AKTS - Koruma ve Restorasyon
Koruma ve Restorasyon (ICM421) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Koruma ve Restorasyon | ICM421 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt, Gözlem Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması, Beyin Fırtınası. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Taşınmaz kültür varlıklarının mimari değişim ve gelişim süreçlerine dair temel bilgilerin verilmesi; çağdaş koruma kuramı, restitüsyon ve restorasyon projelerinin hazırlanması konusunda teorik ve uygulamaya yönelik eğitim verilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Taşınmaz kültür varlıklarını tanımı ve değerleri, koruma anlayışı ve kriterleri, ulusal ve uluslararası koruma yasaları ve tüzükler, tarihi yapılara müdahale yöntemleri ve rölöve, restitüsyon, restorasyon projelerinin hazırlanmasına, eski bir yapının yenilenmesi ve işlevinin değiştirilmesi için yeniden tasarlanmasına yönelik teorik ve uygulamaya yönelik bilgiler içermektedir. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Korumanın tanımı ve amaçları | Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi |
2 | Taşınmaz kültür varlıklarının tanımı ve genel çerçevesi | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
3 | Kültür varlıklarının değerleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
4 | Koruma kriterleri ve korunacak mimari değerlerin sınıflandırılması | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
5 | Koruma anlayışının evrimi, uluslararası düzenlemeler ve tüzükler | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması |
6 | Koruma anlayışının evrimi, uluslararası düzenlemeler ve tüzükler | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması |
7 | Ülkemizdeki koruma yasaları, kurum ve kuruluşlar, çalışma prensipler | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
8 | Ülkemizdeki koruma yasaları, kurum ve kuruluşlar, çalışma prensipler | Ülkemizdeki koruma yasaları, kurum ve kuruluşlar, çalışma prensipler |
9 | Ara Sınav | Ara Sınava hazırlık |
10 | Tarihi yapıların bozulma nedenleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
11 | Tarihi yapılara müdahale yöntemleri. Restorasyona hazırlık çalışmaları (Rölöve, Restitüsyon, Restorasyon projesi hazırlama) | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
12 | Tarihi yapılara müdahale yöntemleri. Restorasyona hazırlık çalışmaları (Rölöve, Restitüsyon, Restorasyon projesi hazırlama) | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
13 | Restorasyon projesi örnekleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması |
14 | Gruplar oluşturarak örnek restorasyon projesi üzerinde tartışma | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması |
15 | Anıt yapılarda malzeme koruma konservasyon, konsolidasyon çalışmaları. Arkeolojik alanlarda koruma onarım çalışmaları ve örnekler | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması ve örnekler üzerine çalışma yapılması |
16 | Final Sınavı | Final Sınavına Hazırlık |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. Ahunbay, Z. (2010). Tarihi çevre koruma ve restorasyon. YEM Yayınları. |
---|---|
2. Ahunbay, Z. (2023). Kültür mirasını koruma ilke ve teknikleri. YEM Yayınları. | |
3. Feilden, M. B. (2003). Conservation of historic buildings (3. baskı). Architectural Press. | |
4. Powell, K. (1999). Architecture reborn: The conservation and reconstruction of old buildings. Laurence King Publishing. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 1 | 15 |
Sunum | 1 | 15 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 30 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 30 |
Toplam | 5 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 70 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 30 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma. | X | ||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme. | X | ||||
3 | İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma. | X | ||||
4 | Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme. | X | ||||
5 | Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme. | X | ||||
6 | Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma. | X | ||||
7 | Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama. | X | ||||
8 | Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirme/mekân yaratma. | X | ||||
9 | İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme. | X | ||||
10 | İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma. | X | ||||
11 | Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma. | X | ||||
12 | Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma. | X | ||||
13 | İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 1 | 14 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 8 | 8 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 100 |