AKTS - Türk Demokrasi Tarihi

Türk Demokrasi Tarihi (HUM101) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Türk Demokrasi Tarihi HUM101 Alan Dışı Seçmeli 3 0 0 3 4
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Staff
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Öğrencilerde demokrasi bilincini oluşturmak. Bu kapsamda; dünyada demokrasinin gelişimi ile Türk demokrasi tarihini karşılaştırmalı olarak öğretmek. Türkiye’de çağdaş demokratik yönetim düzeyine hangi aşamalardan geçilerek ulaşıldığını kavratmak. Öğrencilere, günümüzün sorunlarına yönelik olarak, demokratik çözüm önerileri geliştirecek şekilde tutum, davranış ve yetenek kazandırmak.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Dünyada demokrasinin gelişimini bilir. Osmanlı modernleşmesinin başladığı Tanzimat Döneminden günümüze kadar olan süreçteki; - Türk demokrasi tarihinin gelişim çizgisini bilir. - Türk anayasa metinlerini, seçim sistemlerini, siyasi partileri genel hatlarıyla bilir. - Siyasi olayları, çok partili hayatı bilir. - Demokrasi bilincine sahip olur.
Dersin İçeriği Osmanlı modernleşmesine başlangıç olarak kabul edilen Tanzimat Döneminden günümüze kadar olan süreçteki siyasal gelişmeler, anayasalar, seçim sistemleri ve siyasi partiler başta olmak üzere, yaşanan demokratik gelişmeler.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Demokrasinin tanımı. Demokratik rejimin temel kuruluş ilkeleri. Demokratik rejimin genel işleyiş ilkeleri. İngiltere’de parlamenter rejimin oluşumu. Amerika Devrimi. Fransız Devrimi. Viyana Kongresi. Avrupa’da 1830 ve 1848 Devrimleri. Demokrasi, s. 179-201. Demokrasimizle Yüzleşmek, s. 46-53. Demokrasi (T. Ateş), s. 50-69. Siyasi Tarih, s. 107-112, 151-195.
2 Lale Devri (Osmanlı Rönesans’ı girişimi). Nizam-ı Cedid (Yeni Düzen). Sened-i İttifak. Türkiye’de Çağdaşlaşma, s. 35-66, 91-133, 137-145. Türkiye’nin Demokrasi Tarihi (1839-1950), s. 23-25. Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeler, s. 41-64. Osmanlı’da Değişim, Modernleşme ve Uluslaşma, s. 21-28.
3 Tanzimat Dönemi (1839-1876): Tanzimat Fermanı. Islahat Fermanı. Yeni Osmanlılar Cemiyeti. Türkiye’de Çağdaşlaşma, s. 213-248, 282-301. Türkiye’nin Demokrasi Tarihi (1839-1950), s. 25-38. Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeler, s. 75-120. Türk Modernleşmesi, s. 86-90. Osmanlı’da Değişim, Modernleşme ve Uluslaşma, s. 38-51. Tanzimat, s. 29-57. Demokrasi, s. 255-257.
4 1. Meşrutiyet Dönemi (1876-1908): 1876 Kanun-i Esasi (Anayasası). 1877 Osmanlı Parlamentosu. 2. Abdülhamit Dönemi Politikaları. Türkiye’de Çağdaşlaşma, s. 309-336. Türkiye’nin Demokrasi Tarihi (1839-1950), s. 38-59. Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeler, s. 121-166. Osmanlı’da Değişim, Modernleşme ve Uluslaşma, s. 323-338, 371-391. Türk Modernleşmesi, s. 94-96. Osmanlı’da Değişim ve Anayasal Rejim Sorunu, s. 251-262.
5 2. Meşrutiyet Dönemi (1908-1913): İttihat ve Terakki Cemiyeti. 2. Meşrutiyet Dönemi düşünce akımları (Osmanlıcılık, İslamcılık, Türkçülük, Batıcılık). 1908 Seçimleri. 1909 Kanun-i Esasi (Anayasa) değişiklikleri. Türkiye’de Çağdaşlaşma, s. 393-405. Türkiye’nin Demokrasi Tarihi (1839-1950), s. 59-101, 103-140. Modern Türkiye’nin Doğuşu, s. 204-207. Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeler, s. 167-201. Türk Modernleşmesi, s. 90-94, 96-97. 1908 Devrimi, s. 97-215.
6 İttihat ve Terakki Dönemi (1913-1918): Hukuk, eğitim ve iktisadi alandaki yenilikler. Siyasal katılım ve 1913 seçimleri. Türkiye’nin Demokrasi Tarihi (1839-1950), s. 141-193. Modern Türkiye’nin Doğuşu, s. 212-237. Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeler, s. 202-220. Türk Modernleşmesi, s. 97-101.
7 Ara sınav Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular
8 TBMM Dönemi (1920-1923). 1923 Seçimleri. Saltanatın ve Halifeliğin kaldırılması. Takrir-i Sükun Dönemi (1925-1929). Halk Fırkası, Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası, Serbest Cumhuriyet Fırkası. Halkevleri, Ülkü ve Kadro Dergisi. Türkiye’nin Demokrasi Tarihi (1839-1950), s. 195-248, 265-299, 303-389. Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeler, s. 231-247, 281-289. Modern Türkiye’nin Doğuşu, s. 261-270.
9 Cumhuriyetin ilanı. Tek Parti Dönemi. 1921 Teşkilatı Esasiye Kanunu (Anayasası). 1924 Teşkilatı Esasiye Kanunu (Anayasası). Atatürk İnkılâpları (Hukuk, Eğitim, Kültür (Dil ve Tarih), Sosyal ve Ekonomi alanlarında). Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeler, s. 247-277, 290-329. Türk Demokrasi Tarihi, s. 239-281. Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, s. 185-210. Atatürk ve Türk İnkılâp Tarihi, s. 214-260. Demokrasi, s. 235-245. Demokrasi Sürecinde Türkiye, s. 15-24.
10 İsmet İnönü’nün cumhurbaşkanı seçilmesi, hükümetteki ve CHP’deki değişiklikler. 2. Dünya Savaşının Türkiye’ye etkileri. 2. Dünya Savaşı Döneminde Türkiye’deki iktisadi uygulamalar. 2. Dünya Savaşı Döneminde Türkiye’de basın. Türkiye’nin Demokrasi Tarihi (1839-1950), s. 391-446. Modern Türkiye’nin Doğuşu, s. 296-302.
11 Çok partili hayata geçişin iç ve dış nedenleri. Dörtlü Takrir (Önerge). Demokrat Partinin kuruluşu. 21 Temmuz 1946 Seçimleri (ilk tek dereceli seçim). Türkiye’nin Demokrasi Tarihi (1839-1950), s. 446-466. Türk Demokrasi Tarihi, s. 130-147. Modern Türkiye’nin Doğuşu, s. 305-309. Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeler, s. 339-350. İmparatorluktan Günümüze Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, s. 157-161. Demokrasi, s. 246-249. Demokrasi Sürecinde Türkiye, s. 24-46.
12 1946-1950 Dönemi: Recep Peker Hükümeti (Temmuz 1946 - Eylül 1947) İsmet İnönü’nün 12 Temmuz 1947 beyannamesi ve siyasetteki etkileri. CHP Hükümetlerinde demokratikleşme girişimleri (1947-1950). İktidara gelirken Demokrat Partideki değişimler (1946-1950). Türkiye’nin Demokrasi Tarihi (1839-1950), s. 456-462. İmparatorluktan Günümüze Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, s. 161-163. Türk Demokrasi Tarihi, s. 148-202. Modern Türkiye’nin Doğuşu, s. 311-317. Demokrasi Sürecinde Türkiye, s. 48-53.
13 Demokrat Parti Dönemi (1950-1960): 1950-1954 Dönemi. 1954-1957 Dönemi. 1957-1960 Dönemi. Türkiye’nin Demokrasi Tarihi (1950’den Günümüze), s. 13-84. İmparatorluktan Günümüze Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, s. 162-167. Demokrasi Sürecinde Türkiye, s. 55-96. Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, s. 268-273. Atatürk ve Türk İnkılâp Tarihi, s. 335-347. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, s. 311-331.
14 1960-1980 Dönemi: 27 Mayıs 1960 hükümet darbesi. 1961 Anayasası. 12 Mart 1971 Muhtırası. 1973-1980 dönemi siyasi ve iktisadi olayları. Türkiye’nin Demokrasi Tarihi (1950’den Günümüze), s. 85-261. İmparatorluktan Günümüze Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, s. 167-171, 184-189. Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeler, s. 364-431. Demokrasi, s. 250-253. Demokrasi Sürecinde Türkiye, s. 185-256, 263-387, 399-453.
15 1980-2001 Dönemi: 24 Ocak 1980 kararları. 12 Eylül 1980 hükümet darbesi. 1982 Anayasası. Özal Dönemi (1983-1993). Türkiye’nin Demokrasi Tarihi (1950’den Günümüze), s. 263-326. İmparatorluktan Günümüze Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, s. 167-216.
16 Genel Sınav Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Osmanlı’da Değişim ve Anayasal Rejim Sorunu, İlber Ortaylı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2008.
2. Tanzimat, Halil İnalcık, Mehmet Seyitdanlıoğlu, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2012.
3. Osmanlı’da Değişim, Modernleşme ve Uluslaşma, Kemal, H. Karpat, İmge Kitapevi, Ankara, 2006.
4. Türkiye’de Çağdaşlaşma, Niyazi Berkes, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2008.
5. Türk Modernleşmesi, Şerif Mardin, İletişim Yayınları, İstanbul, 2007. 1908 Devrimi, Aykut Kansu, İletişim Yayınları, İstanbul, 2006.
6. Türkiye’nin Demokrasi Tarihi (1839-1950), Tevfik Çavdar, İmge Kitapevi, Ankara, 2008.
7. Türkiye’nin Demokrasi Tarihi (1950’den Günümüze), Tevfik Çavdar, İmge Kitapevi, Ankara, 2013.
8. Türk Demokrasi Tarihi, Kemal, H. Karpat, Afa Yayınları, İstanbul, 1996. Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeler, Bülent Tanör, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004.
9. Modern Türkiye’nin Doğuşu, Bernard Lewis, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 2007.
10. İmparatorluktan Günümüze Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Emre Kongar, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1994.
11. Demokrasi Sürecinde Türkiye 1945-1980, Feroz Ahmad, Hil Yayınları, İstanbul, 1997.
12. Siyasi Tarih, Oral Sander, İmge Kitapevi, Ankara, 2011.
13. Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Siyasal Kitapevi, Ankara, 2017.
14. Atatürk ve Türk İnkılâp Tarihi, Siyasal Kitapevi, Ankara, 2010.
15. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Okutman Yayıncılık, Ankara, 2011.
16. Demokrasi, Oktay Uygun, Oniki Levha Yayıncılık, İstanbul, 2007.
17. Demokrasi, Toktamış Ateş, Eser Matbaası, İstanbul, 1976.
18. Demokrasimizle Yüzleşmek, Emre Kongar, Remzi Kitapevi, İstanbul, 2007.
Diğer Kaynaklar 19. Atatürk ve Demokratik Türkiye, Halil İnalcık, Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2007.
20. Türkiye’nin Yakın Tarihi, İlber Ortaylı, Timaş Yayınları, İstanbul, 2012.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 50
Genel Sınav/Final Juri 1 50
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eleştirel Düşünme: Sorgular ve soyut düşünceleri ifade eder , karşıt görüşleri değerlendirir, ulaşılan sonuçları benzer ölçütlerle irdeleme becerisi kazanır.
2 İletişim: Amacına uygun okur, yazar, fikirlerini ifade eder; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi kazanır.
3 Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirir, belgeleme ve uygulama becerisi kazanır.
4 Tasarlama: Yaratıcı düşünme süreci ve tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi sürecinde; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme becerisi kazanır.
5 Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlar.
6 Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlar. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlar.
7 Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlar.
8 Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak, gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla, çeşitli araçlardan yararlanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisi kazanır.
9 Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlar.
10 Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlar.
11 Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlar.
12 Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlar.
13 Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlar.
14 Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlar.
15 Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlar.
16 Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlar.
17 Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlar.
18 Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirir, seçme ve bütünleştirme becerisi kazanır.
19 Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlar ve değerlendirme becerisi kazanır.
20 Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirir ve bunları bütünleştirme becerisi kazanır.
21 Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlar.
22 Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptar ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlar.
23 Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi kazanır.
24 Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konularını anlar.
25 Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlar.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 5 5
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 5 5
Toplam İş Yükü 100