AKTS - Tarihi Mekanların Analizi
Tarihi Mekanların Analizi (ICM472) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tarihi Mekanların Analizi | ICM472 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Tarihi mekânların oluşum, gelişim süreçlerini, şehrin fiziksel yapısı, iç mekân ve çevre ilişkisini tanımak; coğrafya, kültür, malzeme, sosyo-ekonomik bağlamda irdeleyerek mimarlık ve sanat tarihi açısından incelemek. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Antik dönem, Avrupa ve Türk-İslam dünyasından seçilen tarihi mekânların gelişimi; yapıların işlevlerinin mekâna yansımasını; inanç, kültür etmenleri, konut ve yerleşimlerin sosyal ve coğrafi etmenlerle birlikte gelişimi; seçilen yapıların siyasi, sosyo-kültürel, doğal etkenler ile şehir tarihi, mimari ve sanat tarihi açılarından özellikleri. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders Hakkında Bilgi | Ders ile ilgili okuma |
2 | Tarih Boyunca Kent ve Mekân İlişkisi | Ders ile ilgili okuma |
3 | Yönetim Merkezi - Kamusal - Özel Alan Olarak Saraylar ve Bahçeleri | Ders ile ilgili okuma |
4 | Anadolu Uygarlıklarında Mekân | Ders ile ilgili okuma |
5 | Doğu Akdeniz - Yunan Etkileşimleri - Kent ve Konut; Çevre ve İç Mekân | Ders ile ilgili okuma |
6 | Roma Döneminde Kentler, Konutlar ve Mekân Kurgusu - Ortaçağ’da Kentsel ve Mekânsal Kurgu | Ders ile ilgili okuma |
7 | Anadolu Selçukluları - Külliye - Kent İlişkisi, Beylikler Dönemi - Kültürel ve Sanatsal Etkileşimlerin Mekânsal Yansımaları | Ders ile ilgili okuma |
8 | Osmanlı Döneminde Kent, Çarşı ve Mekân İlişkisi - Konut - İç Mekân Tasarımları | Ders ile ilgili okuma |
9 | Avrupa Sarayları ve Bahçeleri - İç Mekân ve Çevre Etkileşimleri | Ders ile ilgili okuma |
10 | Avrupa Kentleri; Teknolojik ve Mekânsal Gelişimler - İç Mekân Özellikleri | Ders ile ilgili okuma |
11 | Batılılaşma ve Geç Osmanlı Döneminde Kamusal Mekân; Saraylar, Kasırlar, vb. - İç Mekân Özellikleri | Ders ile ilgili okuma |
12 | Erken Cumhuriyet Döneminde Mekân | Ders ile ilgili okuma |
13 | Sunum ve Tartışma | Sunum konularıyla ilgili okuma |
14 | Sunum ve Tartışma | Sunum konularıyla ilgili okuma |
15 | Sunum ve Tartışma | Sunum konularıyla ilgili okuma |
16 | Final Sınavı | Final Sınavına hazırlık |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. Aslanapa, O. (1984). Türk sanatı tarihi. Remzi Kitabevi. |
---|---|
2. Çağlar, A. (Ed.). (2000). Topkapı Palace. Akbank. | |
3. Eigl, K., Hubmann, F., & Brandstätter, C. (1982). Schönbrunn. Ein schloß und seine welt. Molden Verlag. | |
4. İnalcık, H., & Renda, G. (Ed.). (2002). Osmanlı uygarlığı 1-2. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. | |
5. Kuban, D. (Ed.). (2002). Selçuklu çağında Anadolu sanatı. Yapı Kredi Yayınları. | |
6. Kuban, D. (2007). Osmanlı mimarisi. YEM Yayın. | |
7. Necipoğlu, G. (1991). Architecture, ceremonial, and power: The Topkapi Palace in the fifteenth and sixteenth centuries. The MIT Press. | |
8. Ocak, A. Y. (Ed.). (2006). Anadolu Selçuklu ve beylikler dönemi uygarlığı I. Kültür ve Turizm Bakanlığı. | |
9. Peker, A. U., & Bilici, K. (Eds.). (2006). Anadolu Selçuklu ve beylikler dönemi uygarlığı II. Kültür ve Turizm Bakanlığı. | |
10. Sözen, M. (1991). Devletin evi saray. Sandoz Kültür Yayınları. | |
11. Ülgen, A. (1997). Boğaziçi sarayları. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür İşleri Daire Başkanlığı Yayınları. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | 1 | 20 |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 1 | 20 |
Sunum | 1 | 20 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 30 |
Toplam | 5 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 70 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 30 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Coğrafi farklılıklar ile değişiklik gösteren sosyal, ekonomik, kültürel ve fiziksel bağlamlar ile tasarım ve yapım kararlarının etkilendiği bilgi ve farkındalığına sahip olma. | X | ||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde çok disiplinli işbirliği yapabilme, disiplinlerarası çalışmalarda tasarım projelerini bağımsız veya ortak olarak planlama, sorumluluk alarak yürütebilme/yönetebilme. | X | ||||
3 | İlkeler, yasalar, yönetmelikler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olma; mesleki etik, görev ve sorumlulukların bilincinde olma. | X | ||||
4 | Veriyi doğru araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak elde etme, sonuçları yorumlama ve karşı tez/sentez üretip değerlendirerek elde edilen kuramsal bilgiyi uygulama alanında alternatif tasarım çözümlerine dönüştürebilme. | X | ||||
5 | Verileri, fikirleri, tasarım çözümlerini ve projeleri sözel, yazılı ve/veya görsel iletişim teknikleri ile teknolojiyi kullanarak doğru ve etkin ifade edebilme. | X | ||||
6 | Temel yapı inşasının içyapıyla olan ilişkisini dikkate alacak şekilde, iç mekân sistem bilgilerine sahip olma. | X | ||||
7 | Bilinçli tefriş, ürün, malzeme seçimleri ile detaylar geliştirerek bütünsel tasarım yaklaşımı sağlama. | |||||
8 | Estetik ve fonksiyonel ihtiyaçlara cevap verecek, bilimsel ve teknik bilgileri kullanarak psikoloji, sosyoloji, felsefe, mimari ve sanatın etkisiyle tasarım fikri geliştirme/mekân yaratma. | X | ||||
9 | İnsan faktörü, ergonomi, evrensel ve kapsayıcı tasarım ilkeleri ile kullanıcı odaklı tasarım çözümleri geliştirme. | X | ||||
10 | İçmimarlık, mimarlık ve sanatın tarihsel gelişimi kapsamında bilgi sahibi olarak, kültürel mirasa ve tarihî/doğal çevreye saygılı ve duyarlı bir tutum sergileyerek karar alma yetkinliğine sahip olma. | X | ||||
11 | Aydınlatma, renk, akustik, iklimlendirme vb. fiziksel çevre koşulları bileşenlerinin etkisiyle mekânsal konfor ve yaşam kalitesini arttırmayı hedefleyen tasarım yapma. | |||||
12 | Doğal ve yapılı çevre bilgilerini kullanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisine sahip olma. | |||||
13 | İçmimarlık ve tasarım alanında gerçekleşen yeni gelişmeleri takip ederek, yaşam boyu öğrenme ve alana katkı sağlama bilincine sahip olma. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | 1 | 12 | 12 |
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 10 | 1 | 10 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 100 |