AKTS - Aydınlatma
Aydınlatma (ICM331) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aydınlatma | ICM331 | 5. Dönem | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Tüm tasarım stüdyoları için gerekli teorik zemini hazırlamaya yönelik olarak, insan gereksinimleri ve konforu bağlamında aydınlatmanın teknik ve sanatsal içeriğini aktarmak amaçlanmaktadır. Bu ders, yapay ve doğal aydınlatma ile ilgili olarak insan ihtiyaçlarını ve konforunu ele almaktadır. Dersin amacı, her öğrenciye yapay ve doğal aydınlatmanın iç mimari tasarımın ayrılmaz bir parçası olarak nasıl kullanılabileceği, kontrol edilebileceği ve değiştirilebileceği ile ilgili temel kavramları tanıtmaktır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Kullanıcı ihtiyaçları ve konforunun sağlanması bağlamında, doğal ve yapay aydınlatmaya ilişkin iç mimari uygulamalar,teknik ve sanatsal yönleri ile aktarılmaktadır. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders tanımı ve işleyiş sürecinin açıklanması. | Dersin içeriği ve kaynak kitaplar hakkında genel bilgi edinilmesi |
2 | Elektromanyetik dalga spektrumu, ışığın fiziği ve ölçümü | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
3 | Görme ve algı; aydınlatma tasarımı prensipleri, görüş açıları, kamaşma | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
4 | Renk tayfı, renk sıcaklığı ve renk algısı | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
5 | Işık ve gölge, ışık dağıtım stratejileri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
6 | 1. Ara Sınav | 1. Ara Sınava hazırlık |
7 | İçmimari aydınlatma teknikleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
8 | Yapay aydınlatma, ışık kaynaklarının türleri ve karakteristik özellikleri (enerji verimliliği, optik kontrol, kaynak ömrü) | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
9 | Yapay aydınlatma, ışık kaynaklarının türleri ve karakteristik özellikleri (enerji verimliliği, optik kontrol, kaynak ömrü) | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
10 | Işık kontrol stratejileri, bina otomasyon sistemleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
11 | 2. Ara Sınav | 2. Ara Sınava hazırlık |
12 | Doğal aydınlatma, doğal ışık türleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
13 | Yapının formu, yönlenme | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
14 | Etkin doğal ışık için içmimari tasarım elemanları | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
15 | Etkin doğal ışık için içmimari tasarım elemanları | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
16 | Final Sınavı | Final Sınavına hazırlık |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. Bean, R. (2014). Lighting: Interior and exterior. Routledge. |
---|---|
3. Egan, M. D. (1983).Concepts in architectural lighting. McGraw-Hill Companies | |
4. Egan, M. D., & Olgyay, V. (2002). Architectural lighting. McGraw-Hill. | |
5. Illuminating Engineering Society of North America. (2000). Lighting Handbook: Reference & application. Illuminating Engineering. | |
6. Tregenza, P., & Loe, D. (2013). The design of lighting. Routledge |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 50 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 4 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma. | X | ||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme. | X | ||||
3 | İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma. | X | ||||
4 | Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme. | X | ||||
5 | Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme. | X | ||||
6 | Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma. | X | ||||
7 | Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama. | |||||
8 | Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirme/mekân yaratma. | |||||
9 | İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme. | X | ||||
10 | İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma. | |||||
11 | Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma. | X | ||||
12 | Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma. | X | ||||
13 | İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 12 | 2 | 24 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 9 | 18 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 100 |