Desen (ICM491) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Desen ICM491 Alan Seçmeli 1 2 0 2 4
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma, Proje Tasarımı/Yönetimi.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Öğretim Elemanı
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Ders, desenin temel kavramlarını açıklamak ve oran-orantı, ışık-gölge, perspektif gibi desene dair temel olguları, çizim teknikleri ile pekiştirerek, görme becerisinin iki ve üç boyutlu düşünebilme yoluyla geliştirilmesini temel alır. Bu amaçla öğrencilerin sanatsal ve yaratıcı bilgi-becerilerini geliştirerek, mekânı anlama ve algılama becerilerinin de geliştirilmesi dersin hedeflerindendir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • İki ve üç boyutlu düşünerek, görme ve gördüklerini çizgi ile ifade edebilme becerisi kazanır.
  • Temel sanat ve tasarım bilgi ve becerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak kavrayabilme becerisi kazanır.
  • Organik ve geometrik formları tanıyarak, çeşitli çizim, tarama ve tonlama yöntemlerini kullanır.
  • Desenin temel kavram ve tekniklerini mekânı anlama, kavrama ve mekânın görsel ifadesinde kullanır.
Dersin İçeriği Desen teknikleri; çizgi estetiği, oran orantı ve yerleştirme; konstrüktif çizgilerle üçüncü boyut ve çizgisel tonlamalarla ışık gölge, hacim konuları aktarımı ile doğru, sağlam ve estetik desen çizebilme ve yaratabilme.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Desenin tanımı, plastik sanatlardaki yeri ve önemi, desen sanat tarihi. Dersin içeriği hakkında genel bilgi verilmesi.
2 Çizimde duruş, bakış, tutuş, gözlem ve çizim yüzeyinin denetimi. Nokta ve çizgi çalışmaları; Stüdyo çalışması Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi
3 Çizgi ve çizgilerin birbiriyle olan ilişkileri; Stüdyo çalışması Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi
4 Görsel doku çalışmaları; Stüdyo çalışması Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi
5 Desende teknikler ve desen çiziminin aşamaları. Basit prizmatik obje çizimleri; Stüdyo çalışması Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi; Ödev hazırlığı
6 Desende yerleştirme ve oran kavramı. Prizmatik obje çizimleri; Stüdyo çalışması Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi
7 Desende ışık-gölge ve tarama yöntemleri. Prizmatik obje çizimleri Stüdyo çalışması Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi; Ödev hazırlığı
8 Organik ve geometrik form analizleri. Dönüştürme-değişim ve soyutlama; Stüdyo çalışması Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi
9 Kopya çalışmaları (basit objeler); Stüdyo çalışması Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi; Ödev hazırlığı
10 Kopya çalışmaları (basit ve karmaşık objeler); Stüdyo çalışması Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi
11 Kopya çalışmaları (mekânlar ve figürler); Stüdyo çalışması Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi; Ödev hazırlığı
12 Anatomik oran çalışması; Stüdyo çalışması Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi
13 Desende boşluk-doluluk; Stüdyo çalışması Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi; Ödev hazırlığı
14 Desende perspektif, düzlem-derinlik algısına yönelik ön-arka ilişkisi; Stüdyo çalışması Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi
15 Desende perspektif. Obje-mekân çizimlerinde kompozisyon; Stüdyo çalışması Stüdyo çalışması konusu üzerine örnek desen incelemesi
16 Final Teslimi Final teslimine hazırlık

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. Avcı, İ. (2001). Önce desen sonra desen. Yorum Sanat ve Yayıncılık.
2. Çelik, H. (2007). Çizginin gücü. Engin Yayınları.
3. Etike, S. (2001). Desen. S.H.Ç.E.K. Basımevi.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama 14 50
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 5 30
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri 1 20
Toplam 20 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 80
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 20
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma.
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme.
3 İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma.
4 Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme.
5 Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme. X
6 Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma.
7 Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama.
8 Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirme/mekân yaratma. X
9 İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme.
10 İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma.
11 Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma.
12 Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma.
13 İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 1 16
Laboratuar
Uygulama 16 2 32
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 5 2 10
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 14 14
Toplam İş Yükü 100