AKTS - Sosyal Politika

Sosyal Politika (KAM422) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Sosyal Politika KAM422 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Ümmühan Eda Bektaş
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu ders, sosyal politika olgusunun ortaya çıkışını ve gelişimini tarihi bir arka plan içerisinde ilgili kurumlar, aktörler ve toplumsal güç ilişkilerini irdeleyerek açıklamayı amaçlamaktadır. Bir çalışma alanı olarak sosyal politikanın hem teorik hem de uygulamalı yönlerini siyaset, ekonomi, sosyoloji ve hukuk gibi farklı disiplinlerle bir arada ele almaktadır. Ayrıca Türkiye’de sosyal politikanın ortaya çıkışını, gelişimini, sınırlarını, uygulamalarını ve sorunlarını anlatmaktadır. Böylece, sosyal politikanın hem bir politika hem de bir çalışma alanı olarak dünyadaki ve Türkiye’deki tezahürlerini karşılaştırmalı bir çerçeve içerisinde sunmaktadır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Sosyal politikaya dair ait temel kavramları, meseleleri ve yaklaşımları açıklar.
  • Türkiye’de ve dünyada sosyal politikanın ortaya çıkışını, gelişimini, sınırlarını ve sorunlarını iktisat, hukuk gibi disiplinlerle ilişki kurarak açıklar.
  • Edinilen bilgi ve becerileri analitik bir çerçevede eleştirel bir yaklaşımla sözlü ve yazılı olarak farklılıklara saygı ve hoşgörü göstererek ifade eder.
Dersin İçeriği Sosyal politika kavramı; sosyal politikada temel prensipler.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Tanışma
2 Sosyal politika, tarihsel gelişimi ve refah devleti Aysen Tokol ve Yusuf Alper, 2020, ss. 1-25. Tartışma: T.H. Marshall, “Yurttaşlık ve Sosyal Sınıf”, içinde Buğra ve Keyder, Sosyal Politika Yazıları, 2021, 19-32.
3 Küreselleşme ve sosyal politika Aysen Tokol ve Yusuf Alper, 2020, ss. 25-57. Tartışma: Bob Deacon, “Küreselleşme ve Sosyal Politika: Hakkaniyetli Bir Refaha Tehdit”, içinde Buğra ve Keyder, Sosyal Politika Yazıları, 2021, 101-158.
4 Refah devletleri Tartışma: Gøsta Esping-Andersen, “Toplumsal Riskler ve Refah Devletleri”, içinde Buğra ve Keyder, Sosyal Politika Yazıları, 2021, 33-52. Tartışma: Mark Kleinman, “Kriz mi? Ne Krizi? Avrupa Refah Devletlerinde Süreklilik ve Değişim”, içinde Buğra ve Keyder, Sosyal Politika Yazıları, 2021, 159-194.
5 Türkiye’de sosyal politika Aysen Tokol ve Yusuf Alper, 2020, ss. 58-69. Tartışma: Ian Gough, “Güney Avrupa’da Sosyal Yardım”, içinde Buğra ve Keyder, Sosyal Politika Yazıları, 2021, 231-260.
6 İstihdam ve işsizlik Aysen Tokol ve Yusuf Alper, 2020, ss. 121-165. Tartışma: Guy Standing, “Sosyal Güvenlik Ağları Çılgınlığı: Temel Gelir Avrupa’da Neden Gereklidir?”, içinde Buğra ve Keyder, Sosyal Politika Yazıları, 2021, 333-374.
7 Ara sınav
8 Gelir dağılımı ve yoksulluk Aysen Tokol ve Yusuf Alper, 2020, ss. 187-213. Tartışma: Enzo Mingione, “Güney Avrupa Refah Modeli ve Yoksulluk ve Sosyal Dışlanmaya Karşı Mücadele”, içinde Buğra ve Keyder, Sosyal Politika Yazıları, 2021, 261-286.
9 Sosyal güvenlik sistemi Tartışma: Aysen Tokol ve Yusuf Alper, 2020, ss. 217-265.
10 Sosyal dışlanma ve ayrımcılık Tartışma: Aysen Tokol ve Yusuf Alper, 2020, ss. 310-324. Tartışma: Aysen Tokol ve Yusuf Alper, 2020, ss. 327-344.
11 Sunumlar Aileye yönelik sosyal politikalar: Aysen Tokol ve Yusuf Alper, 2020, ss. 347-370. Kadınlara yönelik sosyal politikalar: Aysen Tokol ve Yusuf Alper, 2020, ss. 374-400. Çocuklara yönelik sosyal politikalar: Aysen Tokol ve Yusuf Alper, 2020, ss. 407-423.
12 Sunumlar Gençlere yönelik sosyal politikalar: Aysen Tokol ve Yusuf Alper, 2020, ss. 425-448. Yaşlılara yönelik sosyal politikalar: Aysen Tokol ve Yusuf Alper, 2020, ss. 453-469. Engellilere yönelik sosyal politikalar: Aysen Tokol ve Yusuf Alper, 2020, ss. 473-502.
13 Sunumlar Eski hükümlülere yönelik sosyal politikalar: Aysen Tokol ve Yusuf Alper, 2020, ss. 506-531. Göçmenlere yönelik sosyal politikalar: Aysen Tokol ve Yusuf Alper, 2020, ss. 535-566.
14 Ders özeti ve değerlendirilmesi

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 2. BUĞRA, AYŞE. 2008. Kapitalizm, Yoksulluk ve Türkiye’de Sosyal Politika. İstanbul: İletişim Yayınları.
4. Koray, Meryem. 2020. Sosyal Politika. 6. Baskı. İmge Kitabevi.
Ders Kitabı 2. Tokol, Aysen ve Yusuf Alper (Editörler). 2020. Sosyal Politika. 11. Baskı. Dora Basım-Yayın Dağıtım.
3. Buğra, Ayşe ve Çağlar Keyder (Derleyenler). 2021. Sosyal Politika Yazıları. 9. Baskı. İletişim Yayınları. [Eski baskıları Moodle’da ve kütüphanede bulunmaktadır.]

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 14
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 2 16
Sunum 1 15
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 20
Genel Sınav/Final Juri 1 35
Toplam 6 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Siyaset biliminin ve kamu yönetiminin temel kavramlarının, teorilerinin ve yöntemlerinin öğrenilmesi ve bunların ulusal ve küresel siyasal gelişmelerin, neden-sonuç ilişkilerinin analizinde kullanılabilir. X
2 Siyasaların yerel, ulusal, bölgesel ve/veya küresel düzeyde, gerçek yaşamda nasıl oluşturulup uygulandığının kavranmasını, bu süreçlerde rol oynayan önemli kurumların ve aktörlerin tanınmasını ve kamu yönetiminde işleyişin bilinmesini sağlar.
3 Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinleriyle ilişkili diğer alanlar hakkında (uluslararası ilişkiler, sosyoloji, psikoloji, kültürel çalışmalar, iktisat, hukuk, tarih gibi) temel düzeyde bilgi sahibi olunması ve böylece yaşamın farklı alanları arasındaki ilişkileri dikkate alıp bağlantıları kuran disiplinler arası bir kavrayışa sahip olunmasını sağlar. X
4 Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanında kullanılabilecek nicel ve/veya nitel araştırma tekniklerinin, faydalı olabilecek yazılım, donanım ve/veya teknik araçların kullanımının öğrenilmesi; bunların alanda uygulama becerisinin geliştirilmesine yönelik olarak araştırma-proje tasarlama ve yürütme deneyimlerinin kazanılması.
5 Eleştirel analitik düşüncenin, entelektüel tartışmanın ve yaşam boyu öğrenmenin teşvik edilmesiyle açık fikirli davranma, ayrımcılıktan uzak durma ve farklı bakış açılarına duyarlı ve saygılı olma yetilerinin geliştirilmesi, böylece ortaklaşa hareket etmeye yönelik becerilerin geliştirilmesidir. X
6 Kamu yönetimi, siyaset ve ilgili tüm alanlarda iş etiğinin kavranarak karar verme ve inisiyatif alma, iş tamamlama ve zaman yönetimi yetkinliklerinin geliştirilmesidir.
7 İletişim becerilerinin, sözlü ve yazılı ifadenin, sunum tekniklerinin geliştirilmesi; siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinleri üzerine akademik bir yazı yazabilmenin gerektirdiği yazım ilkelerinin ve usullerinin öğrenilmesini sağlar.
8 Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinlerinde İngilizce terminolojiye hakim olunması ve İngilizce yazılmış çalışmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisinin kazanılması, böylece çeşitli ülkelerdeki güncel siyasal gelişmelerin ve olayların karşılaştırmalı olarak analiz edilebilmesidir.
9 Hem Türkiye hem dünya siyasi tarihinin dönemleri, önemli dönüm noktaları ve aktörleri bakımından bilinmesi, güncel politik ve yönetimsel meselelerde ülkelerin toplumsal-tarihsel arka planlarının etkisinin kavranmasıdır.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 14 3 42
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 2 8 16
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 15 15
Toplam İş Yükü 125