AKTS - Fiziksel Çevre Denetimi I

Fiziksel Çevre Denetimi I (MMR381) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Fiziksel Çevre Denetimi I MMR381 5. Dönem 2 2 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
MMR201 ve MMR253
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Zorunlu Bölüm Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Uygulama-Alıştırma, Sorun/Problem Çözme.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Prof. Dr. Filiz Bal Koçyiğit
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu dersin amacı öncelikle ses ve ışık bilgisi ile ilgili temel bilgileri vermek ve bu bilgilerin mimari tasarımda kullabilmelerini sağlamaktır. Böylelikle öğrenci öncelikle sesin oluşum, yayılması, olumlu ve olumsuz çevresel etkilerini öğrenecektir. Bu bilgiler ışığında öğrencilere mimari tasarım ve malzeme kullanımı yardımı ile nasıl çevreler oluşturulabileceği örnekler ile anlatılacak ve öğrenciler bu örnekler üzerinden alternatif çözümlere nasıl ulaşıldığını öğreneceklerdir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bu dersi tamamlayan öğrenci: - Ses ve ışığın nasıl oluştuğunu, hareket kabiliyetlerini ve yollarını öğrenir. - Mimari tasarımda ses ve ışığın olumlu ve olumsuz etkilerini değerlendirir.
Dersin İçeriği İç mekanda ses ve yankı kontrolü ve tasarımda olumlu ve olumsuz etkilerinin değerlendirilmesi; doğal ve yapay aydınlatmanın olumlu olumsuz yönlerinin tespit edilmesi ve aydınlatma şekillerinin tasarım amacı ile kullanılabilmesinin sağlanması; yapım ve kullanım aşamasında mimari projelerde alınması gereken teknik önlemler.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Konunun kapsamlı açıklaması için animasyonlarla sunuma hızlı bir genel bakış. Öğrencilerden beklenilenlerin açıklanması. (Aydınlatma ve akustikte bireysel görevlerin ve grup projelerinin dağılımı, proje gruplarının oluşturulması)
2 Ses ve ses alanı nedir? Ses nasıl hareket ediyor. Akustik ödevler için ön çalışma, grup projesi konularının açıklanması ve sunum teknikleri.
3 Nasıl duyuyoruz? Ses ve titreşimin insanlar üzerindeki etkileri.
4 Gürültü nedir, neden oluşur. İç sesler, çevresel ses kaynakları ve önleme yöntemleri.
5 Ses emiliminin ve ses geçişinin açıklanması ve hesaplanması. İletim Kaybının Prensipleri. Yankılanma Süresinin Hesaplanması.(Grupların oluşturulması, araştırma konularının verilmesi, bir önceki dönem tasarım stüdyosu projelerinin akustik ve aydınlatma yönünden analizleri)
6 Akustiklerin mimari tasarım üzerindeki etkisi. Farklı uluslararası binalar üzerinde akustik tasarım araştırması. ( 1,2,3,4,5. Grupların ile sunumları), grup üyelerinin bir önceki dönem tasarımlarının akustik yönden analizleri ve yapılması gereken çalışmaların önerilmesi)
7 Grup sunumları. Önceki dönem stüdyo projelerinin akustik düzeltmelerinin teslimi)
8 Ara sınav (akustik konusu) Haftalık okunan makaleler , grup sunumları ve önceki dönem projelerinin akustik için yeniden tasarımlarının teslimi
9 Işık ve iluminasyon nedir? Işık üretimi, ışık yayılımı, doğal ışık ve yapay ışık nedir? Işık ve ışıklandırma atamaları ile ilgili ön çalışmalar, grup projesi konularının sunumu ve sunum teknikleri.
10 Işık ve renk görüyorum. İnsan gözü görüntülerin işlevi nedir? Retina. İnsan beyni ve görme alanı, görme alanı. Binoküler görme alanı profili. Vizyon ve yaş. Nesne boyutu ve görünürlüğü.
11 Işık kaynakları. Şamort lambaları. Akkor lamba çıkışı ve ömrü üzerindeki voltaj etkileri. Işık kaynaklarından ısı. Lamba renk spektrumu. Renk sıcaklığı. Parlaklık ve parlama. Görsel konfor olasılığı (VCP) endeksi. Fikstür parlama kontrolü. Işık kaynaklarının etkinliği.
12 Gün ışığı ve tasarım. Gün ışığının insan davranışlarına etkisi. Binalarda doğal ışık. Gökyüzü koşullarını temizle. Bulutlu gökyüzü koşulları. Güneş melekleri. Gün ışığı aydınlığı.
13 Doğal ışık kaynakları. Yan yanaşma için açılış yerleri. Açılış yüksekliği. Açılım genişliği. Oda derinliği. Yan yanaşma için ışık yansıtma konturları.
14 Işıklı model çalışmaları. Modellerin ölçeği. Aydınlatmalı modeller için oda kaplama malzemeleri ve döşeme. Aydınlatma tasarımı. Farklı uluslararası binalardaki aydınlatma tasarımının araştırılması.

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. Bal Koçyiğit, F. Basic acoustic and noise control lecture notes
2. Bal Koçyiğit, F. “Lighting technology and Architectural lighting” lecture notes.
3. BAL KOÇYİĞİT, F. “A Comparative Study on acoustic properties of renovated historic school buildings and new school buildings” Atılım Üniversitesi Yayınları 2013.
4. CROCKER, M. “Handbook of Acoustic” M&C Ltd. 2015.
5. TREVOR J. Cox,Peter D'Antonio, Acoustic Absorbers and Diffusers: Theory, Design and Application” Taylor & Francis. 2009
6. MIT, Massachusetts Institute of Technology MITOPENCOURSEWARE, Daylighting Technologies for Architects. (2015)
7. Egan, M. David, “Concept in Architectural Lighting” McGraww Hill Book Company. Eagen, M. David, Concept in Architectural Lighting
8. MIT, Massachusetts Institute of Technology MITOPENCOURSEWARE, Daylighting Technologies for Architects. (2015)
9. HAWKES, Dean, Forster Wayne, Energy Efficient Buildings: Architecture, Engineering, and Environment. ” W. W. Norton & Company, 2002
10. LECHNER, N., Heating, Cooling, Lighting: Sustainable design methods for architects. , John Willey & Sons, 2014.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 12 12
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 2 10
Sunum 2 10
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 28
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 19 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eleştirel Düşünme: Sorgular ve soyut düşünceleri ifade eder , karşıt görüşleri değerlendirir, ulaşılan sonuçları benzer ölçütlerle irdeleme becerisi kazanır.
2 İletişim: Amacına uygun okur, yazar, fikirlerini ifade eder; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi kazanır.
3 Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirir, belgeleme ve uygulama becerisi kazanır.
4 Tasarlama: Yaratıcı düşünme süreci ve tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi sürecinde; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme becerisi kazanır.
5 Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlar.
6 Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlar. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlar.
7 Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlar.
8 Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak, gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla, çeşitli araçlardan yararlanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisi kazanır. X
9 Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlar.
10 Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlar. X
11 Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlar.
12 Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlar.
13 Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlar.
14 Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlar. X
15 Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlar. X
16 Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlar.
17 Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlar.
18 Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirir, seçme ve bütünleştirme becerisi kazanır.
19 Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlar ve değerlendirme becerisi kazanır.
20 Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirir ve bunları bütünleştirme becerisi kazanır.
21 Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlar.
22 Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptar ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlar.
23 Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi kazanır. X
24 Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konularını anlar.
25 Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlar.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 14 2 28
Laboratuar
Uygulama 14 2 28
Derse Özgü Staj 4 4 16
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 4 4 16
Sunum/Seminer Hazırlama 4 4 16
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 4 8
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 6 6
Toplam İş Yükü 118