AKTS - Çevre Psikolojisi
Çevre Psikolojisi (ICM242) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Çevre Psikolojisi | ICM242 | 4. Dönem | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması, Beyin Fırtınası. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Fiziksel çevreye olan farkındalık düzeyinin artırılması, toplumsal ve kişisel ölçekteki davranışların anlaşılması hedeflenmektedir. Bunun sonucunda, algının değerlendirilmesi ve yeni çevrelere yönelik doğru çalışmalar yapılabilmesi amaçlanır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | İnsan ve fiziksel çevre ilişkisindeki sebepler ve etkileri; insan ve çevre etkileşimini inceleyen çevre psikolojisinin temel kabullerine göre,insan algısının ve sonuçta davranışını etkileyen fiziksel çevrenin,hem kişisel hem de sosyal ve kültürel açılardan tartışılması. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders tanımı ve derse giriş | Kaynak kitaplardan dersin içeriği hakkında bilgi edinilmesi |
2 | İnsan ve çevre ilişkisi, çevrenin tanımı ve bileşenleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
3 | Olanaklılık kuramı | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
4 | Çevre psikolojisine genel bakış; Çevre psikolojisinin temel kabulleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
5 | Çevre algısı, çevresel biliş ve tasarım | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
6 | Algı, Gestalt ilkeleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
7 | Örnekler üzerinde incelemeler | Örnek incelemeleri |
8 | Ara Sınav | Ara Sınava hazırlık |
9 | Davranış ve öğrenme | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
10 | Çevre-insan davranışına kültürel, toplumsal ve sosyal faktörler | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
11 | Bölgesellik ve bölge savunusu | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
12 | Kişisel alan | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
13 | Mahremiyet | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
14 | Kalabalık | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması |
15 | Oturma biçimleri. Gözlemler, tartışma ve örnek incelemesi | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması Örnek incelemeleri |
16 | Final Sınavı | Preparation for Final Exam |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. Alexander, C. (1977). A pattern language. Oxford University Press. |
---|---|
2. Altman, I. (1990). Environment and culture. Plenum. | |
3. Canter, D. (1975). Psychology for architects. Applied Science Publishers Ltd. | |
4. Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve davranışı. Remzi Kitabevi. | |
5. Deasy, C. M., & Lasswell, T. E. (1985). Designing places for people: A handbook on human behavior for architects, designers, and facility managers. Whitney Library of Design. | |
6. Gifford, R. (1987). Environmental psychology. Allyn and Bacon Inc. | |
7. Goffman, E. (1963). Behavior in public places. Free Press. | |
8. Göregenli, M. (2018). Çevre psikolojisi. Mega Basın Yayın San. ve Tic. A.Ş. | |
9. Gutman, R. (1972). People and environment. Basic Books. | |
10. Gür-Öymen, Ş. (1996). Mekan örgütlenmesi. Gür Yayıncılık. | |
11. Hall, E. (1969). The hidden dimension. Anchor Doubleday Books. | |
12. Halohan, C. (1978). Environment and behavior. Plenum Press. | |
13. Ittelson, W., Prohansky H.M., Rivling L.G., & Winkel, G.H. (1974.) An introduction to environmental psychology. Holt Rinehart and Winston Inc. | |
14. Rapoport, A. (1990). The meaning of the built environment. University of Arizona Press. | |
15. Steg, L., Van den Berg, A., & De Groot, J. I. M. (2015). Çevre psikolojisi. Nobel. | |
16. Wölfflin, H. (2019). Mimarlık psikolojisine öndeyişler. Janus Yayıncılık. | |
17. Yaşaroğlu, C. (2020). Çevre psikolojisine giriş. Atlas Akademik Basım Yayın Dağıtım Tic. Ltd. Şti. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 1 | 15 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | 1 | 20 |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 20 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 35 |
Toplam | 5 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 65 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 35 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma. | X | ||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme. | |||||
3 | İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma. | |||||
4 | Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme. | X | ||||
5 | Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme. | X | ||||
6 | Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma. | |||||
7 | Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama. | |||||
8 | Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirme/mekân yaratma. | X | ||||
9 | İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme. | X | ||||
10 | İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma. | |||||
11 | Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma. | X | ||||
12 | Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma. | |||||
13 | İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | |||
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | 1 | 5 | 5 |
Ödevler | 1 | 2 | 2 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 4 | 4 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 7 | 7 |
Toplam İş Yükü | 50 |