AKTS - Çevre Psikolojisi

Çevre Psikolojisi (ICM242) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Çevre Psikolojisi ICM242 4. Dönem 2 0 0 2 2
Ön Koşul Ders(ler)i
Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Zorunlu Bölüm Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması, Beyin Fırtınası.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Öğretim Elemanı
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Fiziksel çevreye olan farkındalık düzeyinin artırılması, toplumsal ve kişisel ölçekteki davranışların anlaşılması hedeflenmektedir. Bunun sonucunda, algının değerlendirilmesi ve yeni çevrelere yönelik doğru çalışmalar yapılabilmesi amaçlanır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Fiziksel çevrenin ve onun etkilerinin bilincinde olur.
  • İnsan gereksinmeleri doğrultusunda fiziksel çevreyi kullanır.
  • Gereksinmeler doğrultusunda fiziksel çevreyi değiştirerek yeni tasarımlar yapar.
  • Fiziksel çevre ile ilgili bireysel değişimlerde sorumluluk kazanır.
  • Fiziksel çevre ile ilgili toplumsal değişimlerde sorumluluk kazanır.
Dersin İçeriği İnsan ve fiziksel çevre ilişkisindeki sebepler ve etkileri; insan ve çevre etkileşimini inceleyen çevre psikolojisinin temel kabullerine göre,insan algısının ve sonuçta davranışını etkileyen fiziksel çevrenin,hem kişisel hem de sosyal ve kültürel açılardan tartışılması.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Ders tanımı ve derse giriş Kaynak kitaplardan dersin içeriği hakkında bilgi edinilmesi
2 İnsan ve çevre ilişkisi, çevrenin tanımı ve bileşenleri Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
3 Olanaklılık kuramı Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
4 Çevre psikolojisine genel bakış Çevre psikolojisinin temel kabulleri Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
5 Çevre algısı, çevresel biliş ve tasarım Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
6 Algı, Gestalt ilkeleri Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
7 Örnekler üzerinde incelemeler Örnek incelemeleri
8 Ara Sınav Ara Sınava hazırlık
9 Davranış ve öğrenme Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
10 Çevre-insan davranışına kültürel, toplumsal ve sosyal faktörler Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
11 Bölgesellik ve bölge savunusu Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
12 Kişisel alan Kişisel alan
13 Mahremiyet Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
14 Kalabalık Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması
15 Oturma biçimleri, Gözlemler, tartışma ve örnek incelemesi Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerin okunması Örnek incelemeleri
16 Final Sınavı Preparation for Final Exam

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. Alexander, C. (1977). A pattern language. Oxford University Press.
2. Altman, I. (1990). Environment and culture. Plenum.
3. Canter, D. (1975). Psychology for architects. Applied Science Publishers Ltd.
4. Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve davranışı. Remzi Kitabevi.
5. Deasy, C. M., & Lasswell, T. E. (1985). Designing places for people: A handbook on human behavior for architects, designers, and facility managers. Whitney Library of Design.
6. Gifford, R. (1987). Environmental psychology. Allyn and Bacon Inc.
7. Goffman, E. (1963). Behavior in public places. New York: Free Press.
8. Göregenli, M. (2018). Çevre psikolojisi. Mega Basın Yayın San. ve Tic. A.Ş.
9. Gutman, R. (1972). People and environment. Basic Books.
10. Gür-Öymen, Ş. (1996). Mekan örgütlenmesi. Gür Yayıncılık.
11. Hall, E. (1969). The hidden dimension. Anchor Doubleday Books.
12. Halohan, C. (1978). Environment and behavior. Plenum Press.
13. Ittelson, W., Prohansky H.M., Rivling L.G., & Winkel, G.H. (1974.) An introduction to environmental psychology. Holt Rinehart and Winston Inc.
14. Rapoport, A. (1990). The meaning of the built environment. University of Arizona Press.
15. Steg, L., Van den Berg, A., & De Groot, J. I. M. (2015). Çevre psikolojisi. Nobel.
16. Wölfflin, H. (2019). Mimarlık psikolojisine öndeyişler. Janus Yayıncılık.
17. Yaşaroğlu, C. (2020). Çevre psikolojisine giriş. Atlas Akademik Basım Yayın Dağıtım Tic. Ltd. Şti.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 10
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 15
Sunum - -
Projeler - -
Rapor 1 20
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 20
Genel Sınav/Final Juri 1 35
Toplam 5 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma. X
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme.
3 İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma.
4 Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme. X
5 Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme. X
6 Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma.
7 Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama.
8 Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirme/mekân yaratma. X
9 İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme. X
10 İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma.
11 Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma. X
12 Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma.
13 İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 2 32
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar 1 5 5
Ödevler 1 2 2
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 4 4
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 7 7
Toplam İş Yükü 50