AKTS - Kentsel Tasarım
Kentsel Tasarım (MMR306) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kentsel Tasarım | MMR306 | 6. Dönem | 2 | 2 | 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
MMR202 ve MMR311 |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru Yanıt, Alan Gezi, Takım/Grup Çalışması, Proje Tasarımı/Yönetimi. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Kentsel tasarımın, tasarım konusu derste tartışılarak özel olarak belirlenen bir kentsel alanın farklı ölçeklerde yürütülen analiz ve tasarım süreçleri ile kuramsal ve uygulamalı olarak öğrenilmesi ve kentsel tasarımın dili ve ifade tekniklerinin edinilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Seçilen bir kent parçasının farklı ölçeklerde analitik olarak çalışılması; bir tasarımın geliştirilmesinde farklı ölçeklerde gereken karar alma süreçleri; kentsel tasarım terminolojisi ve dilini yerleştirmek için seçilen okumalar. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve uygulamalar için öğrenci gruplarının oluşturulması / seçilen çalışma alan(lar)ının tartışılması | |
2 | Kuram: Kentsel tasarımın konumu ve süreçleri / Uygulama: çalışma bölgesinin 1/5000-1/2000 ölçeklerinde tartışılması | |
3 | Kuram: Kentsel tasarımda analiz / Uygulama: çalışma bölgesinin analizleri (1/5000-1/2000) ve alanın tartışılması | |
4 | Kuram: Kentsel tasarımın ilkeleri / Uygulama: çalışma bölgesinin analizleri (1/5000-1/2000) ve alanın tartışılması | |
5 | Kuram: Meydan, sokak ve açık alan ilişkileri / Uygulama: çalışma bölgesi ile ilgili analizler (1/5000-1/2000) ve sentez | |
6 | Kuram: Kentsel peysaj / Uygulama: çalışma bölgesi ile ilgili analizler (1/5000-1/2000) ve sentez-tema ilişkisi | |
7 | Kuram: Kentsel tasarımın değerlendirmesi / Uygulama: çalışma bölgesi ile ilgili analizler (1/5000-1/2000) ve sentez-tema ilişkisi | |
8 | Ara Değerlendirme | |
9 | Ara Değerlendirme | |
10 | Kuram: Ulusal ve uluslararası kentsel tasarım projesi yarışmaları / Uygulama: çalışma bölgesinin işlevi, kentle ilişkisi ve çevre bağlantılarına ilişkin öneriler (1/1000) ve seçilen tema | |
11 | Kuram: Ulusal ve uluslararası kentsel tasarım projesi yarışmaları / Uygulama: çalışma bölgesi için 1/1000 proje önerisi | |
12 | Kuram: Ulusal ve uluslararası kentsel tasarım projesi yarışmaları / Uygulama: çalışma bölgesi için 1/1000 proje önerisi | |
13 | Kuram: Kentsel ütopyalar / Uygulama: çalışma bölgesi için 1/1000 proje önerisi | |
14 | Kuram: Kentsel ekoloji / Uygulama: çalışma bölgesi için 1/1000 proje önerisi |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. • Anderson, S. (ed.). (1978) On Streets. Cambridge: MIT Press. |
---|---|
2. • Altman, I. (1989) Public Places and Spaces. New York: Plenum Press. | |
3. • Gehl, J. (1987) Life between Buildings: Using Public Space. New York: Van Noostrand Reinhold Company. | |
4. • Çelik, Z., Favro, D. ve Ingersoll, R. (2007) Şehirler ve Sokaklar (çev. Altınok, B.). İstanbul Kitap Yayınevi. | |
5. • Krier, R. (1979) Urban Space. London : Academy Editions. | |
6. • Lynch, K. (1960) Kent İmgesi. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları. | |
7. • Rossi, A. (1982) The Architecture of the city. Cambridge: MIT Press. | |
8. • Bilsel, G., Bilsel A., Bilsel C. (1989) Kentsel Tasarım Tekniği. Mimarlık. (55) Ankara: Mimarlar Odası Dergisi. | |
9. • Günay B. (2006) Şehircilik-Planlama-Tasarlama-Mimarlık-Peyzaj. Planlama (4). Ankara: Şehir Plancıları Odası Dergisi. | |
10. • Günay B. (1997) Kentsel Tasarım Kültürü ve Yaratıcılığın Sınırları. Planlama (2). Ankara: Şehir Plancıları Odası Dergisi. | |
11. • Moughtin, C. (1992) Urban Design: Street and Square. Oxford: Architectural Press. | |
12. • B. Meeda, N. Parkyn and D. S. Walton (2007) Graphics for Urban Design. London: Thomas Telford Ltd. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 40 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 50 |
Toplam | 3 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 50 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 50 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Eleştirel Düşünme: Sorgular ve soyut düşünceleri ifade eder , karşıt görüşleri değerlendirir, ulaşılan sonuçları benzer ölçütlerle irdeleme becerisi kazanır. | |||||
2 | İletişim: Amacına uygun okur, yazar, fikirlerini ifade eder; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi kazanır. | |||||
3 | Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirir, belgeleme ve uygulama becerisi kazanır. | X | ||||
4 | Tasarlama: Yaratıcı düşünme süreci ve tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi sürecinde; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme becerisi kazanır. | |||||
5 | Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlar. | |||||
6 | Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlar. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlar. | |||||
7 | Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlar. | |||||
8 | Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak, gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla, çeşitli araçlardan yararlanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisi kazanır. | |||||
9 | Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlar. | X | ||||
10 | Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlar. | X | ||||
11 | Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlar. | X | ||||
12 | Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlar. | |||||
13 | Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlar. | |||||
14 | Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlar. | |||||
15 | Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlar. | |||||
16 | Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlar. | |||||
17 | Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlar. | |||||
18 | Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirir, seçme ve bütünleştirme becerisi kazanır. | |||||
19 | Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlar ve değerlendirme becerisi kazanır. | X | ||||
20 | Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirir ve bunları bütünleştirme becerisi kazanır. | |||||
21 | Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlar. | |||||
22 | Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptar ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlar. | |||||
23 | Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi kazanır. | X | ||||
24 | Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konularını anlar. | |||||
25 | Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlar. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Laboratuar | |||
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse Özgü Staj | 5 | 2 | 10 |
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 10 | 2 | 20 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | 1 | 6 | 6 |
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | |||
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 100 |