AKTS - Yurttaşlık ve Sivil Toplum

Yurttaşlık ve Sivil Toplum (KAM313) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Yurttaşlık ve Sivil Toplum KAM313 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması, Beyin Fırtınası.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Asuman Özgür Keysan
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Dersin temel amacı, yurttaşlık ve sivil toplum kavramlarına ilişkin genel bir perspektif kazandırmaktır. Neoliberal anlayışa göre, “yurttaşlık” sadece siyasi ve hukuki bir bağa indirgenerek bireyler ve devlet arasındaki ilişkilerin bir bütünü olarak görülürken, “sivil toplum” kavramı, devletten ayrı bir yapı olarak bağımsız örgütlenme biçimleri ile ilişkilendirilmektedir. Fakat bu ana akım yaklaşımın aksine, kavramlar farklı dönemlerde ve bağlamlarda değişik biçimler alabilmektedir. Bu nedenle bu ders hem söz konusu kavramların kendisini hem de birbirleriyle olan ilişkilerini eleştirel bir gözle ele almayı hedeflemektedir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Yurttaşlık ve sivil toplum alanındaki temel teorik tartışmalar üzerine karşılaştırmalı analiz yapabilirler.
  • Yurttaşlık ve sivil toplum alanında ülke örnekleri üzerinden pratiğe ilişkin tartışmaları anlayıp değerlendirebilirler.
Dersin İçeriği Özgürlük; otorite; sivil toplum; sivil toplum kuramları; Türkiye`de sivil toplum.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı ve Tanışma
2 Yurttaşlık Nedir ve Yurttaş Kimdir? Kavramın Kökeni ve Gelişimi Güngör M. (2017). “Bir Kimlik İnşası Olarak Ulus-Devlet Yurttaşlığı ve Yurttaşlık Kavramının Dönüşümü”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2): 438-464. Bellamy, R. (2008). “What is citizenship, and why does it matter?”, Oxford: Oxford University Press, 1-27. Video: “The future of citizenship”, TED Talks https://www.youtube.com/watch?v=y_w-iURwUYU
3 Yurttaşlık Kavramına Farklı Yaklaşımlar Erol, N. (1997). “Yurttaşlık ve demokrasi: çoğulcu bir yurttaşlık kavramına doğru”. N. Bilgin (ed.) Cumhuriyet, Demokrasi ve Kimlik içinde. İstanbul: Bağlam Yayınları, 119-129. Bellamy, R. (2008). “Theories of citizenship and their history”, Oxford: Oxford University Press, 27-52. Video: “Aktif Vatandaşlık”, TED Talks https://www.youtube.com/watch?v=Vr4qtTcU4n8
4 Yurttaşlık, Devlet ve Sivil Toplum Üstel, F. (1999). “Devlet-Sivil Toplum-Kamusal Alan ve Yurttaşlık”, Yurttaşlık ve Demokrasi içinde. Ankara: Dost Yayınları, 77-93.
5 Yurttaşlık ve Toplumsal Cinsiyet İlkkaracan, İ. ve İlkkaracan, P. (1998). “Kuldan Yurttaşa: Kadınlar Neresinde?”. 75. Yılda Tebaa’danYurttaş’a Doğru içinde. İstanbul: TETTV, 77-90. Moghadam, V. M. (2003). “Engendering Citizenship, Feminizing Civil Society”, Women & Politics, 25(1-2), 63-87. Ek okuma Sirman, N. (1996). “Kadın ve Yurttaşlık”, içinde Sosyal Demokrat Değişme, 1, 78-85
6 : Sivil Toplum Kavramın Kökeni ve Gelişimi: Toplum Sözleşmecilerinden Hegel’e Doğan, İ. (2002). “Sivil Toplum Devlet Birlikteliğinden Ayrılığına”, Özgürlükçü ve Totaliter Düşünce Geleneğinde Sivil Toplum içinde, İstanbul: Alfa Yayınları, 37-71. Ehrenberg, J. (2011). “The History of Civil Society Ideas”, M. Edwards (ed.), The Oxford Handbook of Civil Society içinde, Oxford: Oxford University Press, 15-29.
7 Sivil Toplum Kavramın Gelişimi: Marksist Öğreti ve Alternatif Yaklaşımlarda Sivil Toplum Doğan, İ. (2002). “Marksist Öğreti ve Sivil Toplum: Karl Marx ve Antonio Gramsci”, Özgürlükçü ve Totaliter Düşünce Geleneğinde Sivil Toplum içinde, İstanbul: Alfa Yayınları, 161-180. Doğan, İ. (2002). “Gramsci’nin Sivil Toplum Görüşünün Kaynağı”, Özgürlükçü ve Totaliter Düşünce Geleneğinde Sivil Toplum içinde, İstanbul: Alfa Yayınları, 216-223.
8 Ara Sınav
9 Sivil Toplum ve Toplumsal Cinsiyet Çaha, Ö. (1996). “Modern Siyaset Düşüncesinde Sivil Toplum ve Kadına Biçilen Rol” Sivil Kadın: Türkiye’de Kadın ve Sivil Toplum”, Ankara: Vadi Yayınları, 23-54. Hagemann, K. (2008). “Civil Society Gendered: Rethinking Theories and Practices”,K. Hagemann, S. Michel and G. Budde (ed.), Civil Society and Gender Justice: Historical and Comparative Perspectives. New York: Berghahn Books, 17-43.
10 Orta ve Doğu Avrupa’da Sivil Toplum Tartışmaları Erözden, O. (2004). “Sivil Toplumun Karanlık Yüzü: Demokrasiye Geçiş Sürecinde Sivil Toplumun Farklı Görünümleri: Hırvatistan Örneği”, Sivil Toplum, 2 (5), 61-68. Howard, M. M. (2011). “Civil Society in Post-Communist Europe”, M. Edwards (ed.), The Oxford Handbook of Civil Society içinde, Oxford: Oxford University Press, 134-146.
11 Orta Doğu’da Sivil Toplum Tartışmaları Sariolghalam, M. (1999). “Ortadoğu’da Sivil Toplum Umutları: Kültürel Engeller Üzerine Bir Çözümleme”, E. Özdalga & S. Persson (ed), Sivil Toplum, Demokrasi ve İslam Dünyası içinde, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Hardig, A. C. (2014). ‘Beyond the Arab Revolts: conceptualizing civil society in the Middle East and North Africa’, Democratization, pp.1131-1153. Film Gösterimi The Square (El-Midan), 2013, Yönetmen: Jehane Noujaim
12 Türkiye’de Sivil Toplum Tartışmaları Wedel, H. (2007). “Türkiye Cumhuriyeti’nde Sivil Toplumun Nüveleri Demokratikleşmenin Taşıyıcısı mı, Yeni Bir Seçkinler Örgütlenmesi mi?”, Ortadoğu’da Sivil Toplumun Sorunları içinde, F. İbrahim & H. Wedel (ed.), İstanbul: İletişim Yayınları, 137-162. Sezer, T. D. (2008) “Dernek Kurma Özgürlüğünün İçeriği ve Gelişim Süreci Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 1-339. Doyle, J. D. (2017) ‘Government co-option of civil society: exploring the AKP’s role within Turkish women’s CSOs’, Democratization,25(3), 1-19. Video: “Civil society - the power of now”, TED Talks https://www.ted.com/talks/andreas_rickert_civil_society_the_power_of_now
13 Ders Değerlendirmesi

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Güngör M. (2017). “Bir Kimlik İnşası Olarak Ulus-Devlet Yurttaşlığı ve Yurttaşlık Kavramının Dönüşümü”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2): 438-464.
2. Bellamy, R. (2008). “What is citizenship, and why does it matter?”, Oxford: Oxford University Press, 1-27.
4. Erol, N. (1997). “Yurttaşlık ve demokrasi: çoğulcu bir yurttaşlık kavramına doğru”. N. Bilgin (ed.) Cumhuriyet, Demokrasi ve Kimlik içinde. İstanbul: Bağlam Yayınları, 119-129.
5. Bellamy, R. (2008). “Theories of citizenship and their history”, Oxford: Oxford University Press, 27-52.
7. Üstel, F. (1999). “Devlet-Sivil Toplum-Kamusal Alan ve Yurttaşlık”, Yurttaşlık ve Demokrasi içinde. Ankara: Dost Yayınları, 77-93.
8. İlkkaracan, İ. ve İlkkaracan, P. (1998). “Kuldan Yurttaşa: Kadınlar Neresinde?”. 75. Yılda Tebaa’danYurttaş’a Doğru içinde. İstanbul: TETTV, 77-90.
9. Moghadam, V. M. (2003). “Engendering Citizenship, Feminizing Civil Society”, Women & Politics, 25(1-2), 63-87.
11. Doğan, İ. (2002). “Sivil Toplum Devlet Birlikteliğinden Ayrılığına”, Özgürlükçü ve Totaliter Düşünce Geleneğinde Sivil Toplum içinde, İstanbul: Alfa Yayınları, 37-71.
12. Ehrenberg, J. (2011). “The History of Civil Society Ideas”, M. Edwards (ed.), The Oxford Handbook of Civil Society içinde, Oxford: Oxford University Press, 15-29.
13. Doğan, İ. (2002). “Marksist Öğreti ve Sivil Toplum: Karl Marx ve Antonio Gramsci”, Özgürlükçü ve Totaliter Düşünce Geleneğinde Sivil Toplum içinde, İstanbul: Alfa Yayınları, 161-180.
14. Doğan, İ. (2002). “Gramsci’nin Sivil Toplum Görüşünün Kaynağı”, Özgürlükçü ve Totaliter Düşünce Geleneğinde Sivil Toplum içinde, İstanbul: Alfa Yayınları, 216-223.
15. Çaha, Ö. (1996). “Modern Siyaset Düşüncesinde Sivil Toplum ve Kadına Biçilen Rol” Sivil Kadın: Türkiye’de Kadın ve Sivil Toplum”, Ankara: Vadi Yayınları, 23-54.
16. Hagemann, K. (2008). “Civil Society Gendered: Rethinking Theories and Practices”,K. Hagemann, S. Michel and G. Budde (ed.), Civil Society and Gender Justice: Historical and Comparative Perspectives. New York: Berghahn Books, 17-43.
17. Erözden, O. (2004). “Sivil Toplumun Karanlık Yüzü: Demokrasiye Geçiş Sürecinde Sivil Toplumun Farklı Görünümleri: Hırvatistan Örneği”, Sivil Toplum, 2 (5), 61-68.
18. Howard, M. M. (2011). “Civil Society in Post-Communist Europe”, M. Edwards (ed.), The Oxford Handbook of Civil Society içinde, Oxford: Oxford University Press, 134-146.
19. Sariolghalam, M. (1999). “Ortadoğu’da Sivil Toplum Umutları: Kültürel Engeller Üzerine Bir Çözümleme”, E. Özdalga & S. Persson (ed), Sivil Toplum, Demokrasi ve İslam Dünyası içinde, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
20. Hardig, A. C. (2014). ‘Beyond the Arab Revolts: conceptualizing civil society in the Middle East and North Africa’, Democratization, pp.1131-1153.
22. Wedel, H. (2007). “Türkiye Cumhuriyeti’nde Sivil Toplumun Nüveleri Demokratikleşmenin Taşıyıcısı mı, Yeni Bir Seçkinler Örgütlenmesi mi?”, Ortadoğu’da Sivil Toplumun Sorunları içinde, F. İbrahim & H. Wedel (ed.), İstanbul: İletişim Yayınları, 137-162.
23. Sezer, T. D. (2008) “Dernek Kurma Özgürlüğünün İçeriği ve Gelişim Süreci Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 1-339.
24. Doyle, J. D. (2017) ‘Government co-option of civil society: exploring the AKP’s role within Turkish women’s CSOs’, Democratization,25(3), 1-19.
Diğer Kaynaklar 3. “The future of citizenship”, TED Talks https://www.youtube.com/watch?v=y_w-iURwUYU
6. Aktif Vatandaşlık”, TED Talks https://www.youtube.com/watch?v=Vr4qtTcU4n8
10. Sirman, N. (1996). “Kadın ve Yurttaşlık”, içinde Sosyal Demokrat Değişme, 1, 78-85
21. The Square (El-Midan), 2013, Yönetmen: Jehane Noujaim
25. “Civil society - the power of now”, TED Talks https://www.ted.com/talks/andreas_rickert_civil_society_the_power_of_now

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 15
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 10
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 35
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 4 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Siyaset biliminin ve kamu yönetiminin temel kavramlarının, teorilerinin ve yöntemlerinin öğrenilmesi ve bunların ulusal ve küresel siyasal gelişmelerin, neden-sonuç ilişkilerinin analizinde kullanılabilir. X
2 Siyasaların yerel, ulusal, bölgesel ve/veya küresel düzeyde, gerçek yaşamda nasıl oluşturulup uygulandığının kavranmasını, bu süreçlerde rol oynayan önemli kurumların ve aktörlerin tanınmasını ve kamu yönetiminde işleyişin bilinmesini sağlar.
3 Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinleriyle ilişkili diğer alanlar hakkında (uluslararası ilişkiler, sosyoloji, psikoloji, kültürel çalışmalar, iktisat, hukuk, tarih gibi) temel düzeyde bilgi sahibi olunması ve böylece yaşamın farklı alanları arasındaki ilişkileri dikkate alıp bağlantıları kuran disiplinler arası bir kavrayışa sahip olunmasını sağlar.
4 Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanında kullanılabilecek nicel ve/veya nitel araştırma tekniklerinin, faydalı olabilecek yazılım, donanım ve/veya teknik araçların kullanımının öğrenilmesi; bunların alanda uygulama becerisinin geliştirilmesine yönelik olarak araştırma-proje tasarlama ve yürütme deneyimlerinin kazanılması.
5 Eleştirel analitik düşüncenin, entelektüel tartışmanın ve yaşam boyu öğrenmenin teşvik edilmesiyle açık fikirli davranma, ayrımcılıktan uzak durma ve farklı bakış açılarına duyarlı ve saygılı olma yetilerinin geliştirilmesi, böylece ortaklaşa hareket etmeye yönelik becerilerin geliştirilmesidir.
6 Kamu yönetimi, siyaset ve ilgili tüm alanlarda iş etiğinin kavranarak karar verme ve inisiyatif alma, iş tamamlama ve zaman yönetimi yetkinliklerinin geliştirilmesidir.
7 İletişim becerilerinin, sözlü ve yazılı ifadenin, sunum tekniklerinin geliştirilmesi; siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinleri üzerine akademik bir yazı yazabilmenin gerektirdiği yazım ilkelerinin ve usullerinin öğrenilmesini sağlar.
8 Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinlerinde İngilizce terminolojiye hakim olunması ve İngilizce yazılmış çalışmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisinin kazanılması, böylece çeşitli ülkelerdeki güncel siyasal gelişmelerin ve olayların karşılaştırmalı olarak analiz edilebilmesidir.
9 Hem Türkiye hem dünya siyasi tarihinin dönemleri, önemli dönüm noktaları ve aktörleri bakımından bilinmesi, güncel politik ve yönetimsel meselelerde ülkelerin toplumsal-tarihsel arka planlarının etkisinin kavranmasıdır. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 14 3 42
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 1 10 10
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 20 20
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 25 25
Toplam İş Yükü 125