AKTS - Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Sosyal ve Kültürel Yansımalar

Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Sosyal ve Kültürel Yansımalar (HUM411) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Sosyal ve Kültürel Yansımalar HUM411 Alan Dışı Seçmeli 3 0 0 3 4
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Staff
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu dersin amaçları: Öğrencilerin kitap okuma isteklerini artırmak ve Türk Edebiyatına yakınlaşmalarını sağlamaktır. Tarih, sosyoloji gibi sosyal bilim dallarıyla edebiyatın bağlantılı olduğunu göstermektir. Cumhuriyet dönemi Türk yazınında sosyal, kültürel ve siyasal gelişmelerin izdüşümlerini tespit etmek ve farklı bakış açılarıyla yazılmış eserleri objektif yorumlayabilmektir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; • Cumhuriyet sonrası Türk edebiyatı hakkında genel bir bilgi sahibi olur, • Türk edebiyatındaki türler, konular ve yazarlara aşinalık kazanır, • Kitaplara ve yazarlara nesnel yaklaşım deneyimi yaşar, • Edebî eserlerin dönem ve şartlarına göre değerlendirilerek yorumlanması gereğini anlar, • Cumhuriyet tarihini edebi eserler üzerinden okuyabilir.
Dersin İçeriği Yeni Türk Edebiyatı Dönemi; Tanzimat, Meşrutiyet, Milli Mücadele, Cumhuriyet?in İlânı, Aydınlanma, Modernizm, Postmodernizm.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin içeriği ve amaçları. Dersin sorumlusu tarafından verilecek
2 Edebiyat nedir? Edebi eser tanımlanabilir mi? İnsanın anlatma ihtiyacı. Kurgusal bir tür olarak edebiyatın toplumla ilişkisi. Dersin sorumlusu tarafından verilecek
3 Tanzimat dönemi edebi eserleri Kültürel değişimler, Halkın beklentileri, Yeni düzene olumlu ve olumsuz tepkiler. Nâmık Kemal, Hürriyet Kasidesi / Abdülhak Hâmid Tarhan, Makber
4 Tanzimat sonrası geçiş süreçleri ve Milli Mücadeleye hazırlık. Tevfik Fikret, Hân-ı Yağma / Ziya Gökalp, Lisan
5 Türk Edebiyatında Milli Mücadele ve Anadolu. Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Yaban / Halide Edip Adıvar, Mor Salkımlı Sokak / Refik Halit Karay, Memleket Hikâyeleri
6 Cumhuriyet’in ilânından sonra halkın genel durumu. Nâzım Hikmet Ran, Memleketimden İnsan Manzaraları / Necip Fazıl Kısakürek, Örümcek Ağı
7 Aydınlanma seferberliği ve Hasan Âli Yücel Çevirileri, Çok partili hayata geçişin edebi eserler üzerindeki etkileri. Yaşar Kemal, Esir Şehrin İnsanları
8 Ara sınav Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular
9 Türk edebiyatında ilk modernist yazar ve şairler, Garip Akımı, İkinci Yeni düşüncesi. Orhan Veli Kanık, Garip / Cemal Süreya, Güvercin Curnatası
10 Darbe ve muhtıra dönemlerinde edebi eserlerde ölüm, sürgün, hapishane, Türk edebiyatında göç ve işçi teması Sabahattin Âli, İçimizdeki Şeytan / Fakir Baykurt, Kaplumbağalar / Erdal Öz, Yaralısın
11 Televizyona uyarlanan edebi eserlerde dönemsel farklılıklar ve sosyal mesajlar Haldun Taner, Keşanlı Ali Destanı / Cevat Fehmi Başkut, Buzlar Çözülmeden
12 Dönemlere göre romanlarda aile ilişkileri ve diyaloglar Aziz Nesin, Rıfat Bey Neden Kaşınıyor?
13 2000 sonrası edebi eserlerde kuşak çatışmaları Elif Şafak, Mahrem
14 Postmodern Türk Edebiyatı Hasan Ali Toptaş, Beni Kör Kuyularda
15 Yeraltı Edebiyatı Hakan Günday, Kinyas ve Kayra
16 Genel Sınav Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. • Enginün, İnci (2015). Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı. Ankara: Dergâh.
2. • Yetiş, Kâzım (2014). Yeni Türk Edebiyatı Seçme Metinler. İstanbul: Kubbealtı Neşriyat.
3. • Yivli, Oktay (Ed.). Modern Türk Edebiyatı. İzmir: Günce.
Diğer Kaynaklar 4. • Dersin sorumlusu tarafından, ön çalışmada adı geçen eserlerden seçme bölümlerin derlendiği ders notu hazırlanacaktır.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 10
Laboratuar - -
Uygulama 1 10
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 50
Toplam 4 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Hukukun evrensel ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak hukukun temel kavramlarını ve normlarını anlama, karşılaştırma ve yorumlama becerisi.
2 Hukuk teorisini ve uygulamadaki sorunları, gerektiğinde eleştirel bir bakış açısı ile tespit ve analiz ederek, hukuk kurallarını uygulamak suretiyle problemleri çözümleme becerisi.
3 Hukukun fonksiyonlarını, bunları açıklamak ve uygulamaya dökmek suretiyle, anlamaya, planlamaya, uygulamaya ve koordine etmeye katkısı.
4 Özel ve kamu hukuku alanlarının stratejik, taktiksel ve uygulamaya yönelik boyutlarını anlama becerisi.
5 Özel ve kamu hukuku alanlarının yerel, ulusal, uluslararası, küresel ve uluslarüstü boyutlarını anlama becerisi.
6 Hukukun modern metodlarını ve ayırımlarını anlama becerisi.
7 Disiplin içi ve disiplinlerarası takım çalışmalarında başarıyla bulunabilme becerisi.
8 Öğrenme ve girişim konularında açık görüşlü bir tutum sahibi olma becerisi.
9 Sosyal sorumluluk bilinci çerçevesinde hukuk etiğine ve mesleğine ilişkin kuralları özümseme ve bunlara uyma becerisi
10 Türkçe’yi gerek sözlü gerek de yazılı olarak etkin kullanabilme ve hukuk disiplini ile ilgili bir kariyer için zorunlu olan iletişim yeteneğine sahip olma becerisi.
11 Hukuk devleti ilkesine ve adalet idealine bağlı olarak hukuki ve sosyal sorunlar üzerinde eleştirel ve yaratıcı düşünebilme becerisi.
12 Hukukun ulusal ve uluslararası boyutlarını, mahkeme içtihatları ve uygulamaları takip etmek suretiyle anlama ve işleme becerisi.
13 Yazılı veya sözlü bir akademik çalışmayı akademik etik ve kurallar çerçevesinde hazırlama/sunma becerisi.
14 Hukuki problemlerin çözümünde mesleğe ilişkin bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisi.
15 Yabancı dil bilgisini pekiştirme ve hukuk terminolojisine hâkim olma becerisi.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 4 4
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 6 6
Toplam İş Yükü 100