AKTS - Fiziksel Çevre Denetimi II
Fiziksel Çevre Denetimi II (MMR382) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fiziksel Çevre Denetimi II | MMR382 | 6. Dönem | 2 | 2 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
MMR202 ve MMR253 |
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | Yüz Yüze |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | Anlatım, Gösteri, Uygulama-Alıştırma. |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | Bu dersin amacı mimari tasarım sürecinde bilinmesi gereken çevresel verilerin tanınması; günümüz koşullarında tükenen enerji kaynaklarının yerine kullanılabilecek yenilenebilir temiz enerji kaynaklarının tasarım sürecinde kullanılabilmesi ve enerji etkin tasarımlar oluşturulabilmesi amacı ile sürdürülebilir enerji kaynaklarının nasıl kullanılabileceğinin öğrenilmesi; yapıların elektrik, temiz ve kirli su, ısıtma tesisatlarının uygulanabilmesi ve tasarımlarda hayati önem taşıyan yangın güvenliğinin bilinmesinin sağlanmasıdır. |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Doğal ve yapay enerji kaynakları. Tesisat bilgileri (temiz ve kirli su, ısıtma, aydınlatma) yapım ve kullanım aşamasında mimari projelerde yangına karşı alınması gereken teknik önlemler. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Konunun anlatılması öğrencilerden beklenenlerin bildirilmesi. Genel amaçlı anlatım için animasyonlarla hızlı bir genel anlatım sunumu. (Bireysel ödev ve grup projeleri dağıtılması, proje gruplarının oluşturulması) | |
2 | Küresel enerji sistemleri. Güneş Enerjisi. Güneş açıları, güneş panelleri, güneş enerjisi kazancı sağlayan teknik yöntemler. Birincil enerji kullanımının başlıca sektörleri. 2030'a elektriksel kapasite ilaveleri, dünya enerji kaynakları, enerji tasarrufu rolü. Gelecekteki Enerji Tahmini Min. | |
3 | Güneş ve ısı kazanç- kayıp analizleri. Güneşten korunma, düşey güneş kırıcıları; açıları, yönleri, geometrileri. Yatay güneş kırıcıları; ; açıları, yönleri, geometrileri. Enerji politikası. Yenilenebilir enerji için uluslararası politikalar. Ekonomik yöntemler. Ekonomik açıdan etkin seçimler yapın. Ekonomik - değerlendirme yöntemleri, risk değerlendirmesi, değerlendirme yapı taşları. | |
4 | Rüzgar enerjisi. Türkiyede ve dünyada rüzgar enerjisi kazancı . Bölgelere göre rüzgar yükleri. Meteorolojik bilgiler ve enerji kazançları Rüzgar tribünleri çeşitleri, kullanım alanları, verimliliği. Çevresel etkiler ve enerji maliyeti. Kirleticinin klogramı başına maliyet. Enerji üretimi için sonuçlar. Depolama alanının yakılması .Dağıtık üretim ve talep tarafı yönetimi. Nesil Teknolojileri 2025 yılına kadar. | |
5 | Su enerjisi. Isı pompaları. Su enerjisinden yararlanmaa yolları. Etkileri. Fayda ve zararları. Enerji tüketimi ve fiyatları için görünüm. Ekonomik büyüme, enerji fiyatları, tüketim, yoğunluk. Elektrik üretimi. Enerji üretimi ve ithalatı. Karbondioksit emisyonu. | |
6 | Öğrenci sunumları. Bir önceki dönem stüdyo projelerinin enerji etkin hale getirilmesi çalışmalarının sunumları | |
7 | Sunumlar ve proje jürisi | |
8 | Isıtma sistemleri, çeşitleri, tesisatları kurulumu ve çalışma prensipleri. Geri bildirim kontrolünün modları. | |
9 | Aydınlatma Sistemeleri, özellikleri, çeşitleri. Enerji verimliliği teknolojileri. Enerji Verimliliği Aydınlatma Teknolojileri ve ticari ve konut sektörlerindeki uygulamaları. Isı pompaları. | |
10 | Havalandırma sistemleri, doğal ve yapay havalandırma. Binalar için enerji denetimleri. Enerji yönetimi programları. Enerji koruma önlemleri. | |
11 | Enerji depolaması, iletimi ve dağıtımı. İletim ve dağıtımda ileri kavramlar. Yenilenebilir kaynakların uygunluğu. Güneş enerjisi, rüzgar enerjisi, belediye katı atıkları, biyokütle. | |
12 | Güneş enerjisiyle ısıl enerji konvansiyonu. Aktif güneş ısıtma sistemleri. Pasif güneş ısıtması, soğutma. Rüzgar enerjisi konvansiyonu. Rüzgar türbini aerodinamiği. Rüzgar türbini yükleri. Tepe güç sınırlaması. Diğer rüzgar enerjisi dönüşümü hesabı. Fotovoltaik temel, Teknolojiler ve uygulama. | |
13 | Enerji yanması atıkları. Enerji geri kazanımı için biyo kütle dönüştürme işlemleri. Jeotermal enerji üretimi. Hidrojen Enerjisi Teknolojileri. Yakıt hücreleri. | |
14 | Yangın nedir, nasıl oluşur önleme yöntemleri. Mimari tasarımda yngına karşı önlemler, yangından kaçış. |
Kaynaklar
Diğer Kaynaklar | 1. BAL KOÇYİĞİT, F. “Energy efficient building principles” lecture notes |
---|---|
2. MIT, Massachusetts Institute of Technology MITOPENCOURSEWARE, Daylighting Technologies for Architects. (2015) | |
3. HAWKES, Dean , Forster Wayne , Energy Efficient Buildings: Architecture, Engineering, and Environment.” W.W. Norton & Company, 2002 | |
4. KREİTH, F. , Goswami D. Yogi, “Handbook of energy efficiency and renewable energy” CRC Press. New York. 2007. | |
5. UN HABITAT FOR A BETTER URBAN FUTURE. “Sustainable building design for tropical climates” UN HABITAT, 2014. | |
6. SANTAMOURİS , M., “ Energy and Climate in the Urban Built Environment” James and James LTD. 2011. | |
7. CLARKE, J.A. “Energy simulation in building design.” Butterworth Heinemann, 2001. | |
8. LECHNER, N. ,Heating, Cooling, Lighting: Sustainable design methods for architects. , John Willey &Sons, 2014. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 12 | 2 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | 12 | 12 |
Sunum | 2 | 20 |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 1 | 10 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 46 |
Toplam | 28 | 90 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | 54 |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 46 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Eleştirel Düşünme: Sorgular ve soyut düşünceleri ifade eder , karşıt görüşleri değerlendirir, ulaşılan sonuçları benzer ölçütlerle irdeleme becerisi kazanır. | |||||
2 | İletişim: Amacına uygun okur, yazar, fikirlerini ifade eder; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi kazanır. | |||||
3 | Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirir, belgeleme ve uygulama becerisi kazanır. | |||||
4 | Tasarlama: Yaratıcı düşünme süreci ve tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi sürecinde; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme becerisi kazanır. | X | ||||
5 | Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlar. | |||||
6 | Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlar. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlar. | |||||
7 | Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlar. | |||||
8 | Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak, gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla, çeşitli araçlardan yararlanarak, sürdürülebilir tasarım yapma becerisi kazanır. | X | ||||
9 | Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlar. | |||||
10 | Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlar. | |||||
11 | Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlar. | |||||
12 | Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlar. | X | ||||
13 | Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlar. | |||||
14 | Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlar. | X | ||||
15 | Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlar. | |||||
16 | Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlar. | X | ||||
17 | Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlar. | |||||
18 | Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirir, seçme ve bütünleştirme becerisi kazanır. | |||||
19 | Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlar ve değerlendirme becerisi kazanır. | |||||
20 | Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirir ve bunları bütünleştirme becerisi kazanır. | |||||
21 | Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlar. | |||||
22 | Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptar ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlar. | |||||
23 | Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi kazanır. | X | ||||
24 | Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konularını anlar. | |||||
25 | Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlar. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Laboratuar | |||
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse Özgü Staj | 4 | 4 | 16 |
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | |||
Sunum/Seminer Hazırlama | 4 | 4 | 16 |
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | 4 | 4 | 16 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 4 | 8 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 118 |