AKTS - Vaziyet Planı İlkeleri

Vaziyet Planı İlkeleri (MMR216) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Vaziyet Planı İlkeleri MMR216 Alan Seçmeli 1 2 0 2 3
Ön Koşul Ders(ler)i
MMR103 ve MMR102
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler | B Grubu
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Uygulama-Alıştırma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Öğr. Gör. Kemal Özgür
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Mimarlık meslek disiplininin vaziyet planları oluşturulurken, diğer meslek disiplinleri ile etkileşimi ve uygulanabilir estetik projeler elde edilmesi.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Arazi planlamasında SWOT analizi kullanımını bilir;
  • Açık ve yeşil alanlar için standartlar belirlenmesini öğrenir;
  • Ulaşımdaki standartlara (yaya, taşıt, bisiklet, otopark, engelliler) uygun öneriler geliştirebilir;
  • Arazi-yapı ilişkisinde topografyanın optimum kullanım becerisini geliştirir.
  • Farklı düzeydeki ölçekleri anlamayı ve kullanma becerisini geliştirir.
Dersin İçeriği Mimari tasarımda vaziyet planlamasına çeşitli yaklaşımlar ve planlama tekniklerinin mimari tasarımda uygulanmaları.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, içerik ve yürütülüş biçimi, yöntem bilgileri, proje konusu ve proje alanı hakkında bilgi verilecek.Proje alanı hakkında araştırma yapılması
2 Proje alanı üzerine sörvey analiz çalışmalarına başlanması, -Alan hakkında SWOT (Strength-Weakness-Opportunities-Threatens, Güçlü yönler, Zayıf yönler, Fırsatlar, Tehditler) analizi yapılması -Mevcut koşulların (topoğrafya, iklim, trafik,..vb) -Arazi kullanımı paftalarının oluşturulması Analizler çerçevesinde sunuma hazırlık
3 Yapılan analizlerin sunumu ve tartışılması Analiz sunumlarının yapılması. Ödev 1: Dünyadaki örnek üniversite kampüsleri araştırması
4 Analizler doğrultusunda leke plan ve konsept plan çalışması çalışmalarına başlanması
5 Avan proje bazında leke plan ve konsept plan oluşturulması ve kritikleri Leke plan geliştirilmesi ve kritiklere hazırlanılması
6 Avan proje bazında leke plan ve konsept plan oluşturulması ve kritikleri
7 Avan proje bazında leke plan ve konsept plan oluşturulması ve kritikleri Alınan son kritiklerle final proje hazırlanılması
8 ARA PROJE DEĞERLENDİRMESİ
9 Proje alanı üzerinde sörvey analiz çalışmalarına başlanması, -Alan hakkında SWOT (Strength-Weakness-Opportunities-Threatens, Güçlü yönler, Zayıf yönler, Fırsatlar, Tehditler) analizi yapılması -Mevcut koşulların (topoğrafya, iklim, trafik,..vb) -Arazi kullanımı paftalarının oluşturulması
10 Yapılan analizlerin sunumu ve tartışılmasıAnalizler çerçevesinde sunuma hazırlık. Ödev 2: Tatil köyü araştırması
11 Analizler doğrultusunda leke plan ve konsept plan çalışması çalışmalarına başlanmasıLeke plan geliştirilmesi ve kritiklere hazırlanılması
12 Analizler doğrultusunda leke plan ve konsept plan çalışması çalışmalarına başlanması Leke plan geliştirilmesi ve kritiklere hazırlanılması
13 Analizler doğrultusunda leke plan ve konsept plan çalışması çalışmalarına başlanması Alınan son kritiklerle final proje hazırlanılması
14 PROJE DEĞERLENDİRMESİ

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. Planlama ve İmar Mevzuatı-3 (2016 Modül Planlama)
Ders Kitabı 2. Mimarlık form ve geometri Esen Onat
3. Afet riskli alanlarda imar planlama ve kentsel tasarım standartları
4. Çağdaş Üniversite Kampusları Prof Dr. Enis Kortan
5. Mimarlık biçim mekan ve düzen Francis D.K. Ching

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 14 10
Laboratuar - -
Uygulama 14 20
Alan Çalışması 2 10
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 3 20
Sunum - -
Projeler 1 40
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 40
Genel Sınav/Final Juri - -
Toplam 36 140
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 100
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 0
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eleştirel Düşünme: Sorgular ve soyut düşünceleri ifade eder , karşıt görüşleri değerlendirir, ulaşılan sonuçları benzer ölçütlerle irdeleme becerisi kazanır. X
2 İletişim: Amacına uygun okur, yazar, fikirlerini ifade eder; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi kazanır.
3 Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirir, belgeleme ve uygulama becerisi kazanır. X
4 Tasarlama: Yaratıcı düşünme süreci ve tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi sürecinde; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme becerisi kazanır. X
5 Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlar.
6 Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlar. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlar.
7 Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlar.
8 Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak, gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla, çeşitli araçlardan yararlanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisi kazanır.
9 Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlar.
10 Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlar. X
11 Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlar. X
12 Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlar.
13 Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlar.
14 Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlar.
15 Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlar.
16 Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlar.
17 Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlar. X
18 Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirir, seçme ve bütünleştirme becerisi kazanır.
19 Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlar ve değerlendirme becerisi kazanır.
20 Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirir ve bunları bütünleştirme becerisi kazanır.
21 Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlar.
22 Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptar ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlar.
23 Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi kazanır.
24 Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konularını anlar.
25 Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlar.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 14 1 14
Laboratuar
Uygulama 14 2 28
Derse Özgü Staj 2 1 2
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler 1 16 16
Raporlar
Ödevler 3 5 15
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 1 1
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 1 1
Toplam İş Yükü 77