AKTS - Tasarım Felsefesi

Tasarım Felsefesi (ICM474) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Tasarım Felsefesi ICM474 Alan Seçmeli 3 0 0 3 4
Ön Koşul Ders(ler)i
Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Bölüm Öğretim Elemanı
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Tasarım sürecine etki eden farklı yaklaşım ve düşüncelerin aktarılması amaçlanır. Tarihsel süreçte öne çıkan felsefe düşünürlerinin yaklaşımları çerçevesinde tasarım örnekleri tartışılır. Felsefi düşünce, estetik ve tasarım arasındaki ilişki irdelenerek farklı yaklaşımların içmimarlık pratiğinde kullanımı üzerine farkındalık yaratılması hedeflenir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Tarihsel süreçte öne çıkan felsefe düşünürlerinin yaklaşımlarını ve tasarım disiplinleri ile ilişkilenen çeşitli düşünce biçimlerini kavrar.
  • Felsefi düşünce ve tasarım üretimleri arasındaki ilişkiyi kavrar.
  • Estetik değerlendirme ile tasarım örneklerini sorgulama, eleştirme ve yorumlama becerisi kazanır.
  • Tasarım sürecine ve içmimarlık pratiğine yönelik düşünce geliştirme yetisi kazanır.
Dersin İçeriği Tarihsel süreçte yer alan felsefe düşünürleri ve tasarım disiplini ile bağdaşan düşüncelerine yer verilir. Tasarımla ilişkilenen farklı kavramların felsefi düşünce ile ilişkisi tartışılır. Felsefi düşüncenin tasarım sürecindeki rolü, tasarıma nasıl yansıdığı ve tasarımın nasıl algılandığı sorgulanır.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Ders Hakkında Bilgi Verilmesi
2 Felsefe ve tasarım ilişkisi Kaynak kitaplardan okuma
3 Teknik, sanat ve tasarım ilişkisi Kaynak kitaplardan okuma
4 Teknoloji ve tasarım Kaynak kitaplardan okuma
5 Görsel algılama ve algı boyutları Kaynak kitaplardan okuma
6 Tasarım ve yaratma süreci Kaynak kitaplardan okumalar
7 Tasarımda soyut ve somut ilişkisi Kaynak kitaplardan okuma
8 Ara Sınav Midterm
9 Estetik, Ödev Konusunun Tanıtımı Kaynak kitaplardan okuma
10 Tasarım ve estetik değerlendirme Örnek incelemesi, ödev hazırlığı
11 Tasarımda sosyo-ekonomik yaklaşım - ödev sunumları Örnek incelemesi, ödev hazırlığı
12 Tasarım ve tüketim - ödev sunumları Örnek incelemesi, ödev hazırlığı
13 Felsefe ve İç Mekân Tasarımı İlişkisi, Ödev Sunumları Örnek incelemesi, ödev hazırlığı
14 Felsefe, tasarım ve etik ilişkisi - ödev sunumları Örnek incelemesi, ödev hazırlığı
15 Tasarım Örnekleri İncelemesi ve Tartışması, Ödev Sunumları Örnek incelemesi, ödev hazırlığı
16 Genel Sınav Genel sınava hazırlık

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. Aydınlı, S. (1993). Mimarlıkta Estetik Değerler. İstanbul: İTÜ Mimarlık Fakültesi.
2. Özlem, D. (1995). Hermeneutik Üzerine Yazılar : Gadamer, Habermas, Misch, Riedel, Bollnow, Japp. Ankara: Ark Yayınevi.
3. Şentürer, A. (2002). Mimarlık ve Felsefe. İstanbul: YEM Yayın.
4. Tunalı, İ. (1979). Estetik. İstanbul: Bahar Matbaası.
5. Tunalı, İ.(2002). Tasarım Felsefesi. İstanbul: YEM Yayın.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 5
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 25
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 4 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma. X
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme.
3 İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma.
4 Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme. X
5 Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme. X
6 Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma.
7 Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama.
8 Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirme/mekân yaratma. X
9 İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme.
10 İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma. X
11 Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma.
12 Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma.
13 İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 13 1 13
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 1 10 10
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 13 13
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 16 16
Toplam İş Yükü 100