AKTS - Çok-Disiplinli Projeler Yönetimi
Çok-Disiplinli Projeler Yönetimi (MMR494) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Çok-Disiplinli Projeler Yönetimi | MMR494 | Alan Seçmeli | 3 | 0 | 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
MMR301 |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Seçmeli Dersler | C Grubu |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Mimari büro yönetiminde yürütülen çok disiplinli mimari tasarım sürecinde, proje aşamalarına ve aktörlerine bağlı olarak izlenen yöntemler; farklı senaryolar üzerinden süreçlerin izlenmesi, süreç yönetimi için çözüm ve sistem önerileri geliştirilmesi. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve kaynakların verilmesi. | |
2 | Tanımlar | |
3 | Tasarım süreç yönetimi, sebepleri, gerekliliği ve önemi üzerine tartışmalar ( İnşaat ve proje yönetiminden farklılıkları benzerlikleri | |
4 | Ara- Sunumlar (verilen kavramlara dair detaylı bilgi edinimleri, avantaj-dezavantaj, eksikler....vb. konularında sunum ve tartışmalar) | |
5 | Çok-disiplinli proje ortamı bileşenleri ( diğer proje ve/veya danışmanlık disiplinleri, proje etapları, proje ve tasarıma yönelik etkenler, dinamikler...vb.) ve öngörülen proje ağı (network ) | |
6 | Farklı proje ölçek, tipoloji ve süreçlerinde öğrenilen kavram, sistem ve bileşenlerin gözlemlenmesi, tespitler ( geçek proje örneklemeleri üzerinden) ve ara sunumlar ( grup çalışması ) | |
7 | TSY/ 1. Bölüm- “ilişki yönetimi (relationshipmanagement) “:bilgi, veri akışı , yazışma ve dokümantasyona ilişkin tarifler, raporlama teknikleri, tutanaklar, kontrol ve yönetimi (correspondences, Project data exchangemanagement ...etc.) | |
8 | TSY/ 2. Bölüm- “zaman yönetimi (time management)“: iş programı, ekip-zaman bağıl ilişkileri etaplar, teslim ve önemli mihenk taşları (milestones, decisiongates) | |
9 | TSY/ 3. Bölüm- “ mali/ finansman yönetimi – ön bilgi (giriş seviyesinde)“: teklif hazırlanması, sözleşmeler, sözleşme ekleri, şartnameler, ödeme ve nakit akışları, hakkedişler | |
10 | Ara- Sunumlar (verilen kavramlara dair detaylı bilgi edinimleri, avantaj-dezavantaj, eksikler....vb. konularında sunum ve tartışmalar) | |
11 | TSY/ 4. Bölüm- “ekip yönetimi (staffmanagement)“: proje ekibi organizasyonu, disiplinler arası sorumluluk diyagramları, iş üretim- kontrol-onay matrisleri, ekip performans değerlendirmeleri kontrol ve müdahale alternatifleri (responsibilitymatrixes , organizationcharts ) | |
12 | TSY/ 5. Bölüm- “proje teknik yönetimi“: proje detayları, teslim metotları , çizim - sunum kararları ve teknikler, BIM entegrasyonları, IPD sisteminin kullanımları, çizim kontrol onay ve yönetimi | |
13 | Gruplar oluşturularak final sunum projelerinin kapsamlarının aktarılması, tartışılması, (süreci çalışılacak ve geliştirilecek “örnek olay / durum”ların belirlenmesi | |
14 | Gerçek proje örnekleri üzerine deneyim aktarımları | |
15 | Verilen örnek olay / proje kurgusu üzerine tartışmalar ve Genel Sunum Hazırlıkları ve kritikler | |
16 | Genel Sunum ve Değerlendirme |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. 1. Design Management Institute (DMI) (2013) “What is Design Management?” |
---|---|
2. 2. Emitt,S. &Prins. M. &Otter, Ad den (2009) “ Architectural Management” | |
3. 3. Gray, C., andHughes, W. (2001) “Building Design Management” | |
4. 4. Emmitt, S andOtter, A.F.H.J den. (2007) “Managing Design WithTheEffectiveUse Of Communication Media: TheRelationshipBetween Design DialoguesAnd Design Team Meetings” CIB World BuildingCongress, pp.1072-1079 | |
5. 5. Fong, Patrick. "Multidisciplinary Project Teams." (2011): pp.1183-1191. | |
6. 6. Generic Design and Construction Process Protocol (GDCPP) (2013) | |
7. 7. Emmitt, S. (1999)."Architecturalmanagement—an evolvingfield." Engineering Construction andArchitectural Management 6.2 (1999): pp.188-196. | |
8. 8. Emmitt, S. (2010) “Design Management in Architecture” Gestao&tecnologia de Projetos, vol 5 no.3 November, 2010, pp.28-37 | |
9. 9. Emmitt, S andOtter, A.F.H.J den. (2007) “Managing Design WithTheEffectiveUse Of Communication Media: TheRelationshipBetween Design DialoguesAnd Design Team Meetings” CIB World BuildingCongress, pp.1072-1079 | |
10. 10. Otter, A.F.H.J. andPrins M. (2002), “Architectural Design Management withintheDigital Design Team” Engineering Construction andArchitectural Management 9.3 (2002): pp. 162-173. and CIB publication 263, pp. 75 | |
11. 11. Konuk eğitmen katkıları ( pratik hayattan profesyonellerin deneyim ve süreç yaklaşımlarının aktarımları) |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 14 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 3 | 5 |
Sunum | 2 | 15 |
Projeler | 1 | 20 |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 15 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 35 |
Toplam | 22 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Eleştirel Düşünme: Sorgular ve soyut düşünceleri ifade eder , karşıt görüşleri değerlendirir, ulaşılan sonuçları benzer ölçütlerle irdeleme becerisi kazanır. | |||||
2 | İletişim: Amacına uygun okur, yazar, fikirlerini ifade eder; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi kazanır. | X | ||||
3 | Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirir, belgeleme ve uygulama becerisi kazanır. | |||||
4 | Tasarlama: Yaratıcı düşünme süreci ve tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi sürecinde; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme becerisi kazanır. | |||||
5 | Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlar. | |||||
6 | Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlar. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlar. | |||||
7 | Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlar. | |||||
8 | Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak, gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla, çeşitli araçlardan yararlanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisi kazanır. | |||||
9 | Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlar. | |||||
10 | Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlar. | |||||
11 | Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlar. | |||||
12 | Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlar. | |||||
13 | Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlar. | |||||
14 | Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlar. | |||||
15 | Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlar. | |||||
16 | Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlar. | |||||
17 | Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlar. | |||||
18 | Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirir, seçme ve bütünleştirme becerisi kazanır. | |||||
19 | Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlar ve değerlendirme becerisi kazanır. | X | ||||
20 | Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirir ve bunları bütünleştirme becerisi kazanır. | |||||
21 | Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlar. | |||||
22 | Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptar ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlar. | X | ||||
23 | Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi kazanır. | X | ||||
24 | Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konularını anlar. | X | ||||
25 | Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlar. | X |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | |||
Sunum/Seminer Hazırlama | 2 | 10 | 20 |
Projeler | 1 | 20 | 20 |
Raporlar | |||
Ödevler | 3 | 5 | 15 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 15 | 15 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 35 | 35 |
Toplam İş Yükü | 153 |