AKTS - 20. Yüzyılda Mimarlık ve Toplum Söylemi
20. Yüzyılda Mimarlık ve Toplum Söylemi (MMR443) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
20. Yüzyılda Mimarlık ve Toplum Söylemi | MMR443 | Alan Seçmeli | 2 | 0 | 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
N/A |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler | D Grubu |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Takım/Grup Çalışması, Beyin Fırtınası. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Sosyal, Kamu, Toplum ve Mimarlık mekanlarının nasıl inşa edildiğini tartışmak. Mimarlığın bu mekanları tasarımla ve yapılaşma ile nasıl yorumladığını anlamak. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Toplum ve mimarlık ilişkileri bağlamı; 20. yüzyıl Avrupa mimarlarından örneklerle toplum ve mimarlık ile ilgili kavramsal yaklaşımlar ve mimarlık üretimleri. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mekan Kavramının Açılımı. Mimarinin Mekan İçindeki Yeri. Kişi-Kültür-Sosyal Mekan Kavramlarının Açılımı. Toplum kavramının Arakesit oluşturması, | |
2 | Sosyal Boyutunda Toplum için Mimari Tartışması. Mimari’de Sosyal Amaç (Social Purpose in Architecture) , Sosyal Sorumluluk (Social Responsibility), Toplum İçin Tasarım (Community Design), Demokrasi ve Mimarlık (Democracy and Architecture), Katılımcı Tasarım (Participation), Çevresel Değerlendirme (Environmental Evaluation), Yapı Değerlendirmesi ( Building Appraisal). Yapı Standartları (Building Standards). Ödev: Dezavantajlılar için Mimari Tasarım Okumaları | |
3 | Dezavantajlılar için Toplumsal Duyarlılığı olan Mimari ilişkisi. Konuşmacı: Sn. Bülent Kelleci Ödev: TOKİ Değerler Kitabı Okuma Parçaları ve Marmara Belediyeler Birliği Makalesi (Pamir) | |
4 | TOKİ Yerleşimleri İçin Toplumsal Değerler ve Standartlar Tartışması Konuşmacı: Prof. Dr. Melih Pınarcıoğlu Ödev: Turgut Cansever ve Cengiz Bektaş Okumaları | |
5 | Mimar Turgut Cansever’in ve Mimar Cengiz Bektaş’ın Mimarileri Tartışması Ödev: MAHALLE ve KOMÜN Kitapları Okumaları | |
6 | MAHALLE ve KOMÜN Kitapları Üzerine Tartışma Ödev: Hümanist Mimar Christopher Alexander’ın Çalışmaları ve Örüntü Dili Okumaları | |
7 | Christopher Alexander ve Serge Chermayeff’in Toplum ve Mahremiyet (Community and Privacy) Tartışmaları ve Örüntü Dili Çalışmaları Ödev: İlhan Tekeli’den Toplum ve Mimarlık Yazıları | |
8 | İlhan Tekeli’nin Mimarlık, Mimar-Toplum Araştırmalarına Katkıları Üzerine Tartışmalar | |
9 | Genel Tartışma ve Sosyoloji Çalışmalarının Bir Birimi Olarak Toplum. Durkheim, Simmel, Bauman, Oğuz Işık Çalışmaları Ödev: CIAM ve TEAM 10 okumaları | |
10 | CIAM TEAM X e Karşı. LE Corbusier, Smithsons, Aldo Van Eyck, Weisenhoff Siedlung, Berlin IBA, Fransız Kamu Konutları, İngiliz GLC Konutları. Ödev: Toplum İçin Tasarım Kavramları: Sürdürülebirlik, Değişim, Uyum, Katılım | |
11 | Toplum İçin Tasarım Kavramlarını Tartışmak John Habraken, Lucien Kroll, PSHAAK, Pamir Ödev: Genel Tartışma İçin Hazırlık | |
12 | GENEL TARTIŞMA: Her Öğrenci Kendisine Sorulan Soruya Yanıt Verecek Ödev: Her Öğrenci Grubu Yapılacak Araştırma İçin Hazırlık Yapacak | |
13 | Öğrenci Grupları Araştırma Teklif Sunuşları | |
14 | ALAN ARAŞTIRMASI | |
15 | Öğrenci sunuşları | |
16 | Final Sunuşlar |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. Taşçı, Hasan Şehir Mekan Meydan İstanbul: Kaknus Yayınları, 2014 |
---|---|
2. Heynen, Hilda Mimarlık ve Modernlik İstanbul: Versus, 2011 | |
3. Altınok, Bilgi Şehirler ve Sokaklar İstanbul: Kitap Yayını, 2006 | |
4. Pamir, Haluk Konut Alanlarında Kentsel Çevresel Standartlar İçin Bir Değerler Sistemi Önerisi Ankara: TOKİ yayını, 2010 | |
5. Le Corbusier Yeni Bir Mimariye Doğru İstanbul: YEM Yayını, 2009 | |
6. Davidson, Cynthia (Der.) ANYTIME Ankara: Mimarlar Derneği, 2000 | |
7. Pamir, Haluk (Der.) ANY Seçmeler Ankara: Mimarlar Derneği, 1998 |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 10 | 9 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | 1 | 20 |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | 1 | 10 |
Ara Sınavlar/Ara Juri | - | - |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 60 |
Toplam | 13 | 99 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 100 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 0 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Eleştirel Düşünme: Sorgular ve soyut düşünceleri ifade eder , karşıt görüşleri değerlendirir, ulaşılan sonuçları benzer ölçütlerle irdeleme becerisi kazanır. | X | ||||
2 | İletişim: Amacına uygun okur, yazar, fikirlerini ifade eder; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi kazanır. | X | ||||
3 | Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirir, belgeleme ve uygulama becerisi kazanır. | X | ||||
4 | Tasarlama: Yaratıcı düşünme süreci ve tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi sürecinde; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme becerisi kazanır. | |||||
5 | Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlar. | |||||
6 | Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlar. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlar. | X | ||||
7 | Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlar. | |||||
8 | Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak, gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla, çeşitli araçlardan yararlanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisi kazanır. | |||||
9 | Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlar. | X | ||||
10 | Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlar. | |||||
11 | Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlar. | |||||
12 | Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlar. | |||||
13 | Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlar. | |||||
14 | Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlar. | |||||
15 | Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlar. | |||||
16 | Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlar. | |||||
17 | Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlar. | |||||
18 | Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirir, seçme ve bütünleştirme becerisi kazanır. | |||||
19 | Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlar ve değerlendirme becerisi kazanır. | |||||
20 | Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirir ve bunları bütünleştirme becerisi kazanır. | |||||
21 | Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlar. | |||||
22 | Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptar ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlar. | |||||
23 | Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi kazanır. | |||||
24 | Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konularını anlar. | |||||
25 | Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlar. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | 1 | 10 | 10 |
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 1 | 12 | 12 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 74 |