AKTS - Evrensel Tasarım
Evrensel Tasarım (ICM384) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Evrensel Tasarım | ICM384 | Alan Seçmeli | 1 | 2 | 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Tartışma, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması, Proje Tasarımı/Yönetimi. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Ders, evrensel tasarım yaklaşımı ve ilkelerinin uygulama ve örneklerle öğretilmesini esasını temel alır. Öğrencilerin, kullanıcı çeşitliliğini göz önüne alarak herkes için tasarım yapabilme yeteneğini geliştirmeyi amaçlar. Yaşlılar, çocuklar ve farklı yetenekleri olan bireyler hakkında bilgi verilmesi ve öğrencilerin empatik tasarım tekniklerini deneyimleyerek mekân/ürün/çevre kullanımına yönelik karşılaşılan zorlukları anlamaları amaçlanır. Ayrıca, evrensel tasarım yaklaşımı doğrulusunda mevcut tasarımların analiz edilmesi, eleştirilmesi ve tasarım çözümleri geliştirilmesi dersin önemli hedeflerindendir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Evrensel tasarım yaklaşımı ve ilkeleri doğrultusunda tüm kullanıcı tipleri için tasarımlar yapmaya yönelik çalışmalardan oluşur.İnsan odaklı tasarım,kullanıcı odaklı tasarım, empatik tasarım ile evrensel tasarım arasındaki ilişkileri analiz etmeyi amaçlar.Ayrıca evrensel tasarım kavramının erişilebilir, uyarlanabilir ve kullanılabilir tasarım ile ilişkisini içerir. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders tanımı, işleyiş süreci ile ilgili bilgi | Dersin içeriği hakkında genel bilgi edinilmesi |
2 | Dünya ve Türkiye nüfusunda yaşlı, farklı yetenekleri olan bireyler ve çocuk bireyler hakkında istatistiksel bilgiler, engellilik tanımları ve durumları | İlgili konuyla ilgili makalelerin okunması |
3 | Evrensel tasarım kavramı ve ilkelerinin tarihsel gelişimi, insan odaklı ve kullanıcı odaklı tasarım yaklaşımları | İlgili konuyla ilgili makalelerin okunması |
4 | Evrensel tasarım kavramının erişilebilir, uyarlanabilir ve kullanılabilir tasarım ile ilişkisi | İlgili konuyla ilgili makalelerin ve tasarım standartlarının/kılavuzların okunması |
5 | Empatik tasarım ve teknikleri | İlgili konuyla ilgili makalelerin okunması |
6 | Evrensel tasarım ilke 1: Eşit Kullanım | İlgili konuyla ilgili makalelerin okunması |
7 | Evrensel tasarım ilke 2: Kullanımda esneklik | Ödevin tamamlanması |
8 | Ara Değerlendirme | Ara Değerlendirmeye hazırlık |
9 | Evrensel tasarım ilke 3: Basit ve içgüdüsel yaklaşım | Ödevin tamamlanması |
10 | Evrensel tasarım ilke 4: Algılanabilir bilgi | Ödevin tamamlanması |
11 | Evrensel tasarım ilke 5: Hata toleransı | Ödevin tamamlanması |
12 | Proje 1 sunumları | Proje 1 hazırlık |
13 | Evrensel tasarım ilke 6: Düşük fiziksel çaba | Ödevin tamamlanması |
14 | Evrensel tasarım ilke 7: Yaklaşım ve kullanım için yer ve boyut | Final Projesi için hazırlık |
15 | Final Projesi | Final Projesi için hazırlık |
16 | Final Projesi | Final Projesi için hazırlık |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. Dostoğlu, N., Şahin, E., & Taneli, Y. (2009). Evrensel tasarım: Tanımlar, hedefler, ilkeler. Mimarlık Dergisi, 347. |
---|---|
2. Evcil, A. N. (2013). Herkes için tasarım evrensel tasarım. Boğaziçi Yayınları. | |
3. Olguntürk, N. (2007). Evrensel tasarım: Tüm yaşlar, farklı yetenekler ve çeşitli insanlık durumları için tasarım. Mimarlar Odası Ankara Şubesi Bülten, 46, 10-17. | |
4. Story, M. S. (2011). The principles of universal design. W. Preiser, & K. Smith (Ed.), Universal Design Handbook içinde (2. baskı, ss. 4.3-4.12). McGraw-Hill. | |
5. Story, M. S., & Mueller, J. (2011). Universal design of products. W. Preiser, & K. Smith (Ed.), Universal Design Handbook içinde (2. baskı, ss. 32.1-32.11). McGraw-Hill. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 5 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | 5 | 15 |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 5 | 15 |
Sunum | 1 | 5 |
Projeler | 1 | 15 |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 20 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 25 |
Toplam | 15 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 75 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 25 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma. | X | ||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme. | X | ||||
3 | İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma. | X | ||||
4 | Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme. | X | ||||
5 | Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme. | X | ||||
6 | Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma. | X | ||||
7 | Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama. | X | ||||
8 | Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirme/mekân yaratma. | |||||
9 | İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme. | X | ||||
10 | İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma. | X | ||||
11 | Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma. | X | ||||
12 | Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma. | X | ||||
13 | İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 1 | 16 |
Laboratuar | |||
Uygulama | 16 | 2 | 32 |
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 4 | 2 | 8 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 3 | 3 |
Projeler | 1 | 6 | 6 |
Raporlar | |||
Ödevler | 5 | 2 | 10 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 100 |