AKTS - Araştırma ve Rapor Yazımı

Araştırma ve Rapor Yazımı (ICM493) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Araştırma ve Rapor Yazımı ICM493 Alan Seçmeli 1 2 0 2 4
Ön Koşul Ders(ler)i
Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması, Beyin Fırtınası.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Bölüm Öğretim Elemanı
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bilimsel araştırma sürecinin; teorik ve kuramsal altyapı ile araştırma soruları ve hipotezler geliştirilmesi, bu kapsamda etik değerler farkındalığı ile uygun araştırma yöntem ve tekniklerinin kullanılarak nitel/nicel veriler elde edilmesi, verilerin doğru yorumlanıp değerlendirilerek bilimsel yazım kurallarına uygun yazılı bir rapor olarak hazırlanması ve sözel olarak etkin bir şekilde ifade edilmesi ile deneyimlenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Ulusal ve uluslararası platformlarda yayınlanmış olan bilimsel araştırma yöntem ve verilerini analiz ederek araştırma soruları ve tezler üretir.
  • Bilimsel araştırma sürecinde etik sorumluluklarının bilinci ile uygun araştırma yöntem ve tekniklerini uygular.
  • Araştırma sonucunda elde edilen verileri yorumlayıp değerlendirir.
  • Bilimsel yazım kurallarına uygun, etik bilinç ile rapor yazma sürecini deneyimler.
  • Araştırma sürecini, elde edilen bulguları ve analizleri sözel olarak etkin bir şekilde ifade eder.
Dersin İçeriği Bilimsel araştırma süreci, araştırma sorusu ve hipotez oluşturma, literatür taraması, bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri, örneklem oluşturma teknikleri, etik standartlar, veri toplama ve veri analiz teknikleri, araştırma raporu yazım kuralları,kaynak gösterme yöntemleri, etkin yazılı ve sözel sunum sürecini içermektedir.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanımı ve işleyiş sürecinin açıklanması; Araştırma, bilimsel araştırma ve araştırma yöntemleri üzerine genel bilgi aktarımı ve tartışma Kaynak kitaplardan dersin içeriği hakkında bilgi edinilmesi
2 Bilimsel araştırmanın yapısı ve mimari araştırmanın doğası. Nicel ve nitel araştırma yöntemleri İlgili okumaların yapılması
3 Araştırma yöntemleri çeşitliliği İlgili okumaların yapılması
4 Bilimsel araştırma süreci ve araştırmanın planlanması; Küçük Sınav 1 İlgili okumaların yapılması; Sınava hazırlık yapılması
5 Araştırma soruları ve hipotezler İlgili okumaların yapılması
6 Literatür taraması ve teorik altyapının oluşturulması; Örneklem İlgili okumaların yapılması
7 Ödev 1 teslim ve değerlendirmesi; Alan çalışması konularının ve grupların belirlenmesi İlgili okumaların yapılması ve ödev hazırlığı
8 Nitel araştırma yöntemleri: Saha çalışması, gözlem, görüşme; Nitel verilerin düzenlenmesi İlgili okumaların yapılması
9 Nicel araştırma yöntemleri: Deneysel araştırma, meta analiz, değerlendirme ve eylem araştırması; Nicel verilerin düzenlenmesi; Anket çalışması; Küçük Sınav 2 İlgili okumaların yapılması; Sınava hazırlık yapılması
10 Araştırma etiği; Kaynak gösterme yöntemleri; Bilimsel araştırma yazım kural ve teknikleri; rapor yazma, biçimsel yapı ve nitelik İlgili okumaların yapılması
11 Ödev 2 teslim; Bilimsel rapor örnek analizleri İlgili okumaların yapılması ve ödev hazırlığı
12 Bilimsel makale analizleri ve tartışma İlgili okumaların yapılması
13 Bilimsel makale analizleri ve tartışma İlgili okumaların yapılması
14 Alan çalışması araştırma yöntem ve rapor yazımları kritikleri Alan çalışması hazırlıkları ve rapor yazımının geliştirilmesi
15 Alan çalışması sunumları Sunum hazırlığının yapılması
16 Alan çalışması rapor teslimi Alan çalışmasının tamamlanması ve rapor haline getirilmesi

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. Aziz, A. (1990) Araştırma Yöntemleri- Teknikleri ve İletişim. Ankara: A. Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi ve Basın- Yayın Yüksekokulu Basımevi.
2. Arıkan, R. (2000) Araştırma Teknikleri ve Rapor Yazma.Ankara: Gazi Kitapevi.
3. Bal, H.(2001) Bilimsel Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Yayınları.
4. Dinler, Z. (2006) Bilimsel Araştırma ve e-kaynaklar. Bursa: Ekin Kitapevi Yayınları.
6. Karasar, N. (1984) Araştırmalarda Rapor Hazırlama. Ankara: Hacettepe-Taş Kitapçılık Ltd.Şti.
6. Groat, L. N., & Wang, D. (2013). Architectural research methods. Wiley.
7. Krathwohl, D. R. (1998). Methods of educational & social science research: An integrated approach (2 baskı). Longman.
8. Lune, H., & Berg, B. L. (2017). Qualitative research methods for the social sciences. Pearson.
9. Pakdil, F. A. (1993). Mimarlık araştırmaları için bilimsel araştırma yöntemi el kitabı. YTÜ Mimarlık Fakültesi Baskı İşliği.
10. Böke, K. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: Detaylı ve açıklamalı anlatım. Alfa Yayınları.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 5
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması 1 25
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği 2 10
Ödevler 2 25
Sunum 1 10
Projeler - -
Rapor 1 25
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri - -
Toplam 8 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 100
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 0
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma.
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme. X
3 İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma. X
4 Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme. X
5 Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme. X
6 Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma.
7 Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama.
8 Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirme/mekân yaratma.
9 İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme.
10 İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma.
11 Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma.
12 Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma.
13 İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj 1 12 12
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 12 1 12
Sunum/Seminer Hazırlama 1 8 8
Projeler
Raporlar 1 12 12
Ödevler 2 3 6
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği 2 1 2
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi
Toplam İş Yükü 100