AKTS - Koruma ve Restorasyon

Koruma ve Restorasyon (ICM421) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Koruma ve Restorasyon ICM421 Alan Seçmeli 3 0 0 3 4
Ön Koşul Ders(ler)i
Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt, Gözlem Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması, Beyin Fırtınası.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Öğretim Elemanı
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Taşınmaz kültür varlıklarının mimari değişim ve gelişim süreçlerine dair temel bilgilerin verilmesi; çağdaş koruma kuramı, restitüsyon ve restorasyon projelerinin hazırlanması konusunda teorik ve uygulamaya yönelik eğitim verilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Taşınmaz kültür varlıklarında fiziksel ve işlevsel sorunlar, çözüm yöntemleri, ölçüm ve belgeleme tekniklerini öğrenir.
  • Taşınmaz kültür varlıklarında mimari değişim ve gelişim süreçlerinin irdelenmesi, restitüsyon projesi hazırlama yöntemlerini, kavrar.
  • Taşınmaz kültür varlıklarının onarımı ve yeniden işlevlendirilmesini öğrenir.
  • Koruma kuramı, kriterlerini öğrenir; ulusal koruma yasaları ve uluslararası düzenlemeler ve tüzükler hakkında bilgi sahibi olur.
  • Kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum ile karar alma yetkinliğine sahip olur.
Dersin İçeriği Taşınmaz kültür varlıklarını tanımı ve değerleri, koruma anlayışı ve kriterleri,ulusal ve uluslararası koruma yasaları ve tüzükler,tarihi yapılara müdahale yöntemleri ve rölöve, restitüsyon,restorasyon projelerinin hazırlanmasına,eski bir yapının yenilenmesi ve işlevinin değiştirilmesi için yeniden tasarlanmasına yönelik teorik ve uygulamaya yönelik bilgiler içermektedir.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Korumanın tanımı ve amaçları Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi
2 Taşınmaz kültür varlıklarının tanımı ve genel çerçevesi Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
3 Kültür varlıklarının değerleri Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
4 Koruma kriterleri ve korunacak mimari değerlerin sınıflandırılması Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
5 Koruma anlayışının evrimi, uluslararası düzenlemeler ve tüzükler Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması
6 Koruma anlayışının evrimi, uluslararası düzenlemeler ve tüzükler Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması
7 Ülkemizdeki koruma yasaları, kurum ve kuruluşlar, çalışma prensipler Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
8 Ülkemizdeki koruma yasaları, kurum ve kuruluşlar, çalışma prensipler Ülkemizdeki koruma yasaları, kurum ve kuruluşlar, çalışma prensipler
9 Ara Sınav Ara Sınava hazırlık
10 Tarihi yapıların bozulma nedenleri Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
11 Tarihi yapılara müdahale yöntemleri. Restorasyona hazırlık çalışmaları (Rölöve, Restitüsyon, Restorasyon projesi hazırlama) Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
12 Tarihi yapılara müdahale yöntemleri. Restorasyona hazırlık çalışmaları (Rölöve, Restitüsyon, Restorasyon projesi hazırlama) Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
13 Restorasyon projesi örnekleri Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması
14 Gruplar oluşturarak örnek restorasyon projesi üzerinde tartışma Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması
15 Anıt yapılarda malzeme koruma konservasyon, konsolidasyon çalışmaları. Arkeolojik alanlarda koruma onarım çalışmaları ve örnekler Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması
16 Final Sınavı Final Sınavına Hazırlık

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. Ahunbay, Z. (2010). Tarihi çevre koruma ve restorasyon. YEM Yayınları.
2. Ahunbay, Z. (2023). Kültür mirasını koruma ilke ve teknikleri. YEM Yayınları.
3. Feilden, M. B. (2003). Conservation of historic buildings (3. baskı). Architectural Press.
4. Powell, K. (1999). Architecture reborn: The conservation and reconstruction of old buildings. Laurence King Publishing.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 10
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 15
Sunum 1 15
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 30
Genel Sınav/Final Juri 1 30
Toplam 5 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 30
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma. X
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme. X
3 İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma. X
4 Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme. X
5 Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme. X
6 Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma. X
7 Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama. X
8 Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirme/mekân yaratma. X
9 İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme. X
10 İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma. X
11 Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma. X
12 Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma. X
13 İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 1 14
Sunum/Seminer Hazırlama 1 10 10
Projeler
Raporlar
Ödevler 1 10 10
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 8 8
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Toplam İş Yükü 100