AKTS - Çağdaş Siyaset Kuramları
Çağdaş Siyaset Kuramları (KAM401) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Çağdaş Siyaset Kuramları | KAM401 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu ders, özellikle yirminci yüzyıl siyasal düşüncesine odaklanmaktadır. Bu yüzyılda giderek ana akım haline gelen kuramsal yaklaşımın liberal teori olduğu tespitinden hareket etmekte ve dolayısıyla çerçevesini liberal ana akım teoriye yönelik meydan okumaların/eleştirilerin/alternatiflerin/reddiyelerin analiz edilmesi şeklinde kurmaktadır. Bu çerçeveye uygun olarak bu ders öncelikle liberal kuramın temel kavramlarının, ilkelerinin, değerlerinin anlaşılması ve liberal kuramın ana akım hale gelişinin anlaşılmasını daha sonra da liberal kurama yönelik meydan okumaların ne kadar farklı çıkış noktalarından hareket ettiklerinin ve ne kadar farklı sonuçlara vardıklarının incelenmesi şeklinde planlanmıştır. Bu çerçeveye uygun olarak bu ders öncelikle liberal kuramın temel kavramlarının, ilkelerinin, değerlerinin anlaşılması ve liberal kuramın ana akım hale gelişinin anlaşılmasını daha sonra da liberal kurama yönelik meydan okumaların ne kadar farklı çıkış noktalarından hareket ettiklerinin ve ne kadar farklı sonuçlara vardıklarının incelenmesi şeklinde planlanmıştır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Liberalizm; sosyalizm; muhafazakarlık; Batı Marksizmi; post-Marksizm; faşizm; totaliterizm; İslami siyasi düşünce. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | TANITIM VE GİRİŞ DERSİ | (Tanışma ve içerik, kaynaklar, sınavlar, beklentiler hakkında öğrencilerin bilgilendirilmesi) |
2 | SİYASET KURAMI NEDİR? ÇAĞDAŞ SİYASET KURAMI NEDİR? | Bu hafta için okuma bulunmamaktadır. Dersin öğretim üyesi sunum yapacaktır. |
3 | GRAMSCİ ve HEGEMONYA KURAMI | Öztürk, Armağan (2010) “Özne-nesne Diyalektiğinde Gramsci Uğrağı: Praxis Felsefesi Nereye Doğru?” Günümüzde Yeni Siyasal Yaklaşımlar içinde, Hilal Onur İnce (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 255-301 |
4 | FRANKFURT OKULU VE AYDINLANMA ELEŞTİRİSİ | Küçük, Ali Buğra (2010) “Frankfurt Okulu ve Eleştirileri,” Günümüzde Yeni Siyasal Yaklaşımlar içinde, Hilal Onur İnce (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 138-172. Veysal, Çetin (2013) “Frankfurt Okulu,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 583-623. |
5 | ARENDT VE ÖZGÜRLÜK SORUNSALI | Çoban, Funda (2010) “Emekten Eyleme: Hannah Arendt,” Günümüzde Yeni Siyasal Yaklaşımlar içinde, Hilal Onur İnce (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 92-137. Sezer, Devrim (2013) “Hannah Arendt,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 638-678. |
6 | RAWLS VE LİBERALİZMİN YENİDEN FORMÜLASYONU | Uygur, Gülriz (2013) “John Rawls,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 712-735. Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s. 73-104. |
7 | HABERMAS VE LİBERAL CUMHURİYETÇİLİK ARAYIŞLARI | Özbank, Murat (2013) “Jurgen Habermas,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768. Giddens, Anthony (2013) “Jurgen Habermas,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 159-182. |
8 | ARA SINAV | |
9 | LİBERTERYANİZM: YAKINLARDAN BİR LİBERALİZM ELEŞTİRİSİ | Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s. 141-232. |
10 | LİBERALİZME ALTERNATİF: KOMUNİTERYANİZM | Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s. 291-386. |
11 | POSTYAPISALCILIK VE FOUCAULT | Philp, Mark (2013) “Michel Foucault,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 89-110 Keskin, Ferda (2013) “Michel Foucault,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768 |
12 | POSTMARKSİZM VE RADİKAL DEMOKRASİ TEORİSİ | Mouffe, Chantal (2018) Sol Popülizm (çev. Aybars Yanık) İstanbul: İletişim. |
13 | FEMİNİST VE QUEER KURAM | Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s.522-594. |
14 | GENEL DEĞERLENDİRME/GÖZDEN GEÇİRME |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Öztürk, Armağan (2010) “Özne-nesne Diyalektiğinde Gramsci Uğrağı: Praxis Felsefesi Nereye Doğru?” Günümüzde Yeni Siyasal Yaklaşımlar içinde, Hilal Onur İnce (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 255-301 |
---|---|
2. Küçük, Ali Buğra (2010) “Frankfurt Okulu ve Eleştirileri,” Günümüzde Yeni Siyasal Yaklaşımlar içinde, Hilal Onur İnce (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 138-172. | |
3. Veysal, Çetin (2013) “Frankfurt Okulu,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 583-623. | |
4. Çoban, Funda (2010) “Emekten Eyleme: Hannah Arendt,” Günümüzde Yeni Siyasal Yaklaşımlar içinde, Hilal Onur İnce (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 92-137. | |
5. Sezer, Devrim (2013) “Hannah Arendt,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 638-678. | |
6. Uygur, Gülriz (2013) “John Rawls,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s. 712-735. | |
7. Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s. 73-104. | |
8. Özbank, Murat (2013) “Jurgen Habermas,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768. | |
9. Giddens, Anthony (2013) “Jurgen Habermas,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 159-182. | |
10. Kymlicka, Will (2016) Çağdaş Siyaset Felsefesine Giriş, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s. 141-232. | |
11. Philp, Mark (2013) “Michel Foucault,” Çağdaş Temel Kuramlar içinde Quentin Skinner (ed.) İstanbul: İletişim, s. 89-110 | |
12. Keskin, Ferda (2013) “Michel Foucault,” Siyaset Felsefesi Tarihi Platon’dan Zizek’e içinde, Ahu Tunçel ve Kurtul Gülenç (ed.) Ankara: Doğu Batı Yayınları, s.754-768 | |
13. Mouffe, Chantal (2018) Sol Popülizm (çev. Aybars Yanık) İstanbul: İletişim. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 40 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 60 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Siyaset biliminin ve kamu yönetiminin temel kavramlarının, teorilerinin ve yöntemlerinin öğrenilmesi ve bunların ulusal ve küresel siyasal gelişmelerin, neden-sonuç ilişkilerinin analizinde kullanılabilir. | X | ||||
2 | Siyasaların yerel, ulusal, bölgesel ve/veya küresel düzeyde, gerçek yaşamda nasıl oluşturulup uygulandığının kavranmasını, bu süreçlerde rol oynayan önemli kurumların ve aktörlerin tanınmasını ve kamu yönetiminde işleyişin bilinmesini sağlar. | X | ||||
3 | Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinleriyle ilişkili diğer alanlar hakkında (uluslararası ilişkiler, sosyoloji, psikoloji, kültürel çalışmalar, iktisat, hukuk, tarih gibi) temel düzeyde bilgi sahibi olunması ve böylece yaşamın farklı alanları arasındaki ilişkileri dikkate alıp bağlantıları kuran disiplinler arası bir kavrayışa sahip olunmasını sağlar. | X | ||||
4 | Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanında kullanılabilecek nicel ve/veya nitel araştırma tekniklerinin, faydalı olabilecek yazılım, donanım ve/veya teknik araçların kullanımının öğrenilmesi; bunların alanda uygulama becerisinin geliştirilmesine yönelik olarak araştırma-proje tasarlama ve yürütme deneyimlerinin kazanılması. | |||||
5 | Eleştirel analitik düşüncenin, entelektüel tartışmanın ve yaşam boyu öğrenmenin teşvik edilmesiyle açık fikirli davranma, ayrımcılıktan uzak durma ve farklı bakış açılarına duyarlı ve saygılı olma yetilerinin geliştirilmesi, böylece ortaklaşa hareket etmeye yönelik becerilerin geliştirilmesidir. | X | ||||
6 | Kamu yönetimi, siyaset ve ilgili tüm alanlarda iş etiğinin kavranarak karar verme ve inisiyatif alma, iş tamamlama ve zaman yönetimi yetkinliklerinin geliştirilmesidir. | |||||
7 | İletişim becerilerinin, sözlü ve yazılı ifadenin, sunum tekniklerinin geliştirilmesi; siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinleri üzerine akademik bir yazı yazabilmenin gerektirdiği yazım ilkelerinin ve usullerinin öğrenilmesini sağlar. | |||||
8 | Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinlerinde İngilizce terminolojiye hakim olunması ve İngilizce yazılmış çalışmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisinin kazanılması, böylece çeşitli ülkelerdeki güncel siyasal gelişmelerin ve olayların karşılaştırmalı olarak analiz edilebilmesidir. | X | ||||
9 | Hem Türkiye hem dünya siyasi tarihinin dönemleri, önemli dönüm noktaları ve aktörleri bakımından bilinmesi, güncel politik ve yönetimsel meselelerde ülkelerin toplumsal-tarihsel arka planlarının etkisinin kavranmasıdır. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 26 | 26 |
Toplam İş Yükü | 125 |