AKTS - Çok Fonksiyonlu Modüler Mekânlar

Çok Fonksiyonlu Modüler Mekânlar (ICM358) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Çok Fonksiyonlu Modüler Mekânlar ICM358 Alan Seçmeli 1 2 0 2 4
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Öğr. Üyesi Dilşa Günaydın Temel
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Ders, modüler çözümlerin mekânsal pratiklerini ve sistemsel çözümlerini öğretmeyi temel alır. Bu amaçla öğrencilerin, el, zihin ve çizim becerilerini kullanarak, modülerliğin sunduğu esnek ve dönüştürülebilir mekânsal çözümler üretmeleri için uygulamaya yönelik çalışmalar yapmasını sağlar. Modüler sistemlerin tanıtılması ve bu sistemler aracılığı ile oluşan şematik kodlamaların mekân çözümlerinde kullanılma becerisinin geliştirilmesi dersin önemli hedeflerindendir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Tasarım problemi çözerken çok boyutlu değişkenleri kontrol etmeyi ve modüller arası sistem ilişkileri ağını kurgulama becerisini kazanır.
  • Uygulamalı örnekler üreterek iki ve üç boyutlu algıyı ve el becerisini geliştirir.
  • Edinilen bilgiyi, modüler sistemlerin tüm tasarım disiplinlerinde kullanılabilmesi sebebiyle disiplinler arası proje ortaklıklarında da kullanabilme becerisi elde eder.
  • Teorik bilgiyi değişen gündelik hayat dinamikleri ve mekânsal pratiğe taşıma ve uygulama becerisi kazanır.
Dersin İçeriği Değişen dünya düzeninin mekânsal etkilerini odak noktası alarak,mekânsal nitelikleri ve kullanıcı profillerinin incelenmesi ve neticesinde farklı mekân ölçeklerinde ve tiplerinde (konutlar,açık-kapalı kamusal alanlar vb.) ortaya çıkabilecek yeni gereksinimlerin çok fonksiyonluluk ve modüler bilinç ile tasarlanmasına yönelik çalışmalardan oluşur.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Ders tanımı, işleyiş süreci ile ilgili bilgi Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi
2 Çok Fonksiyonluluk hakkında okuma, araştırma ve değerlendirme Konu Anlatımı/Ödev Sunumu
3 Esnek Tasarımlar ve Modülerlik hakkında okuma, araştırma ve değerlendirme Konu Anlatımı/Ödev Sunumu
4 1. Aşama: Projenin Belirlenmesi, tartışma, değerlendirme Proje önerileri/örnekleri
5 1. Aşama: Belirlenen projenin analizi ve temel kararlar İstenilen ödevin tamamlanması
6 Ara Jüri I Ara Juri I için hazırlık
7 2. Aşama: Belirlenen projenin 1/50 yerleşim planı, kesit/görünüşleri İstenilen ödevin tamamlanması
8 2. Aşama: Belirlenen projenin 1/50 yerleşim planı, kesit/görünüş, perspektifleri İstenilen ödevin tamamlanması
9 2. Aşama: Belirlenen projenin 1/50 yerleşim planı, kesit/görünüş ve perspektifleri İstenilen ödevin tamamlanması
10 Ara Juri II Ara Juri II için hazırlık
11 3. Aşama: Belirlenen projenin 1/20 seçilmiş alan yerleşim planı, kesit/görünüş/perspektifleri İstenilen ödevin tamamlanması
12 3. Aşama: Belirlenen projenin 1/20 seçilmiş alan yerleşim planı, kesit/görünüş/perspektifleri İstenilen ödevin tamamlanması
13 3. Aşama: Belirlenen projenin 1/20 seçilmiş alan yerleşim planı, kesit/görünüş/perspektifleri İstenilen ödevin tamamlanması
14 4. Aşama: Belirlenen projenin 1/10 sabit mobilya üst, ön, arka, yan görünüşler/kesitler, perspektifler ve detaylar İstenilen ödevin tamamlanması
15 Final Projesi Serbest Kritikleri Final Jürisi için hazırlık
16 Final Jüri Final Jürisi için hazırlık

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. Baudrillad, J. (2010). Tüketim toplumu. Ayrıntı Yayınları.
2. De Certeau, M., Mayol, P., & Luce, G. (2009). Gündelik hayatın keşfi-II (Çev. Ç. Eroğlu & E. Ataçay). Dost Yayınevi.
3. Francis D. K. C. (2016). Mimarlık biçim, mekân ve düzen. YEM Yayınları.
4. Habraken, N. J. (2008). Design for flexibility. Building Research & Information, 36(3), 290-296.
5. Lefebvre, H. (1991). Mekânın üretimi. Blackwell.
6. Miller, T. D., & Elgard, P. (1998). Defining modules, modularity and modularization. Proceedings of the 13th IPS Research Seminar, Fuglsoe içinde, Aalborg Universiy Fuglsoe.
7. Modular Building Institute, (2010). Improving construction efficiency & productivity with modular construction (ss.4-16). USA.
8. Norberg-Schulz, C. (1965). Intentions in architecture. MIT Press.
9. Norberg-Schulz, C. (1971). Existence space and architecture. Praeger Publishers Inc.
10. Schneider, T., & Till, J. ( 2007). Flexible housing. Architectural Press.
11. Ulrich, K., & Tung, K. (1991). Fundamentals of product modularity. A. Sharon (Ed.), Issues in design/manufacture integration içinde (ss.73-79). ASME.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 5
Laboratuar - -
Uygulama 10 30
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 10 10
Sunum 2 5
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 20
Genel Sınav/Final Juri 1 30
Toplam 26 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 30
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma. X
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme. X
3 İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma.
4 Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme. X
5 Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme. X
6 Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma. X
7 Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama. X
8 Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirme/mekân yaratma. X
9 İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme. X
10 İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma.
11 Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma. X
12 Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma. X
13 İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 1 16
Laboratuar
Uygulama 16 2 32
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 10 1 10
Sunum/Seminer Hazırlama 2 1 2
Projeler
Raporlar
Ödevler 10 2 20
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 5 10
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Toplam İş Yükü 100