AKTS - Çevre Estetiği
Çevre Estetiği (ICM374) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Çevre Estetiği | ICM374 | Alan Seçmeli | 1 | 2 | 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt, Alan Gezi, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması, Proje Tasarımı/Yönetimi. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bireylerin bulundukları çevreyi algılamaları, kent tasarımı ve mimarlığın çevre ile kurduğu ilişkileri kavrayabilmeleri ve yorumlayabilmeleri amaçlanır. Kent ve mimarlık ilişkisini, mimarlığın doğa ile olan etkileşimini; tüm bunların birbirleriyle ve insanla kurduğu ilişkileri kapsamaktadır. Çevre estetiği, çevrenin bilinen tanımının ötesinde çevreyi, içerisinde bulunan ve iletişimde bulunduğu bileşenleri ile bütünsel olarak algılayabilmeyi ve estetik ilişkisi bağlamında değerlendirebilmeyi, çevre bilinci oluşturmayı, çevreye duyarlılığı benimsemeyi hedeflemektedir. Dersi alan öğrencilerin çevre konusunda farkındalıklarının arttırılması, çevre ve nitelikleri ile tasarım konusunda bilinçlenmeleri, estetik kavramı ile birlikte bu olguları okuyabilmelerini, eleştiri yapabilmelerini sağlar. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Çevrenin, kentteki estetik değerleri, yapılan uygulamaları, kent dokusu, kent silueti ve mimarlık ile ilişkisi değerlendirilir. Eleştirel düşünceler üretmeleri ve kent, insan ve estetik konuları arasındaki ilişki ve iletişimleri analiz etmeleri beklenir. Çevreyi farklı bakış açıları ile algılayabilme, hissedebilme ve bilinçlenme hedeflenir |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş, dersin tanımı ve işleyiş sürecinin açıklanması | Dersin kapsamı ve işleyişi hakkında genel bilgilendirmeler, kaynak önerileri |
2 | Çevre ve estetik bütünlüğü, çevre estetiğinde yaklaşımlar | Örnek incelemeleri |
3 | Çevrenin tanımı ve çevrenin bileşenleri | Örnek incelemeleri |
4 | Algı ve estetik; algı, bellek ve çevre ilişkisi | Örnek incelemeleri |
5 | Çevre, yapı ve tasarım ilişkisi | Örnek incelemeleri |
6 | Mekân ve peyzaj ilişkisi | Örnek incelemeleri |
7 | Çevresel farkındalık | Örnek incelemeleri, ara değerlendirme hakkında bilgilendirme ve paylaşımların yapılması |
8 | Ara Değerlendirme (teslim ve sunumlar) | Ara Değerlendirmeye hazırlık, sunumların aktarılması |
9 | Örnekler üzerinde incelemeler | Örnek incelemeleri |
10 | Çevre estetiği, çevre estetiğine tarihsel bakış | Ödev hakkında bilgilendirme ve hazırlık |
11 | Tarihi çevre algısı ve kent ilişkisi | Örnek incelemeleri |
12 | Sunumlar, örnekler üzerinde incelemeler | Ödevlerin aktarımı |
13 | Kent estetiği | Örnek incelemeleri |
14 | Çevre ve sanat | Örnek incelemeleri |
15 | Örnekler üzerinde incelemeler | Örnek incelemeleri, Final sunuma hazırlık, grupların ve alanların belirlenmesi |
16 | Final Değerlendirme (teslim ve sunumlar) | Final Değerlendirmeye hazırlık, sunumların aktarılması |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. Aksoy, Y. (Ed.) (2020). Mimarlıkta peyzaj tasarımı. Nobel Yayıncılık. |
---|---|
2. Cansaran, D. (2019). Sürdürülebilir kentler için çevre bilinci. Gece Kitaplığı. | |
3. Erzen, J. (2006) Çevre estetiği. ODTÜ Yayıncılık. | |
4. Faucault, M. (1994) Kelimeler ve şeyler. İmge Kitabevi. | |
5. Günaydın, İ., & Özsoy T. (Ed.). (2014). Disiplinler arası bakış açısı ile çevre. Hiperlink Yayınları. | |
6. Kastner, J. (2010) Land and environmental art. Phaidon Press. | |
7. Tekeli, İ. (2017). Sürdürülebilir toplum ve yapılı çevre stratejiler yelpazesi. İstanbul Bilgi Üni. Yay. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 1 | 20 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 4 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma. | X | ||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme. | |||||
3 | İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma. | |||||
4 | Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme. | |||||
5 | Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme. | X | ||||
6 | Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma. | |||||
7 | Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama. | |||||
8 | Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirme/mekân yaratma. | X | ||||
9 | İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme. | |||||
10 | İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma. | X | ||||
11 | Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma. | |||||
12 | Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma. | X | ||||
13 | İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 1 | 16 |
Laboratuar | |||
Uygulama | 16 | 2 | 32 |
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 11 | 2 | 22 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 1 | 8 | 8 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 100 |