AKTS - Kamu Hürriyetleri

Kamu Hürriyetleri (LAW210) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Kamu Hürriyetleri LAW210 4. Dönem 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Zorunlu Bölüm Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Prof. Dr. Nükhet Yılmaz Turgut
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Dersin temel amacı; hak, hürriyet, eşitlik, demokrasi gibi temel kavramları öğretmektir. Hakların tarihçe ve sınıflandırma, sınırlanma ve güvenceye alma, siyasal sistemlere göre farklılıklar gibi temel konu ve esasların öğretilmesi insan hakları bilincini kazandırır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • İnsan haklarına ilişkin temel ilke ve kavramları kavrayabilme yeteneğine sahip olurlar
  • İnsan hakları hukuku alanında karşılaştıkları problemleri çözebilirler
  • Kamu hukukunun diğer alanlarıyla kamu hürriyetleri bilgilerini sentezleyerek, olaylar hakkında yargıda bulunabilirler
Dersin İçeriği İnsan haklarının oluşturulması, korunması ve gerçekleştirilmesine yönelik çeşitli sistemler; güncel insan hakları standartlarının durumu; BM ve AİHS gibi insan hakları araçları.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Hak, hürriyet, tanımların analizi, hak-hürriyet ilişkisi. Kapani, Münci: Kamu Hürriyetleri, Ankara 1993.
2 Kamu hürriyetleri, temel haklar, insan hakları. Eşitlik ve hürriyet-eşitlik ilişkisi. TC. Anayasasında kullanılan kavramlar. Kapani, Münci: Kamu Hürriyetleri, Ankara 1993.
3 Kamu hürriyetlerinin sınıflandırılması (Jellinek’in geleneksel ayırımı) Geleneksel ayırımın özelliği (çağdaş hürriyet anlayışı-hürriyetin monizmi). Anayasamızdaki durum. Kapani, Münci: Kamu Hürriyetleri, Ankara 1993.
4 İnsan hakları doktrininin ortaya çıkışı İnsan haklarının ilk belirtileri ilkçağda görülüyor mu? (doktrin ve uygulama). İnsan haklarının belirtileri ortaçağda var mı? (doktrin ve uygulama-ortaçağın iki önemli olgusu). Kapani, Münci: Kamu Hürriyetleri, Ankara 1993.
5 Mutlak monarşiler döneminde insan haklarının yeri. Aydınlanma dönemi. Başlıca düşün akımlarının insan hakları doktrininin gelişimindeki yeri (Tabii hukuk doktrini- Locke ve Rousseau- . Ferdiyetçi doktrin). Uygulamadaki durum:Burjuva devrimi belgelerinde ve Dünya Savaşları sırasında insan hakları. Kapani, Münci: Kamu Hürriyetleri, Ankara 1993.
6 İkinci Dünya Savaşı sonrasında insan haklarındaki gelişmeler İnsan hakları Evrensel Bildirisi, hazırlanış ve kabul ediliş süreci, kapsamı ve özellikleri. Birleşmiş Milletler Kişisel ve Siyasal Haklar Sözleşmesi ile Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklara İlişkin Sözleşme. Kapani, Münci: Kamu Hürriyetleri, Ankara 1993.
7 Ara sınav.
8 Kamu hürriyetleri ve siyasal rejimler Sağ totalitarizm (faşizm ve nasyonal sosyalizm), sol totalitarizm (Marxism-Leninizm:komünizm) Kapani, Münci: Kamu Hürriyetleri, Ankara 1993.
9 Batı demokrasilerinde kamu hürriyetlerinin konumu. İslam’da hürriyet anlayışı. Atatürk Döneminin özel durumu. Kapani, Münci: Kamu Hürriyetleri, Ankara 1993.
10 Kamu hürriyetlerinin düzenlenmesi Düzenleme, sınırlama ve sınırlandırma kavramlarının anlamı. Hürriyetlerdeki sınırlamalar, sınırlamaların ölçüsü ve yapılma şekli, olağanüstü dönemlere özgü durumlar. Düzenleme sistemleri. Kapani, Münci: Kamu Hürriyetleri, Ankara 1993.
11 Düzenleme sistemleri ve Anayasamızın bu konulara ilişkin durumu. Kapani, Münci: Kamu Hürriyetleri, Ankara 1993.
12 Kamu hürriyetlerinin Avrupa düzeyinde korunması Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve ilgili protokoller. Gomien, Donna: (Çev.:S.Cengiz-. Kılınç) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi El Kitabı, İzmir 2008. Akıllıoğlu, Tekin: Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Başvuru Bilgileri, Ankara 2002.
13 Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine başvuru. Türkiye’nin bu açıdan konumu ve bazı hak ve hürriyetlerin mahkeme kararları çerçevesinde yorumu. Gomien, Donna: (Çev.:S.Cengiz-. Kılınç) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi El Kitabı, İzmir 2008. Akıllıoğlu, Tekin: Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Başvuru Bilgileri, Ankara 2002.
14 Kamu hürriyetlerini koruma yolları-devlet kudretinin sınırlanması: Devlet kudretinin sınırlanması: Etik ve toplumsal yollar (moral faktör, kamuoyu, medya, plüralist yapı) Kapani, Münci: Kamu Hürriyetleri, Ankara 1993.
15 Kamu hürriyetlerini koruma yolları-devlet kudretinin sınırlanması: anayasal mekanizmalar (hukuken düzenlenmiş yollar Kapani, Münci: Kamu Hürriyetleri, Ankara 1993.
16 Yıl Sonu Sınavı

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Kapani, Münci: Kamu Hürriyetleri, Ankara 1993.
Diğer Kaynaklar 2. Gomien, Donna: (Çev.:S.Cengiz-. Kılınç) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi El Kitabı, İzmir 2008.
3. Akıllıoğlu, Tekin: Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Başvuru Bilgileri, Ankara 2002.
4. Jessua, Claude: (Çev.: I. Ergüden) Kapitalizm, Ankara 2005.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 40
Genel Sınav/Final Juri 1 60
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 60
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Hukukun evrensel ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak hukukun temel kavramlarını ve normlarını anlama, karşılaştırma ve yorumlama becerisi. X
2 Hukuk teorisini ve uygulamadaki sorunları, gerektiğinde eleştirel bir bakış açısı ile tespit ve analiz ederek, hukuk kurallarını uygulamak suretiyle problemleri çözümleme becerisi. X
3 Hukukun fonksiyonlarını, bunları açıklamak ve uygulamaya dökmek suretiyle, anlamaya, planlamaya, uygulamaya ve koordine etmeye katkısı. X
4 Özel ve kamu hukuku alanlarının stratejik, taktiksel ve uygulamaya yönelik boyutlarını anlama becerisi. X
5 Özel ve kamu hukuku alanlarının yerel, ulusal, uluslararası, küresel ve uluslarüstü boyutlarını anlama becerisi. X
6 Hukukun modern metodlarını ve ayırımlarını anlama becerisi. X
7 Disiplin içi ve disiplinlerarası takım çalışmalarında başarıyla bulunabilme becerisi. X
8 Öğrenme ve girişim konularında açık görüşlü bir tutum sahibi olma becerisi. X
9 Sosyal sorumluluk bilinci çerçevesinde hukuk etiğine ve mesleğine ilişkin kuralları özümseme ve bunlara uyma becerisi X
10 Türkçe’yi gerek sözlü gerek de yazılı olarak etkin kullanabilme ve hukuk disiplini ile ilgili bir kariyer için zorunlu olan iletişim yeteneğine sahip olma becerisi. X
11 Hukuk devleti ilkesine ve adalet idealine bağlı olarak hukuki ve sosyal sorunlar üzerinde eleştirel ve yaratıcı düşünebilme becerisi. X
12 Hukukun ulusal ve uluslararası boyutlarını, mahkeme içtihatları ve uygulamaları takip etmek suretiyle anlama ve işleme becerisi. X
13 Yazılı veya sözlü bir akademik çalışmayı akademik etik ve kurallar çerçevesinde hazırlama/sunma becerisi. X
14 Hukuki problemlerin çözümünde mesleğe ilişkin bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisi. X
15 Yabancı dil bilgisini pekiştirme ve hukuk terminolojisine hâkim olma becerisi. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 10 3 30
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 5 4 20
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 9 3 27
Toplam İş Yükü 125