AKTS - Yapı Bilgi Modelleme

Yapı Bilgi Modelleme (ICM464) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Yapı Bilgi Modelleme ICM464 Alan Seçmeli 1 2 0 2 4
Ön Koşul Ders(ler)i
Yok
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Öğr. Gör. Dr. Özlem Nur Aslantamer
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu ders, Yapı Bilgi Modelleme tabanlı (Building Information Modeling-BIM) program kullanarak yapıların daha etkin bir şekilde planlanması, tasarlanması, inşa edilmesi ve yönetilmesini amaçlamaktadır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Yapı Bilgi Modellemesinin sunduğu kolaylıklar hakkında bilgi kazanır.
  • Üç boyutlu parametrik hazır elemanlarla çizim yapabilme becerisi geliştirir.
  • Başlangıç düzeyinde üç boyutlu parametrik obje oluşturma becerisi geliştirir.
Dersin İçeriği Yapı Bilgi Modelleme (BIM) tabanlı ders 3 boyutlu modellemeyi esas alır. Revit programı içerisinde modellemenin temel öğelerini oluşturan duvarlar, döşemeler,kapılar, pencereler ve merdivenler gibi bileşenlerinin özelliklerini ve geometrilerini uygulatılarak kavratılır.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Yapı Bilgi Modelleme genel bakış
2 Temel Bilgiler; Arayüz tanıtımı, BIM Elemanları ve “Family”
3 Modellemeye Giriş: Çizim birimi (Project Units), Duvarlar (Walls), Kapı ve Pencereler (Doors & Windows), Ölçülendirme (Dimension) Alıştırma
4 Modellemenin Temel Ögeleri: Katların eklenmesi (Level), Aksların çizimi (Grid),Taşıyıcı Kolon ve Kirişler (Structural Column & Beam) Alıştırma
5 Sınıf içi uygulama Alıştırma
6 Modellemenin Temel Ögeleri: Döşemeler (Floor), Asma Tavanlar (Suspended Ceiling), Görünüm Küpü (View Cube & Section Box) Alıştırma
7 Modellemenin Temel Ögeleri: Merdiven Çizimi (Stairs), Kesit Alma (Section) Alıştırma
8 Sınıf içi uygulama Alıştırma
9 Ara Sınav Ara Sınavına hazırlık
10 Modellemenin Temel Ögeleri: Mahaller/Mekânlar/Odalar (Room Tag), Çatılar (Roof) Alıştırma
11 Modellemenin Temel Ögeleri Alıştırma
12 BIM Family’ye giriş Alıştırma
13 BIM Family Alıştırma
14 Sınıf içi uygulama Alıştırma
15 Sınıf içi uygulama Alıştırma
16 Final Sınavı Final Sınavına hazırlık

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. Baykal, G., & Aydı, U. (2019). Revit architecture - giriş ve orta düzey. Abaküs Yayınları.
2. Baykal, G. (2023). Revit architecture - giriş ve orta düzey (1. baskı). Abaküs Yayınları.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 10
Laboratuar - -
Uygulama 4 40
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 20
Genel Sınav/Final Juri 1 30
Toplam 7 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma.
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme. X
3 İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma.
4 Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme.
5 Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme. X
6 Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma. X
7 Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama. X
8 Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirme/mekân yaratma.
9 İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme. X
10 İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma.
11 Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma.
12 Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma.
13 İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma. X

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama 4 3 12
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 2 28
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 6 6
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 6 6
Toplam İş Yükü 100