli örnek Anayasa Mahkemesi Bireysel Başvuru Kararları
12 Anayasa Mahkemesi Bireysel Başvuru Kararlarının Sonuçları (hüküm kısmı) Ulaş Karan, Öğretide ve Uygulamada Anayasa Mahkemesi Kararlarının Bağlayıcılığı, On İki Levha Yayınları, 2018.
13 İhlal kararlarının sonuçları ve kararların icrası ve buna ilişkin sorunlar. Ulaş Karan, Öğretide ve Uygulamada Anayasa Mahkemesi Kararlarının Bağlayıcılığı, On İki Levha Yayınları, 2018.
14 İhlal kararlarının sonuçları ve kararların icrası ve buna ilişkin sorunlar. Ulaş Karan, Öğretide ve Uygulamada Anayasa Mahkemesi Kararlarının Bağlayıcılığı, On İki Levha Yayınları, 2018.
15 Öğrencilerle Serbest Tartışma
16 Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Ece Göztepe, Anayasa Şikayeti, Ankara Üniversitesi Yayını, 1998
3. Tolga Şirin, Türkiye’de Anayasa Şikayeti, XII Levha Yayınları, 2013.
Diğer Kaynaklar 2. Ece Göztepe, “Türkiye’de Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Hakkının (Anayasa Şikâyeti) 6216 Sayılı Kanun Kapsamında Değerlendirilmesi”, TBB Dergisi, Sayı: 95, 2011, ss. 13-40
4. Tolga Şirin, Bireysel Başvuru Usul Hukuku, Avrupa Konseyi Yayını, 2018.
5. Musa Sağlam (ed.), Bireysel Başvuru İnceleme Usulü ve Kabul Edilebilirlik Kriterleri, Anayasa Mahkemesi Yayını, 2013
6. Sibel İnceoğlu, Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Türkiye ve Latin Amerika Modelleri, XII Levha Yayınları, 2017
7. Muharrem İlhan Koç ve Recep Kaplan, Bireysel Başvuru Kabul Edilebilirlik Kriterleri, Anayasa Mahkemesi Yayını, 2017
8. Murat Erdoğan, Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuruda Temel Hak ve Özgürlüklerin Yorumu, Lykeion Yayınları, 2019
9. Fazıl Sağlam, “Anayasa Mahkemesi’nin Ürettiği Yapay Bir Kavram: Ortak Koruma Alanı”, Metin Günday Armağanı, Atılım Üniversitesi Yayınları, 2. Cilt, ss. 1101-1164, 2020
10. Fazıl Sağlam, “Anayasa Şikayeti – Anlamı, Kapsamı ve Türkiye Uygulamasında Olası Sorunlar”, Demokratik Anayasa içinde, Ece Göztepe ve Aykut Çelebi (ed.), Metis Yayınları, 2012, ss. 418-466
11. Ulaş Karan, Öğretide ve Uygulamada Anayasa Mahkemesi Kararlarının Bağlayıcılığı, On İki Levya Yayınları, 2018

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 70
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 1
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 99
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Hukukun evrensel ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak hukukun temel kavramlarını ve normlarını anlama, karşılaştırma ve yorumlama becerisi. X
2 Hukuk teorisini ve uygulamadaki sorunları, gerektiğinde eleştirel bir bakış açısı ile tespit ve analiz ederek, hukuk kurallarını uygulamak suretiyle problemleri çözümleme becerisi. X
3 Hukukun fonksiyonlarını, bunları açıklamak ve uygulamaya dökmek suretiyle, anlamaya, planlamaya, uygulamaya ve koordine etmeye katkısı. X
4 Özel ve kamu hukuku alanlarının stratejik, taktiksel ve uygulamaya yönelik boyutlarını anlama becerisi. X
5 Özel ve kamu hukuku alanlarının yerel, ulusal, uluslararası, küresel ve uluslarüstü boyutlarını anlama becerisi. X
6 Hukukun modern metodlarını ve ayırımlarını anlama becerisi. X
7 Disiplin içi ve disiplinlerarası takım çalışmalarında başarıyla bulunabilme becerisi. X
8 Öğrenme ve girişim konularında açık görüşlü bir tutum sahibi olma becerisi. X
9 Sosyal sorumluluk bilinci çerçevesinde hukuk etiğine ve mesleğine ilişkin kuralları özümseme ve bunlara uyma becerisi X
10 Türkçe’yi gerek sözlü gerek de yazılı olarak etkin kullanabilme ve hukuk disiplini ile ilgili bir kariyer için zorunlu olan iletişim yeteneğine sahip olma becerisi. X
11 Hukuk devleti ilkesine ve adalet idealine bağlı olarak hukuki ve sosyal sorunlar üzerinde eleştirel ve yaratıcı düşünebilme becerisi. X
12 Hukukun ulusal ve uluslararası boyutlarını, mahkeme içtihatları ve uygulamaları takip etmek suretiyle anlama ve işleme becerisi. X
13 Yazılı veya sözlü bir akademik çalışmayı akademik etik ve kurallar çerçevesinde hazırlama/sunma becerisi. X
14 Hukuki problemlerin çözümünde mesleğe ilişkin bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisi. X
15 Yabancı dil bilgisini pekiştirme ve hukuk terminolojisine hâkim olma becerisi. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 2 32
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 10 2 20
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 8 8
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 15 15
Toplam İş Yükü 75