AKTS - Strüktürel Davranış ve Analiz
Strüktürel Davranış ve Analiz (MMR232) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Strüktürel Davranış ve Analiz | MMR232 | 4. Dönem | 3 | 0 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
MMR231 |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Öğrencilere yapıların strüktürel analizine ilişkin bilgi sağlamak amaçlanmaktadır. Dinamik strüktürler, strüktürel sistemlerin davranışı, örnek çalışmalarla öğrencilerin: 1.Farklı strüktür sistemlerinin strüktürel davranışlarını kavramaları 2.Farklı strüktür sistemlerinin kurgulanışındaki tasarım konseptini kavramaları 3.Verilen bir yapının strüktürel kurgusunu doğru tasarım konseptine göre çözümleyebilmesi beklenmektedir. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Yapı bileşen ve elemanlarında gerilim tipleri ve strüktürel davranışlar; strüktürel sistem çeşitliliği: form aktif sistemler, vektör aktif sistemler, yüzey aktif sistemler, karma sistemler, şişme sistemler, yüksek yapı sistemleri. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve Tanışma Mimari strüktür kavramı, tanımlar, tipik örnekler ve yorumlar | |
2 | Yapı yükü kavramı, strüktürel elemanlar, yük ve oluşan gerilimler, elemanların davranışı. | |
3 | Strüktürel sistemlerin farklı sınıflandırılmaları, özelliklerin kavranması, doğal strüktürler ve özellikleri. | |
4 | Betonarme Yapılar Betonarme nin ana ilkeleri | |
5 | İleri Teknolojili yapılarda Betonarme Betonarme yerinde yapım sistemlerini tanıtmak, diğer yapım sistemlerine göre değerlendirmesini yapmak ve belirlenen şantiyelerde incelemeler yaptırılarak yapım sektörünün yakından tanıtılmasını sağlamaktır | |
6 | 1.Ara Sınav | |
7 | Endüstrileşmiş Bina Tasarımı / Beton Prefabrikasyon Endüstrileşmiş yapım teknolojilerinin mimari tasarım / uygulama sürecinde kullanımı ve kalite kavramları ve ilgili standartlarla ilişkisi konularında bilgi ve bilinç sahibi olma Beton malzemeye dayalı prefabrike yapım sistemlerinin anlatılmasıdır Betonarme prefabrike yapı elemanları ve sistemlerinin uygulama prensiplerinin projeye dönük olarak irdelenmesi. | |
8 | Çelik Yapım Sistemleri Çelik yapı sistemlerinin ve çelik yapı malzemesinin tanıtılması Ülkemizde yaşanan Ağustos 1999 depremi sonrası uygulamaları çoğalan çelik yapılarda kullanılan elemanları, mimari tasarım sürecinin aşamalarını kavramak ve bu süreçlere çözüm alternatifleri getirebilmek, sistemler arasında seçim yapabilmek - Çok katlı ve geniş açıklı çelik yapılarda proje çözümleri üretebilmek | |
9 | Hafif Çelik yapılar Çeliğin diğer yapı malzemelerine göre çok daha üstün olan mekanik özelliklerinden ve yapım sırsında sağladığı standartlaşma ve kolaylıklarından konut inşaatlarında da faydalanmak üzere geliştirilen Hafif Çelik Yapım Sistemleri üretim ve uygulama ilkelerinin irdelenmesi. | |
10 | Ahşap Yapım Sistemleri Ahşap yapım sistemlerinin sistematik olarak açıklanması, temel konuların ve detayların çözümü ile ilgili bilgilerin aktarılması ve bölgelere göre dağılımın açıklanması. Ahşap yapım sistemlerini tanıtmak ve tasarım sürecinde uygun sistemin seçimine yönelik karar verme yetisi kazandırma. Geleneksel ve geliştirilmiş ahşap strüktürlere bağlı projeler üretmek | |
11 | İleri teknolojili Ahşap yapım sistemleri Ahşap malzeme, strüktür sistemleri konularında ve bunları tasarıma aktarmada gerekli olan kuram ve yöntemlere ilişkin bilgiye sahip olma. Mimarlık alanına ait konularda gerekli teknik, estetik, kültürel alt yapıya sahip olma ve bunu meslek alanıyla ilişkilendirebilme. Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisini kazanma | |
12 | 2. Ara Sınav | |
13 | Strüktür ve Yapı Kabuğu tasarımı Strüktür, kullanılan malzemeler ve yapı kabuğu, kullanılan malzemeler ve tasarım ilkeleri konusunda bilgi edinme | |
14 | Yüksek yapılar Yüksek yapıların genel tasarım kriterleri, yatay yüke dayanıklı yüksek yapı taşıyıcı sistemleri ve döşeme sistemleri hakkında bilgi sahibi olmak, bunları belirlenen uygun bir arsa üzerinde mimari proje pratiğine dönüştürmek Yüksek yapı tasarımını etkileyen mimari ve teknolojik faktörleri, yüksek yapılarda taşıyıcı sistemleri ve servis sistemlerini, yüksek yapılarda güvenlik sistemlerini tanıtmak. |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. Structural Systems .Heino Engel,YEM-2012 |
---|---|
2. Constructing Architecture- Deplazes A.(ed.), Birkhäuser,Basel,2008 | |
3. Introduction to Architectural Technology, Silver P., McLean W., DVA,Hamburg, 2009- | |
4. Structure and Architecture, -MacDonald A J Architectural Press, 2001 2005 N., | |
5. Building Construction Illustrated, -Ching F., John Wiley&Sons, 2008 | |
6. Yapım -Türkçü Ç., İlkeler, Malzemeler, Yöntemler, Çözümler, Birsen YE, 2010 |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 8 | 20 |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 30 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 40 |
Toplam | 12 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 60 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 40 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Eleştirel Düşünme: Sorgular ve soyut düşünceleri ifade eder , karşıt görüşleri değerlendirir, ulaşılan sonuçları benzer ölçütlerle irdeleme becerisi kazanır. | |||||
2 | İletişim: Amacına uygun okur, yazar, fikirlerini ifade eder; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi kazanır. | |||||
3 | Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirir, belgeleme ve uygulama becerisi kazanır. | |||||
4 | Tasarlama: Yaratıcı düşünme süreci ve tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi sürecinde; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme becerisi kazanır. | X | ||||
5 | Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlar. | |||||
6 | Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlar. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlar. | |||||
7 | Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlar. | |||||
8 | Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak, gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla, çeşitli araçlardan yararlanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisi kazanır. | X | ||||
9 | Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlar. | |||||
10 | Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlar. | |||||
11 | Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlar. | |||||
12 | Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlar. | X | ||||
13 | Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlar. | X | ||||
14 | Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlar. | |||||
15 | Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlar. | |||||
16 | Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlar. | |||||
17 | Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlar. | X | ||||
18 | Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirir, seçme ve bütünleştirme becerisi kazanır. | X | ||||
19 | Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlar ve değerlendirme becerisi kazanır. | |||||
20 | Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirir ve bunları bütünleştirme becerisi kazanır. | |||||
21 | Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlar. | |||||
22 | Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptar ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlar. | |||||
23 | Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi kazanır. | |||||
24 | Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konularını anlar. | |||||
25 | Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlar. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 2 | 2 | 4 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 5 | 10 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 100 |