Ergonomi (ICM241) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Ergonomi ICM241 3. Dönem 1 2 0 2 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Zorunlu Bölüm Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme, Takım/Grup Çalışması, Rol Oynama/Dramatize Etme, Proje Tasarımı/Yönetimi.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Öğr. Üyesi Doğan Can Hatunoğlu
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Tasarımda insan faktörünün, antropometrinin ve ergonomik verilerin tanınması hedeflenmektedir. Bu verilerin iç mekân tasarımı uygulamaları üzerinden analiz edilerek insan odaklı tasarım çıktılarının sentezlenmesi dersin amacını oluşturmaktadır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Antropometrinin temel bilgi ve uygulamaları ile iç mekân tasarımı arasındaki ilişkiyi kavrar.
  • İç mekân tasarımında, farklı kullanıcı gruplarının özel ihtiyaçları dâhilinde fiziksel çevreleri ile nasıl etkileşime geçtiklerini açıklar ve listeler.
  • Mevcut iç mekân tasarımlarının vücut ölçüleri ile uyumunu karşılaştırır ve eleştirir.
  • İç mekânların ve mekânsal ürünlerin tasarımında ilgili insan faktörü ve ergonomiye yönelik bilgileri kullanarak kullanıcı odağında tasarımlar geliştirebilme bilgisini kazanır.
Dersin İçeriği İçmimari tasarım sürecinde ergonominin,antropometrik ilkelerin,insan bedeni çeşitliliğinin önemi ve uygulanması farklı tasarım yaklaşımları üzerinden örneklendirilerek anlatılır.Bu edinimler sınıf ortamında deneyimlenir ve raporlanır.Konut ve ticari iç mekânlardaki ergonomik farklılıklar örnekler üzerinden açıklanır ve karşılaştırılır.Bu bilgiler ışığında,ödev ve sunum yöntemleri ile gerçek hayattan örnekler üzerinden eleştirilir ve yorumlanır.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Ders tanımı, işleyiş süreci ile ilgili bilgilendirme Dersin içeriği hakkında araştırmalar yapılması
2 Ergonominin tanımı ve tarihi, antropometrinin prensipleri ve uygulamaları Konu kapsamında istenilen çalışmalara hazırlanılması
3 Fiziksel çevre koşulları ile ergonomi etkileşimi Konu kapsamında istenilen çalışmalara hazırlanılması
4 İnsan bedeni çeşitliliği ve evrensel tasarım yaklaşımı Konu kapsamında istenilen çalışmalara hazırlanılması
5 Kapsayıcı tasarım ve herkes için tasarım yaklaşımları Konu kapsamında istenilen çalışmalara hazırlanılması
6 Sınıf çalışması/Sunumları için konu dağılımı ve grupların belirlenmesi Konu kapsamında istenilen çalışmalara hazırlanılması
7 Ara Sınav Ara Sınav kapsamında istenilen çalışmaların hazırlanması
8 Çalışma mekânlarında ergonomi Konu kapsamında istenilen çalışmalara hazırlanılması
9 Mutfaklarda ergonomi Konu kapsamında istenilen çalışmalara hazırlanılması
10 Banyo ve tuvaletlerde ergonomi Konu kapsamında istenilen çalışmalara hazırlanılması
11 Oturma ve yemek odalarında ergonomi Konu kapsamında istenilen çalışmalara hazırlanılması
12 Yatak odalarında ergonomi/Ödev Konu kapsamında istenilen çalışmalara hazırlanılması
13 Öğrenci sunumları Ödev teslimi, öğrenci sunumlarının hazırlanması
14 Öğrenci sunumları Öğrenci sunumlarının hazırlanması
15 Dönem konularına genel bakış, genel sınav için soru-yanıt cevap şeklinde hazırlık Final Sınava hazırlık
16 Final Sınav Final Sınava hazırlık

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. Bridger, R. S. (2003). Introduction to ergonomics. CRC Press.
2. Neufert, E. (2021). Yapı tasarımı. Beta Basım Yayın.
3. Pheasant, S., & Haslegrave, C. M. (2018). Bodyspace: Anthropometry, ergonomics and the design of work. CRC Press.
4. Sabancı, A., & Sümer, S. K. (2015). Ergonomi. Nobel Yayıncılık.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama 1 10
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 1 10
Sunum 1 20
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 20
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 5 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma.
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme.
3 İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma. X
4 Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme.
5 Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme. X
6 Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma. X
7 Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama.
8 Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirme/mekân yaratma. X
9 İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme. X
10 İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma.
11 Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma. X
12 Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma.
13 İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 1 16
Laboratuar
Uygulama 16 2 32
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 12 3 36
Sunum/Seminer Hazırlama 1 10 10
Projeler
Raporlar
Ödevler 1 8 8
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 8 8
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 15 15
Toplam İş Yükü 125