AKTS - Strüktürel Tasarım I
Strüktürel Tasarım I (MMR331) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Strüktürel Tasarım I | MMR331 | 5. Dönem | 2 | 2 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
MMR232 |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | . |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Strüktürel sistemlerin malzemeye ilişkin olarak anlaşılması; farklı strüktür sistemlerin ve bu sistemlerin ardındaki mekanizma/mantığın anlaşılması; farklı strüktürel sistemlerin tasarımdaki imkan ve limitlerinin anlaşılması; dünyada kayda değer binalarda kullanılan farklı strüktürel sistemleri tanıtmak amaçlanmaktadır. Vurgu strüktürel analizden çok temel strüktürel kavramlar ve bu sistemlerin grafik sunumu üzerine olacaktır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | İnşaat ve detay tasarımı kapasitelerinin geliştirilmesi; strüktürel sistemlerin analizi; uygun tekniklerin, malzemelerin ve bu malzemelere ait özelliklerin kavranması. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders programının incelenmesi: Giriş, yoklama ve süreç. Tarihsel bağlam içinde strüktürel sistemler, Strüktürel sistemlerin tanımlanması: Tanım, görev, malzeme ve seçim kriterleri. Giriş. Metin dağıtımı ve tartışma | |
2 | Tarihsel bağlam içinde strüktürel sistemler, Strüktürel sistemlerin tanımlanması: Tanım, görev, malzeme ve seçim kriterleri Metin dağıtımı ve tartışma | |
3 | Ahşap strüktürler: Ağır ahşap karkas, hafif ahşap karkas Ahşap strüktürlerin inşa yöntemlerine giriş ve örneklerin incelenmesi | |
4 | Ahşap strüktürlü tanınmış binaların incelenmesi. Öğrencilerin verilen örnekler üzerinden strüktür çözümlerini incelemeleri | |
5 | Yığma yapılar: Tuğla duvarlar, taş ve beton duvarlar. Yığma yapı örneklerinin incelenmesi. Yığma yapıların inşa yöntemlerine giriş ve örneklerin incelenmesi. Öğrencilerin verilen örnekler üzerinden strüktür çözümlerini incelemeleri. | |
6 | Çelik ve hafif çelik strüktürler Çelik strüktürlerin inşa yöntemlerine giriş ve örneklerin incelenmesi | |
7 | Çelik strüktürlü tanınmış binaların incelenmesi Öğrencilerin verilen örnekler üzerinden strüktür çözümlerini incelemeleri. | |
8 | Beton strüktürler: Yerinde dökme ve prefabrik beton strüktürler. Beton strüktürlerin inşa yöntemlerine giriş ve örneklerin incelenmesi | |
9 | Öngerilimli Beton Öğrencilerin verilen örnekler üzerinden strüktür çözümlerini incelemeleri | |
10 | Beton strüktürlü tanınmış yapıların incelenmesi Öğrencilerin verilen örnekler üzerinden strüktür çözümlerini incelemeleri | |
11 | Gergili strüktürler: Birleşimi ve fabrikasyon teknikleri ve malzeme özellikleri. Gergi strüktürlü binaların incelenmesi Membran ve halat benzeri malzemelerin inşa yöntemlerine giriş. Öğrencilerin verilen örnekler üzerinden strüktür çözümlerini incelemeleri | |
12 | Kabuk strüktürler: Form, alan, fabrikasyon teknikleri ve malzeme özellikleri Kabuk strüktürlerin inşa yöntemlerine giriş ve örneklerin incelenmesi. | |
13 | Kabuk strüktürlü tanınmış yapıların incelenmesi. Öğrencilerin verilen örnekler üzerinden strüktür çözümlerini incelemeleri. | |
14 | Tanınmış yüksek yapıların incelenmesi Yüksek binalarda strüktürler ve örneklerin incelenmesi. |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. H. Deren, E. Uzgider, F. Piroğlu, E. Çağlayan, “Çelik Yapılar”, Çağlayan Kitapevi, 3. baskı, (2008). |
---|---|
2. Y. Odabaşı, “Ahşap ve Çelik Yapı Elemanları”, Beta Yayınları, (1992). | |
3. R.L. Brockenbrough, F.S. Merritt, “Structural Steel Designer's Handbook”, McGraw-Hill1, (1994). | |
4. H. Deren, E. Uzgider, F. Piroğlu, E. Çağlayan, “Çelik Yapılar”, Çağlayan Kitapevi, 3. baskı, (2008). • “Ahşap ve Çelik Yapı Elemanları”, Y. Odabaşı, Beta Yayınları, (1992). | |
5. E. Keyder, S.T. Wasti, “Çelik Yapı Elemanları”, Bizim Büro Basımevi 1. baskı, (2010). | |
6. A. Z. Öztürk, “Çelik Yapılar Kısa Bilgi ve Çözülmüş Problemler”, Birsen Yayınevi, 4. baskı, (2007). | |
7. M. Karaduman, “Çelik Yapılar”, Nobel Yayın Dağıtım, 6. baskı, (2010). • “Çelik Yapılar”, T. Nedim Uluğ, Teknik Kitaplar Yayınevi, (1977). | |
8. R.L. Brockenbrough, F.S. Merritt, “Structural Steel Designer's Handbook”, McGraw-Hill1, (1994). | |
9. E.H. Gaylord, C.N. Gaylord, J.E. Stallmeyer, “Design of Steel Structures”, McGraw-Hill, (1992). | |
10. W. T. Sequi, “Steel Design”, United Kingdom: Cengage Learning, Fourth Edition, (2007). | |
11. Standart ve Yönetmelikler • TS 648 Çelik Yapıların Hesap ve Yapım Kuralları • TS 4561 Çelik Yapıların Plastik Teoriye Göre Hesap Kuraları • TS 3357 Çelik Yapılarda Kaynaklı Birleşimlerin Hesap ve Yapım Kuralları | |
12. Standart ve Yönetmelikler • TS 498 Yapı Elemanlarının Boyutlandırılmasında Alınacak Yüklerin Hesap Değerleri • İMO-01.R-01/2005 : Çelik Yapılarda Kaynaklı Birleşimler- Hesap, Yapım ve Muayene kuralları”, İMO İstanbul Şubesi, Çelik Yapılar Komisyonu | |
13. Standart ve Yönetmelikler • İMO-02.R-01/2008 : Çelik Yapılar - Hesap Kuralları ve Proje Esasları” İMO İstanbul Şubesi, Çelik Yapılar Komisyonu, (2008) • Deprem Bölgelerinde Yapılacak Yapılar Binalar Hakkında Yönetmelik (2007) | |
14. Standart ve Yönetmelikler • TS 648 , Çelik Yapıların Hesap ve Yapım Kuralları. • İMO-02.R-01/2008, Çelik Yapılar - Hesap Kuralları ve Proje Esasları” İMO İstanbul Şubesi, Çelik Yapılar Komisyonu, (2008) |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 14 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 2 | 20 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 30 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 19 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Eleştirel Düşünme: Sorgular ve soyut düşünceleri ifade eder , karşıt görüşleri değerlendirir, ulaşılan sonuçları benzer ölçütlerle irdeleme becerisi kazanır. | |||||
2 | İletişim: Amacına uygun okur, yazar, fikirlerini ifade eder; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi kazanır. | |||||
3 | Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirir, belgeleme ve uygulama becerisi kazanır. | |||||
4 | Tasarlama: Yaratıcı düşünme süreci ve tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi sürecinde; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme becerisi kazanır. | X | ||||
5 | Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlar. | |||||
6 | Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlar. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlar. | |||||
7 | Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlar. | |||||
8 | Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak, gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla, çeşitli araçlardan yararlanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisi kazanır. | X | ||||
9 | Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlar. | |||||
10 | Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlar. | |||||
11 | Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlar. | |||||
12 | Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlar. | X | ||||
13 | Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlar. | X | ||||
14 | Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlar. | |||||
15 | Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlar. | |||||
16 | Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlar. | |||||
17 | Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlar. | X | ||||
18 | Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirir, seçme ve bütünleştirme becerisi kazanır. | X | ||||
19 | Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlar ve değerlendirme becerisi kazanır. | |||||
20 | Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirir ve bunları bütünleştirme becerisi kazanır. | |||||
21 | Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlar. | |||||
22 | Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptar ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlar. | |||||
23 | Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi kazanır. | |||||
24 | Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konularını anlar. | |||||
25 | Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlar. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Laboratuar | |||
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 1 | 14 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 2 | 3 | 6 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 8 | 16 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 104 |