AKTS - İklimsel Konfor ve Tesisat

İklimsel Konfor ve Tesisat (ICM232) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
İklimsel Konfor ve Tesisat ICM232 4. Dönem 2 0 0 2 3
Ön Koşul Ders(ler)i
Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Zorunlu Bölüm Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Öğr. Üyesi Çağrı Bulhaz
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı İçmimarlıkta sürdürülebilirlik kavramı içinde mekânı tasarlarken karbon ayak izi etkilerinin azaltılması, atıkların geri kazanılması, doğal malzeme seçimi, enerji ve su kaynaklarının verimli kullanımı, yaşam döngüsü tasarımı, mekân kullanıcılarının fiziksel ve ruhsal sağlıkları ile konforlarının korunması konularında bilgi sahibi olmaları dersin önemli hedeflerindendir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • İçmimari projede elektrik ve tesisat projesi çizimi yapabilme becerisi kazanır.
  • İçmimarlıkta sürdürülebilir tasarım yöntemlerini ve amaçlarını öğrenir.
  • İç mekân tasarımında sürdürülebilir enerji (güneş enerjisi) ile pasif ısıtma ve soğutulma metotlarını öğrenir
  • İç mekân tasarımında yapay konfor sistemleri olarak enerji verimi yüksek ısıtma, serinletme ve klima sistemlerini (aktif-pasif havalandırma, soğutma, ısıtma - HVAC) seçmeyi öğrenir.
  • İç mekân tasarımın da doğal ve yapay aydınlatma sistemlerini kullanmayı öğrenir.
Dersin İçeriği Öğrencilerin;çevre bilinci ile sürdürülebilirlik, ekolojik tasarım, ekolojik çevre, yeşil yapı, çevre dostu,sıfır emisyon gibi kavramlar bilincinde tasarım ve proje yapmaları dersin içeriğini oluşturur.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Ders bilgilendirmesi, dersin işleyişi ve süreci hakkında İstenilen araştırmanın yapılması
2 Yapılarda elektrik tesisatı, iç mimarlıkta elektrik tesisatı proje çizimi Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması.
3 Yapılarda elektrik tesisatı, iç mimarlıkta elektrik tesisatı proje çizimi Verilen projenin çizilmesi
4 Yapılarda su tesisatı, iç mimarlıkta su tesisatı proje çizimi Verilen projenin çizilmesi
5 Sürdürülebilirlik kavramının iç mimarlık açısından değerlendirmesi, sürdürülebilir iç mekân ölçütleri Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
6 İçmimarlıkta sürdürülebilir tasarım yöntemleri ve amaçları Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
7 Ara Sınav Ara sınava hazırlık
8 İç mekân tasarımında sürdürülebilir enerji (güneş enerjisi) ile pasif ısıtma ve soğutulma Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi
9 İç mekân tasarımında sürdürülebilir enerji (güneş enerjisi) ile pasif ısıtma ve soğutulma Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi
10 İç mekân tasarımında sürdürülebilir enerji (güneş enerjisi) ile pasif ısıtma ve soğutulma Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
11 İç mekân tasarımında yapay konfor sistemleri olarak enerji verimi yüksek ısıtma, serinletme ve klima sistemlerini (aktif-pasif havalandırma, soğutma, ısıtma - HVAC sistemleri) seçmek Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
12 İç mekân tasarımında yapay konfor sistemleri olarak enerji verimi yüksek ısıtma, serinletme klima sistemlerini (aktif-pasif havalandırma, soğutma, ısıtma - HVAC sistemleri) seçmek Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
13 İç mekân tasarımında doğal aydınlatma sistemleri Kaynak kitaplardan ders hakkında bilgi edinilmesi
14 İç mekân tasarımında doğal ve yapay aydınlatma sistemleri Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
15 İç mekân tasarımında yapay aydınlatma sistemleri Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
16 Final Sınavı Final Sınavı için hazırlık

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. Lechner, N. (1990). Heating, cooling, lighting: Design methods for architects. Wiley.
2. Thomas, R. (1996). Environmental design: An introduction for architects and engineers. Spon Press.
3. Yeang, K. (2012). Ekotasarım: Ekolojik tasarım rehberi. YEM Kitabevi.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 10
Laboratuar - -
Uygulama 1 10
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 2 30
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 20
Genel Sınav/Final Juri 1 30
Toplam 6 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 30
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma. X
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme. X
3 İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma. X
4 Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme. X
5 Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme. X
6 Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma. X
7 Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama. X
8 Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirme/mekân yaratma.
9 İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme. X
10 İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma.
11 Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma. X
12 Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma. X
13 İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 2 32
Laboratuar
Uygulama 1 10 10
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 1 16
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 1 10 10
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 3 3
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 4 4
Toplam İş Yükü 75