AKTS - Hukukta Metot ve Problem Çözme
Hukukta Metot ve Problem Çözme (LAW375) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hukukta Metot ve Problem Çözme | LAW375 | Alan Seçmeli | 2 | 0 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Alan Seçmeli |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma, Sorun/Problem Çözme. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Hukuk problemlerinin çözümünde izlenecek yol/yolları (yöntem) teorik ve uygulamalı olarak ele almak |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Hukuk ve dil ilişkisi, düşünme, soru sorma, problemleri görme ve çözme, hukuk matematik-mantık ilişkisi, hukukta doğru kavramı, hukukta yöntem, somut/çekişmeli hukuk problemlerinin çözümü. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin konusu, kapsamı ve amacı, genel olarak hukukta metot ve kazandıracakları, diğer alanlarla ilişkisi ve sınırları | |
2 | Okuma, hukuk eğitiminde okuma ve okumanın önemi, eleştirel okuma, iyi okuyuculuk | Çifçi,Musa: Eleştirel Okuma, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/721400 |
3 | Dil – hukuk ilişkisi, sözcük-terim-kavram ilişkisi ve hukukta önemi – hukuk kuralları | Karayalçın/Yongalık, s. 3-10 |
4 | Hukuk-matematik ilişkisi | Karayalçın/Yongalık, s. 172 vd |
5 | Hukuk- mantık ilişkisi, şekil ve konu bakımından doğruluk, hukukta mantıki ve etik doğruluk, kuralda-olayda-kararda doğruluk - gerekçe | Karayalçın/Yongalık, s. 172 vd |
6 | Biçimsel mantığın genel ilkeleri ve hukuk – genel olarak hukukta yorum | Karayalçın/Yongalık, s. 174 vd, 204 vd. |
7 | Arasınav | |
8 | Hukukçunun yapmaması gereken mantık hataları/Yanlış düşünme biçimleri - örnekler | Karayalçın/Yongalık, s. 181-183 – Serozan, s. 14-16 |
9 | Akıl yürütme ve akıl yürütmenin mantıksal araçları, özellikle tümdengelim-tümevarım yöntemleri-tasım işlemi | Karayalçın/Yongalık, s. 179 vd |
10 | Hukuk problemleri, somut/çekişmeli ve soyut hukuk problemleri ayrımı | Karayalçın/Yongalık, s. 237 vd |
11 | Somut/çekişmeli hukuk problemlerinin çözümünde yöntem | Karayalçın/Yongalık, s. 253 vd |
12 | Olayı kavrama, tanımlama, şema çizme ve hukuki problemi görme - örnekler | Karayalçın/Yongalık, s. 253 vd |
13 | Mahkeme kararı inceleme | Bu ve bundan sonraki haftalarda somut hukuk problemleri çözüm uygulamaları yapılacak olup, ele alınacak kararlar önceden öğrencilere ulaştırılacaktır. |
14 | Mahkeme kararı inceleme | |
15 | Mahkeme kararı inceleme | |
16 | Yılsonu sınavı |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Karayalçın, Yaşar/ Yongalık, Aynur: Hukukda Öğretim-Kaynaklar-Metod Problem Çözme, 8. Bası, Ankara 2020. |
---|---|
Diğer Kaynaklar | 2. Hirş, Ernst E.: Pratik Hukukta Metot, 8. Bası, Ankara 2021. |
3. Edis, Seyfullah: Medenî Hukuka Giriş ve Başlangıç Hükümleri, 4. Bası, Ankara 1989. | |
4. Serozan, Rona: Hukukta Yöntem – Mantık, 2. Bası, İstanbul 2017. | |
5. Yongalık, Aynur: “İstisnalar Dar Yorumlanır” Kuralı ve Değerlendirilmesi, AÜHFD, 60 (1) 2011:1-15. | |
6. Yongalık, Aynur: “Adi Şirkete Yeni Giren Ortağın Eski Borçlardan Dolayı Sorumluluğu Hakkında Alman Federal Mahkemesinin 7.4.2003 Tarihli Kararı – Bir Metodoloji Sorunu”, Prof Dr. Tuğrul Ansay’a Armağan, Ankara, 2006. s. 525-543. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 30 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 70 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Hukukun evrensel ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak hukukun temel kavramlarını ve normlarını anlama, karşılaştırma ve yorumlama becerisi. | X | ||||
2 | Hukuk teorisini ve uygulamadaki sorunları, gerektiğinde eleştirel bir bakış açısı ile tespit ve analiz ederek, hukuk kurallarını uygulamak suretiyle problemleri çözümleme becerisi. | X | ||||
3 | Hukukun fonksiyonlarını, bunları açıklamak ve uygulamaya dökmek suretiyle, anlamaya, planlamaya, uygulamaya ve koordine etmeye katkısı. | X | ||||
4 | Özel ve kamu hukuku alanlarının stratejik, taktiksel ve uygulamaya yönelik boyutlarını anlama becerisi. | X | ||||
5 | Özel ve kamu hukuku alanlarının yerel, ulusal, uluslararası, küresel ve uluslarüstü boyutlarını anlama becerisi. | X | ||||
6 | Hukukun modern metodlarını ve ayırımlarını anlama becerisi. | X | ||||
7 | Disiplin içi ve disiplinlerarası takım çalışmalarında başarıyla bulunabilme becerisi. | X | ||||
8 | Öğrenme ve girişim konularında açık görüşlü bir tutum sahibi olma becerisi. | X | ||||
9 | Sosyal sorumluluk bilinci çerçevesinde hukuk etiğine ve mesleğine ilişkin kuralları özümseme ve bunlara uyma becerisi | X | ||||
10 | Türkçe’yi gerek sözlü gerek de yazılı olarak etkin kullanabilme ve hukuk disiplini ile ilgili bir kariyer için zorunlu olan iletişim yeteneğine sahip olma becerisi. | X | ||||
11 | Hukuk devleti ilkesine ve adalet idealine bağlı olarak hukuki ve sosyal sorunlar üzerinde eleştirel ve yaratıcı düşünebilme becerisi. | X | ||||
12 | Hukukun ulusal ve uluslararası boyutlarını, mahkeme içtihatları ve uygulamaları takip etmek suretiyle anlama ve işleme becerisi. | X | ||||
13 | Yazılı veya sözlü bir akademik çalışmayı akademik etik ve kurallar çerçevesinde hazırlama/sunma becerisi. | X | ||||
14 | Hukuki problemlerin çözümünde mesleğe ilişkin bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisi. | X | ||||
15 | Yabancı dil bilgisini pekiştirme ve hukuk terminolojisine hâkim olma becerisi. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 8 | 2 | 16 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 78 |