AKTS - Kentsel Tasarım

Kentsel Tasarım (MMR306) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Kentsel Tasarım MMR306 6. Dönem 2 2 0 3 4
Ön Koşul Ders(ler)i
MMR 311 Kent Planlama İlkeleri ve MMR 202 Mimari Tasarım II
Dersin Dili Türkçe
Dersin Türü Zorunlu Bölüm Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt, Alan Gezi, Takım/Grup Çalışması, Proje Tasarımı/Yönetimi.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Doç. Dr. Çılga Resuloğlu
  • Öğr. Gör. Feridun Duyguluer
  • Öğr. Gör. Gaye Çulcuoğlu
  • Öğr. Gör. Mustafa Demir
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Kentsel tasarımın, tasarım konusu derste tartışılarak özel olarak belirlenen bir kentsel alanın farklı ölçeklerde yürütülen analiz ve tasarım süreçleri ile kuramsal ve uygulamalı olarak öğrenilmesi ve kentsel tasarımın dili ve ifade tekniklerinin edinilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bu dersi başaran öğrenciler: 1. Kentsel tasarım elemanlarını bilir; 2. Analiz, sentez, değerlendirme, uygulama gibi kentsel tasarım süreçlerini öğrenir ve kent parçaları üzerinden irdeler; 3. Kentsel tasarım ölçeğini, planlama ve mimari ölçeklerle ilişkilendirir; 4. Kentsel tasarım dilini anlar ve yorumlayabilir; 5. Kamusal alanların iç ve dış mekân sürekliliğine ve sert ve yumuşak peyzajın kent mekânı ile ilişkisine önem verir.
Dersin İçeriği Seçilen bir kent parçasının farklı ölçeklerde analitik olarak çalışılması; bir tasarımın geliştirilmesinde farklı ölçeklerde gereken karar alma süreçleri; kentsel tasarım terminolojisi ve dilini yerleştirmek için seçilen okumalar.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı ve uygulamalar için öğrenci gruplarının oluşturulması / seçilen çalışma alan(lar)ının tartışılması
2 Kuram: Kentsel tasarımın konumu ve süreçleri / Uygulama: çalışma bölgesinin 1/5000-1/2000 ölçeklerinde tartışılması
3 Kuram: Kentsel tasarımda analiz / Uygulama: çalışma bölgesinin analizleri (1/5000-1/2000) ve alanın tartışılması
4 Kuram: Kentsel tasarımın ilkeleri / Uygulama: çalışma bölgesinin analizleri (1/5000-1/2000) ve alanın tartışılması
5 Kuram: Meydan, sokak ve açık alan ilişkileri / Uygulama: çalışma bölgesi ile ilgili analizler (1/5000-1/2000) ve sentez
6 Kuram: Kentsel peysaj / Uygulama: çalışma bölgesi ile ilgili analizler (1/5000-1/2000) ve sentez-tema ilişkisi
7 Kuram: Kentsel tasarımın değerlendirmesi / Uygulama: çalışma bölgesi ile ilgili analizler (1/5000-1/2000) ve sentez-tema ilişkisi
8 Ara Değerlendirme
9 Ara Değerlendirme
10 Kuram: Ulusal ve uluslararası kentsel tasarım projesi yarışmaları / Uygulama: çalışma bölgesinin işlevi, kentle ilişkisi ve çevre bağlantılarına ilişkin öneriler (1/1000) ve seçilen tema
11 Kuram: Ulusal ve uluslararası kentsel tasarım projesi yarışmaları / Uygulama: çalışma bölgesi için 1/1000 proje önerisi
12 Kuram: Ulusal ve uluslararası kentsel tasarım projesi yarışmaları / Uygulama: çalışma bölgesi için 1/1000 proje önerisi
13 Kuram: Kentsel ütopyalar / Uygulama: çalışma bölgesi için 1/1000 proje önerisi
14 Kuram: Kentsel ekoloji / Uygulama: çalışma bölgesi için 1/1000 proje önerisi

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. • Anderson, S. (ed.). (1978) On Streets. Cambridge: MIT Press.
2. • Altman, I. (1989) Public Places and Spaces. New York: Plenum Press.
3. • Gehl, J. (1987) Life between Buildings: Using Public Space. New York: Van Noostrand Reinhold Company.
4. • Çelik, Z., Favro, D. ve Ingersoll, R. (2007) Şehirler ve Sokaklar (çev. Altınok, B.). İstanbul Kitap Yayınevi.
5. • Krier, R. (1979) Urban Space. London : Academy Editions.
6. • Lynch, K. (1960) Kent İmgesi. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
7. • Rossi, A. (1982) The Architecture of the city. Cambridge: MIT Press.
8. • Bilsel, G., Bilsel A., Bilsel C. (1989) Kentsel Tasarım Tekniği. Mimarlık. (55) Ankara: Mimarlar Odası Dergisi.
9. • Günay B. (2006) Şehircilik-Planlama-Tasarlama-Mimarlık-Peyzaj. Planlama (4). Ankara: Şehir Plancıları Odası Dergisi.
10. • Günay B. (1997) Kentsel Tasarım Kültürü ve Yaratıcılığın Sınırları. Planlama (2). Ankara: Şehir Plancıları Odası Dergisi.
11. • Moughtin, C. (1992) Urban Design: Street and Square. Oxford: Architectural Press.
12. • B. Meeda, N. Parkyn and D. S. Walton (2007) Graphics for Urban Design. London: Thomas Telford Ltd.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 10
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 40
Genel Sınav/Final Juri 1 50
Toplam 3 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 50
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eleştirel Düşünme: Sorgular ve soyut düşünceleri ifade eder , karşıt görüşleri değerlendirir, ulaşılan sonuçları benzer ölçütlerle irdeleme becerisi kazanır.
2 İletişim: Amacına uygun okur, yazar, fikirlerini ifade eder; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi kazanır.
3 Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirir, belgeleme ve uygulama becerisi kazanır. X
4 Tasarlama: Yaratıcı düşünme süreci ve tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi sürecinde; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme becerisi kazanır.
5 Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlar.
6 Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlar. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlar.
7 Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlar.
8 Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak, gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla, çeşitli araçlardan yararlanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisi kazanır.
9 Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlar. X
10 Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlar. X
11 Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlar. X
12 Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlar.
13 Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlar.
14 Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlar.
15 Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlar.
16 Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlar.
17 Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlar.
18 Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirir, seçme ve bütünleştirme becerisi kazanır.
19 Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlar ve değerlendirme becerisi kazanır. X
20 Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirir ve bunları bütünleştirme becerisi kazanır.
21 Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlar.
22 Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptar ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlar.
23 Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi kazanır. X
24 Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konularını anlar.
25 Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlar.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 14 2 28
Laboratuar
Uygulama 14 2 28
Derse Özgü Staj 5 2 10
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 10 2 20
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler 1 6 6
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 8 8
Toplam İş Yükü 100