AKTS - Mimarlık ve Sanat Tarihi II

Mimarlık ve Sanat Tarihi II (ICM222) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Mimarlık ve Sanat Tarihi II ICM222 4. Dönem 2 0 0 2 3
Ön Koşul Ders(ler)i
ICM221
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Zorunlu Bölüm Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Prof. Dr. Şule Pfeiffer
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Tarihsel süreç içinde mimarlık ve sanatın gelişiminin, kültürlerarası etkileşiminin ve farklılıklarının aktarılması hedeflenir. Çeşitli coğrafyalarda yer alan mimarlık ve sanat eserlerinin tarih içerisindeki gelişiminin incelenmesi ve farklı dönemlere ait özelliklerinin ayırt edilebilmesi amaçlanır. Mimarlık ve sanat yapıtlarının üretildikleri dönem koşullarının, kullanılan malzeme ve tekniklerinin, yapım ilkelerinin ve yapıtların işlevlerinin örnekler üzerinden aktarımını hedefler. Geçmiş kültürlere ait üretimlerin anlaşılması ve sorgulanması doğrultusunda günümüz ile bağlantı kurulması ve mimarlık, sanat ve tasarım süreçleri arasında ilişkinin kurulması hedeflenir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Tarihsel süreç içerisinde ele alınan farklı uygarlıklara ait mimari ve sanat eserlerini tanıma becerisi kazanır.
  • Farklı dönem ve coğrafyalara ait mimarlık ve sanat eserlerinin özelliklerini kavrar.
  • Tarihsel süreç içerisinde farklı uygarlık ve dönemlere ait yapıtların benzeşen ve ayrışan özelliklerini karşılaştırır.
  • Mimarlık ve sanat tarihi ile ilişkilenen terminolojiyi kullanma becerisi kazanır.
  • Tarihsel süreç içerisinde yer alan farklı üretimleri gözleyerek sanat, mimarlık ve tasarım arasında ilişki kurar.
Dersin İçeriği Bu ders tarihsel süreçte farklı coğrafyalarda yapılan mimarlık ve sanat eserlerinin temel örneklerini incelemektedir. Derste kronolojik bir yaklaşımla Anadolu Selçuklu Döneminden 18.yy. sonuna kadar eserlerin özellikleri tartışılmakta ve aktarılmaktadır. Bu kapsamda eserlerin dönemler ve kültürler arasındaki etkileşimi vurgulanırken, farklılaşan özelliklerine de yer verilmektedir.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Anadolu Selçuklu Döneminde Etkileşimler, Mimarlık ve Sanat Kaynak kitaplardan okuma
2 Anadolu Selçuklu Döneminde Mimarlık ve Sanat Kaynak kitaplardan okuma
3 Beylikler-Erken Osmanlı Dönemi Mimarisi ve Sanatı Kaynak kitaplardan okuma
4 Erken Rönesans Dönemi Mimarisi ve Sanatı Dönem İçi Ödevi Konusunun Tanıtımı Kaynak kitaplardan okuma
5 Yüksek Rönesans Döneminde Mimarlık ve Sanat Kaynak kitaplardan okuma, Dönem içi ödevi hazırlık
6 Geç Rönesans Döneminde Mimarlık ve Sanat - Maniyerizm Kaynak kitaplardan okuma, Dönem içi ödevinin tamamlanması
7 Klasik Osmanlı Döneminde Mimarlık ve Sanat Kaynak kitaplardan okuma
8 Klasik Osmanlı Döneminde Mimarlık ve Sanat Preparation for Midterm Exam
9 Ara Sınav Kaynak kitaplardan okuma
10 Barok Mimarlık ve Sanatı Kaynak kitaplardan okuma
11 Barok Mimarlık ve Sanatı Kaynak kitaplardan okuma
12 Mimarlık ve Sanatta Rokoko ve Neoklasisizm Kaynak kitaplardan okuma
13 Mimarlık ve Sanatta Neoklassizm Kaynak kitaplardan okuma
14 18. Yüzyıl Osmanlı Mimarlık ve Sanatı Kaynak kitaplardan okuma
15 18. Yüzyıl Osmanlı Mimarlık ve Sanatı Kaynak kitaplardan okuma
16 Final Sınavı Final sınavına hazırlık

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. Aslanapa, O. (1984). Türk sanatı. Remzi Kitabevi.
2. Ching, F. D. K., Jarzombek, M., & Prakash, V. (2017). A global history of architecture. Wiley & Sons, Inc.
3. Gombrich, E. H. (1997). Sanatın öyküsü. (Çev. E. Erduran & Ö. Erduran). Remzi Kitabevi.
4. Hasol, D. (2010). Ansiklopedik mimarlık sözlüğü. YEM Yayın.
5. Kostof, S. (1995). A history of architecture: Settings and rituals. Oxford University Press.
6. Kuban,D.(2007). Osmanlı mimarlığı. YEM Yayın.
7. Kuban, D. (Ed.) (2002). Selçuklu çağında Anadolu sanatı. Yapı Kredi Yayınları.
8. Roth, L. M. (2000). Mimarlığın öyküsü: Öğeleri, tarihi ve anlamı. (Çev. E. Akça). Kabalcı Yayınevi.
9. Turani, A. (2010). Dünya sanat tarihi. Remzi Kitabevi.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 20
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 40
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma. X
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme.
3 İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma.
4 Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme.
5 Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme. X
6 Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma.
7 Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama.
8 Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirme/mekân yaratma. X
9 İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme. X
10 İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma. X
11 Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma.
12 Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma.
13 İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 2 32
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 13 1 13
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 1 8 8
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 12 12
Toplam İş Yükü 75