AKTS - Fransız Devriminden Günümüze Dünya Tarihi
Fransız Devriminden Günümüze Dünya Tarihi (HUM102) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fransız Devriminden Günümüze Dünya Tarihi | HUM102 | Alan Dışı Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Öğrencilere, 19. ve 20. Yüzyılda dünyada yaşanan önemli olayları tarihsel bir perspektif içinde öğretmek. Günümüzün olaylarını, bu perspektif çerçevesinde anlayacak yetenek kazandırmak. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | 19. ve 20. Yüzyılda, başta 1. ve 2. Dünya Savaşı ile Soğuk Savaş olmak üzere, dünyada yaşanan önemli olaylar. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | -Fransız Devrimi. -1815 Viyana Kongresi. -1830 ve 1948 Devrimleri. | Siyasi Tarih Cilt-1, s. 161-194. Siyasal Tarih, s. 95-160,211-240. |
2 | -1. Dünya Savaşı Dönemi. (Almanya ve İtalya’nın milli birliğini kurması, 1. Dünya Savaşının nedenleri, başlaması, gelişimi ve sonuçları, Osmanlı Devletinin savaşa girişi, Paris Konferansı ve Barış Anlaşmaları.) | Siyasi Tarih Cilt-1, s. 242-268, 343-406. 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 99-150. Siyasi Tarih, s.115-142. Büyük Güçlerin Yükseliş ve Çöküşleri, s. 299-323. |
3 | -Geçici Barış Dönemi (1919-1929). (Locarno Anlaşmaları, Sovyetlerin saldırmazlık ve tarafsızlık politikası, İtalya’da Faşizmin iktidara gelişi, ABD’nin inzivaya çekilmesi, silahsızlanma girişimleri.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 151-228. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 4-27. |
4 | -Buhranlar Dönemi (1929-1939). (Japonya’nın Mançurya’ya ve Çin’e saldırısı, Almanya’da Nasyonal Sosyalistlerin iktidara gelişi, İtalya’nın Habeşistan’a ve Arnavutluk’a saldırısı, İspanya iç savaşı, Almanya’nın Avusturya’yı ilhakı ve Çekoslovakya‘yı işgali.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 229-306. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 28-44. |
5 | -İkinci Dünya Savaşı Dönemi. (Savaşın nedenleri, Avrupa’da Alman üstünlüğü, savaşta dengenin sağlanması, Müttefiklerin zaferi, Yalta ve Postdam Konferansları, İkinci Dünya Savaşında Türkiye.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 361-418. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 90-143. Siyasi Tarih, s.175-192. |
6 | -Soğuk Savaş Dönemi (1945-1960): Avrupa’da Sovyet Üstünlüğü. (Türkiye ve İran üzerinde Sovyet tehdidi, Yunanistan iç savaşı, Kominform’un kuruluşu.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 419-440. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 187-216. |
7 | Ara sınav. | Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular |
8 | -Soğuk Savaş Dönemi (1945-1960): Batı Avrupa’nın denge kurma çabaları. (Truman Doktrini, Marshall Yardımı, NATO’nun kuruluşu.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 441-452. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 187-216. |
9 | -Soğuk Savaş Dönemi (1945-1960): 1955-1960 Döneminde Ortadoğu’daki gelişmeler. (İsrail’in kuruluşu ve 1948-1949 Arap-İsrail Savaşı, Süveyş Buhranı, 1957 Suriye Buhranı, 1958 Irak İhtilali.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 483-516. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 217-247. |
10 | Soğuk Savaş Dönemi (1945-1960): -1950-1954 Dönemde Uzak Doğu’daki gelişmeler. (Kore ve Hindiçini Savaşları, SEATO’nun kuruluşu.) -Doğu Bloğundaki gelişmeler. (Çekoslovakya, Doğu Berlin, Polonya ve Macaristan ayaklanmaları.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 453-482. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 217-234, 248-256. |
11 | -Doğu Bloğundaki değişiklikler. (Sovyet–Çin mücadelesi, Çekoslovakya’nın işgali, Çin İhtilali.) -Batı Bloğundaki değişiklikler. (1958 Berlin Bunalımı, Küba Buhranı, Fransa’nın NATO’dan ayrılması.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 537-622. Büyük Güçlerin Yükseliş ve Çöküşleri, s. 464-486. |
12 | Bloklar arası yumuşama. (Bağlantısızlar Örgütü, silahsızlanma anlaşmaları, Avrupa’da güvenlik ve işbirliği, Helsinki Deklerasyonu.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 623-656. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 284-288, 311-334, 340-364. |
13 | -2. Dünya Savaşı sonrası Asya’daki gelişmeler. -1960-1980 Döneminde Ortadoğu’daki gelişmeler. (1967 ve 1973 Arap-İsrail Savaşları, 1973 petrol krizi, İsrail-Mısır barışı, İran Devrimi.) | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 657-760. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 369-370, 399-416. |
14 | -Afganistan’ın işgali. -1980-1990 Dönemi Ortadoğu’daki Gelişmeler. (İran-Irak Savaşı, Arap-İsrail ilişkileri, Körfez Krizi.) -Çin’in Batıya açılma politikası. | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1, s. 761-782. 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-2, s. 5-110. Siyasi Tarih Cilt-2, s. 417-419. |
15 | -Doğu Bloğunun Yıkılması. (Gorbaçov Dönemi, Sovyet Cumhuriyetlerinde milliyetçilik hareketleri, Avrupa’daki 1989 Devrimleri, Almanya’nın birleşmesi, Orta Asya Cumhuriyetlerinin kurulması.) -Yeni dünya düzeni. | 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-2, s. 110-236. Büyük Güçlerin Yükseliş ve Çöküşleri, s. 554-606. |
16 | Genel Sınav. | Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-1 (1914-1980), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 1992. |
---|---|
2. 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi Cilt-2 (1980-1990), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 1994. | |
3. Siyasi Tarih Cilt-1, Oral Sander, İmge Kitapevi, Ankara, 2011. | |
4. Siyasi Tarih Cilt-2, Oral Sander, İmge Kitapevi, Ankara, 1989. | |
5. Siyasi Tarih, Rıfat Üçok, Der Yayınları, İstanbul, 2015. | |
6. Büyük Güçlerin Yükseliş ve Çöküşleri, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara, 1994. | |
7. Siyasal Tarih, Toktamış Ateş, Der Yayınları, İstanbul, 2001. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | - | - |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 50 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
Toplam | 2 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma. | |||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme. | |||||
3 | İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma. | |||||
4 | Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme. | |||||
5 | Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme. | |||||
6 | Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma. | |||||
7 | Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama. | |||||
8 | Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirme/mekân yaratma. | |||||
9 | İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme. | |||||
10 | İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma. | X | ||||
11 | Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma. | |||||
12 | Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma. | |||||
13 | İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 4 | 4 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 100 |