AKTS - Mimarlık ve Sanat Tarihi II
Mimarlık ve Sanat Tarihi II (ICM222) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mimarlık ve Sanat Tarihi II | ICM222 | 4. Dönem | 2 | 0 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
ICM221 |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Tarihsel süreç içinde mimarlık ve sanatın gelişiminin, kültürlerarası etkileşiminin ve farklılıklarının aktarılması hedeflenir. Çeşitli coğrafyalarda yer alan mimarlık ve sanat eserlerinin tarih içerisindeki gelişiminin incelenmesi ve farklı dönemlere ait özelliklerinin ayırt edilebilmesi amaçlanır. Mimarlık ve sanat yapıtlarının üretildikleri dönem koşullarının, kullanılan malzeme ve tekniklerinin, yapım ilkelerinin ve yapıtların işlevlerinin örnekler üzerinden aktarımını hedefler. Geçmiş kültürlere ait üretimlerin anlaşılması ve sorgulanması doğrultusunda günümüz ile bağlantı kurulması ve mimarlık, sanat ve tasarım süreçleri arasında ilişkinin kurulması hedeflenir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Bu ders tarihsel süreçte farklı coğrafyalarda yapılan mimarlık ve sanat eserlerinin temel örneklerini incelemektedir. Derste kronolojik bir yaklaşımla Anadolu Selçuklu Döneminden 18.yy. sonuna kadar eserlerin özellikleri tartışılmakta ve aktarılmaktadır. Bu kapsamda eserlerin dönemler ve kültürler arasındaki etkileşimi vurgulanırken, farklılaşan özelliklerine de yer verilmektedir. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anadolu Selçuklu Döneminde Etkileşimler, Mimarlık ve Sanat | Kaynak kitaplardan okuma |
2 | Anadolu Selçuklu Döneminde Mimarlık ve Sanat | Kaynak kitaplardan okuma |
3 | Beylikler-Erken Osmanlı Dönemi Mimarisi ve Sanatı | Kaynak kitaplardan okuma |
4 | Erken Rönesans Dönemi Mimarisi ve Sanatı Dönem İçi Ödevi Konusunun Tanıtımı | Kaynak kitaplardan okuma |
5 | Yüksek Rönesans Döneminde Mimarlık ve Sanat | Kaynak kitaplardan okuma, Dönem içi ödevi hazırlık |
6 | Geç Rönesans Döneminde Mimarlık ve Sanat - Maniyerizm | Kaynak kitaplardan okuma, Dönem içi ödevinin tamamlanması |
7 | Klasik Osmanlı Döneminde Mimarlık ve Sanat | Kaynak kitaplardan okuma |
8 | Klasik Osmanlı Döneminde Mimarlık ve Sanat | Preparation for Midterm Exam |
9 | Ara Sınav | Kaynak kitaplardan okuma |
10 | Barok Mimarlık ve Sanatı | Kaynak kitaplardan okuma |
11 | Barok Mimarlık ve Sanatı | Kaynak kitaplardan okuma |
12 | Mimarlık ve Sanatta Rokoko ve Neoklasisizm | Kaynak kitaplardan okuma |
13 | Mimarlık ve Sanatta Neoklassizm | Kaynak kitaplardan okuma |
14 | 18. Yüzyıl Osmanlı Mimarlık ve Sanatı | Kaynak kitaplardan okuma |
15 | 18. Yüzyıl Osmanlı Mimarlık ve Sanatı | Kaynak kitaplardan okuma |
16 | Final Sınavı | Final sınavına hazırlık |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. Aslanapa, O. (1984). Türk sanatı. Remzi Kitabevi. |
---|---|
2. Ching, F. D. K., Jarzombek, M., & Prakash, V. (2017). A global history of architecture. Wiley & Sons, Inc. | |
3. Gombrich, E. H. (1997). Sanatın öyküsü. (Çev. E. Erduran & Ö. Erduran). Remzi Kitabevi. | |
4. Hasol, D. (2010). Ansiklopedik mimarlık sözlüğü. YEM Yayın. | |
5. Kostof, S. (1995). A history of architecture: Settings and rituals. Oxford University Press. | |
6. Kuban,D.(2007). Osmanlı mimarlığı. YEM Yayın. | |
7. Kuban, D. (Ed.) (2002). Selçuklu çağında Anadolu sanatı. Yapı Kredi Yayınları. | |
8. Roth, L. M. (2000). Mimarlığın öyküsü: Öğeleri, tarihi ve anlamı. (Çev. E. Akça). Kabalcı Yayınevi. | |
9. Turani, A. (2010). Dünya sanat tarihi. Remzi Kitabevi. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 1 | 20 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma. | X | ||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme. | |||||
3 | İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma. | |||||
4 | Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme. | |||||
5 | Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme. | X | ||||
6 | Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma. | |||||
7 | Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama. | |||||
8 | Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirme/mekân yaratma. | X | ||||
9 | İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme. | X | ||||
10 | İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma. | X | ||||
11 | Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma. | |||||
12 | Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma. | |||||
13 | İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 13 | 1 | 13 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 1 | 8 | 8 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 75 |