AKTS - Akustik ve Yangın Güvenliği
Akustik ve Yangın Güvenliği (ICM332) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Akustik ve Yangın Güvenliği | ICM332 | 6. Dönem | 3 | 0 | 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Mekân tasarımı için gerekli olan akustik ve yangın güvenliği tasarım ilkeleri hakkında temel bilgi birikimi oluşturmak. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Binalarda akustik konforun sağlanmasına yönelik gürültü kontrol yöntemleri, ses yalıtım çözümleri ve oda akustiği tasarım unsurları ile binalarda yangın güvenliğine yönelik pasif ve aktif kontrol yöntemlerini kapsar. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, ders işleyişinin açıklanması | Ders programı ve içeriğine dair bilgi edinilmesi |
2 | Mimari Akustiğe Giriş - Hacim akustiği ve yapı akustiği tanımları ve konuları, Ses ile ilgili temel bilgiler, Kaynak ve Alıcı ile ilgili temel bilgiler, Ses gücü ve Ses basıncı, Temel basit düzey işlemleri, Gürültü tanımı ve kaynakları | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
3 | Yapı Akustiği - Binalarda sesin yayılma yolları, tek ve çok tabakalı yapı elemanlarında hava doğuşlu sesin geçişi, ses yalıtım performans göstergeleri (Rw ve STC), ses geçiş kaybı ölçüm yöntemleri, yönetmelikler | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
4 | Sesin açık mekânlarda yayılımı; Sesin kapalı mekânlarda yayılımı; yansıma, yutum, saçınım, kırınım olayları; oda geometrisine bağlı akustik olaylar, oda akustiği tasarım elemanları, ses yansıtıcı, saçıcı ve yutucular, oda akustiği değerlendirme/tanımlama parametreleri, ölçüm yöntemleri, yönetmelikler, teorik çınlama süresi hesabı | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
5 | Mekân fonksiyonuna göre akustik tasarım-1; müzik ve/veya konuşma amaçlı salonlarda akustik tasarım | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
6 | Mekân fonksiyonuna göre akustik tasarım-2; Sınıflar, ofisler, açık planlı ofisler, konutlarda akustik tasarım | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
7 | Mekân fonksiyonuna göre akustik tasarım-3; İstasyonlar, Havaalanları, Alışveriş Merkezlerinde akustik tasarım | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
8 | Mekân fonksiyonuna göre akustik tasarım-4; Lokantalar ve Barlar, Sağlık Yapıları, Dini Yapılarda akustik tasarım | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
9 | Mekân fonksiyonuna göre akustik tasarım-5; Oteller, Spor Salonları ve Endüstriyel Tesislerde akustik tasarım | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
10 | Akustik genel tekrar | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
11 | Yangın Tanımı, Yangın Sınıfları, Yangının Gelişim Aşamaları, Yangın Güvenliğinde Amaçlananlar, Malzeme Yanıcılık Sınıfları, Yapı Elemanlarında Yangına Dayanım ve Sınıflandırmalar, Yangın Güvenliği'ne Dair Yönetmelikler ve Standartlar | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
12 | Pasif Yangın Güvenlik Önlemleri, Bina Yerleşim Ölçeğinde Güvenlik Önlemleri, Bina Kabuğu Güvenlik Önlemleri, Yangın Kompartımanları, Kaçış Yolları Tasarımı, Yangın Güvenlik Holü ve Kaçış Merdivenleri, Acil Durum Asansörleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması. |
13 | Aktif Yangın Güvenlik Önlemleri, Duman ve Yangın Algılayıcılar, Uyarı Sistemleri, Söndürme Sistemleri, Duman Kontrol ve Basınçlandırma Sistemleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması. |
14 | Yangın Güvenliği genel tekrar | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması. |
15 | Grup Ödevi Teslimi ve Sunumu | Grup ödevine ve sunuma hazırlık |
16 | Final Sınavı | Final Sınavına hazırlık |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. Binaların Gürültüye Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik (2017). |
---|---|
2. Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik (2007). | |
3. Egan, M. D. (2007). Architectural acoustics. McGraw-Hill | |
4. Long, M. (2005). Architectural acoustics. Elsevier. | |
5. Yılmaz Demirkale, S. (2006). Çevre ve yapı akustiği - Mimarlar ve mühendisler için el kitabı. Birsen Yayınevi. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 2 | 50 |
Sunum | 1 | 10 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 30 |
Toplam | 5 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 70 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 30 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma. | X | ||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme. | X | ||||
3 | İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma. | X | ||||
4 | Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme. | X | ||||
5 | Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme. | X | ||||
6 | Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma. | X | ||||
7 | Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama. | X | ||||
8 | Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirme/mekân yaratma. | |||||
9 | İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme. | X | ||||
10 | İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma. | |||||
11 | Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma. | X | ||||
12 | Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma. | X | ||||
13 | İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | |||
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 7 | 7 |
Toplam İş Yükü | 75 |