AKTS - Tasarımda Anlam

Tasarımda Anlam (ICM322) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Tasarımda Anlam ICM322 Alan Seçmeli 3 0 0 3 4
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt, Gözlem Örnek Olay İncelemesi.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Öğr. Üyesi Gizem Yakupoğlu
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Görsel olarak izlenebilen ve yaşanılan mekânın yarattığı etkilerinin ve bileşenlerinin analiz edebilmesi amaçlanmaktadır. Göstergebilim açısından tasarım ve anlam arasındaki ilişkinin kurulması hedefler. Özellikle mimari ve mekânsal örnekler üzerinden farklı tasarım üretimlerinde kurgulanan biçimsel anlamların sorgulanması ve eleştirilmesi amaçlanır. Mimari ve iç mimari örnekler üzerinden tasarımda üretilen temsil biçimleri ve anlamlar tartışılır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Farklı tasarım üretimleri ve anlam arasındaki ilişkiyi kavrar.
  • Göstergebilim ve temsil kavramları çerçevesinde mekân bileşenlerini ve bileşenlerin bütün ile olan ilişkisini eleştirir.
  • Farklı görsel kültür üretimlerini göstergebilim ve temsil kavramlarını kullanarak eleştirir.
  • Mimarlık ve mekânın kültürel, politik, sosyal ve tarihsel bağlamlarda edinebileceği farklı anlamları eleştirir.
  • Örnek incelemesi üzerinden mekân, insan ve anlam arasındaki ilişkiyi açıklar.
Dersin İçeriği Ders, göstergebilim, temsil ve ilgili kavramlara odaklanır; anlamın oluşum süreci ve farklı biçimleri incelenir. Görsel kültürde anlamın kurgulanışı tartışılır. Tasarım dilinin oluşmasında biçimin rolü ve mekânsal karşılıkları örneklenir. Öğrenciler, mimari örnekler üzerinden temsil konularında bağ kurup eleştirel yak-laşımlar geliştirirler.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Ders hakkında bilgi verilmesi Yok
2 Göstergebilimin Tanımı, Göstergelerin Özellikleri, Dil ve Gösterge Arasındaki İlişki Kaynak kitaplardan okuma
3 Anlam, Anlam Biçimleri ve Anlamlandırma Süreci Kaynak kitaplardan okuma
4 Görsel Kültür ve Anlam Kaynak kitaplardan okuma
5 Tasarım Düşüncesi, Süreci ve Tasarım Dili İnşası Kaynak kitaplardan okuma
6 Tasarım, Görsel Kültür ve Temsil Kavramı Kaynak kitaplardan okuma
7 Mimarlık ve İçmimarlıkta Temsil Kaynak kitaplardan okuma
8 Mimarlık ve İçmimarlıkta Temsil Kaynak kitaplardan okuma
9 Mimarlık ve İçmimarlıkta Kültürel, Politik, Sosyal ve Tarihi Anlamlar, Sunum Konularının Verilmesi Kaynak kitaplardan okuma
10 Mimarlık ve İçmimarlıkta Kültürel, Politik, Sosyal ve Tarihi Anlamlar Kaynak kitaplardan okuma, örnek incelemeleri
11 Bir Temsil Sistemi Olarak İç Mekân Kaynak kitaplardan okuma, örnek incelemeleri
12 Örnek Analizleri/Sunumlar Kaynak kitaplardan okuma, örnek incelemeleri
13 Örnek Analizleri/Sunumlar Kaynak kitaplardan okuma, örnek incelemeleri
14 Örnek Analizleri/Sunumlar, Final Rapor ve Çalışmasının Duyurulması Final Raporuna hazırlık
15 Örnek Analizleri/ Sunumlar Final Raporuna hazırlık
16 Final Rapor ve Çalışmasının Teslimi Final Raporunun teslimi

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. Barthes, R. (1979). Göstergebilim ilkeleri. Kültür Bakanlığı Yayınları
2. Danesi, M. (2007). The quest for meaning: A guide to semiotic theory and practice. University of Toronto Press.
3. Hall, S. (2012). This means this. This means that: A user’s guide to semiotics. Laurence King Publishing.
4. Hall, S. (2017). Temsil: Kültürel temsiller ve anlamlandırma uygulamaları (Çev. İ. Dündar). Pinhan Yayıncılık.
5. Rifat, M. (2012). Açıklamalı göstergebilim sözlüğü: Kavramlar, yöntemler, kuramcılar, okullar. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 10
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği 3 15
Ödevler - -
Sunum 1 30
Projeler - -
Rapor 1 45
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri - -
Genel Sınav/Final Juri - -
Toplam 6 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 55
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 45
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma. X
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme.
3 İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma.
4 Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme.
5 Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme. X
6 Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma.
7 Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama.
8 Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirme/mekân yaratma. X
9 İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme.
10 İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma. X
11 Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma.
12 Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma.
13 İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 1 13 13
Sunum/Seminer Hazırlama 1 13 13
Projeler
Raporlar 1 20 20
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği 3 2 6
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi
Toplam İş Yükü 100