AKTS - Kimyasal Tepkime Mühendisliği I
Kimyasal Tepkime Mühendisliği I (CHE303) Ders Detayları
Ders Adı | Ders Kodu | Dönemi | Saati | Uygulama Saati | Laboratuar Hours | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kimyasal Tepkime Mühendisliği I | CHE303 | 5. Dönem | 3 | 0 | 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Ders(ler)i |
---|
MATH276 ve CHE208 |
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Türü | Zorunlu Bölüm Dersleri |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Ders Verilme Şekli | |
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri | . |
Dersin Öğretmen(ler)i |
|
Dersin Amacı | |
Dersin Eğitim Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Dersin İçeriği | Reaksiyon mühendisliğine giriş ve temel kavramlar; reaksiyon hızı, elementer ve elementer olmayan reaksiyonlar, molekülerlik, mertebe, kimyasal denge, tersinir ve tersinmez reaksiyonlar, reaksiyon stokiometrisi, kimyasal reaktörlerde data toplanması ve analizi, kesikli reaktör datası, diferansiyel reaktörler, ideal reaktörlerde kütle korunumu; kesikli, sürekli karıştırılan tank tipi, boru tipi ve sabit yataklı reaktörler, seri ve paralel çoklu reaksiyonlar, reaktörlerde basınç düşüşü. |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kimyasal reaksiyon mühendisliğine giriş, reaksiyon hız tanımı, elementer ve elementer olmayan reaksiyonlar ve molekülerlik | |
2 | Mol denklikleri, ideal kesikli, sürekli karıştırılan tank tipi reaktör, boru tipi ve sabit yataklı reaktörlerde mol denklikleri. | |
3 | Dönüşme ve reaktör boyutlama; dönüşmenin tanımı, kesikli ve sürekli reaktörlerde tasarım denklemleri, uygulamaları. Seri reaktörler ve ileri tanımlamalar. | |
4 | Hız yasaları ve stokiometri, bağıl reaksiyon hızları, reaksiyon hızı ve yasası. Reaksiyon hız sabiti. | |
5 | Hız yasaları ve stokiometri, bağıl reaksiyon hızları, reaksiyon hızı ve yasası. Reaksiyon hız sabiti. | |
6 | MIDTERM EXAMINATION I | |
7 | Hız datası toplama ve analizi, kimyasal reaktörlerde deneysel data toplama, sabit hacimli kesikli reaktörlerde diferansiyel ve integral metodlar, başlangiç hızı ve yarılanma zamanı metotları. | |
8 | Hız datası toplama ve analizi, kimyasal reaktörlerde deneysel data toplama, sabit hacimli kesikli reaktörlerde diferansiyel ve integral metodlar. Diferansyel reaktör datası analizi. | |
9 | Katalizör, katalitik reaksiyonların adımları, hız denkliklerinin çıkarılması | |
10 | Katalizör, katalitik reaksiyon hız yasasının sentezi, mekanizma ve hız kontrol adımı kavramı | |
11 | Izotermal reaktör tasarımı, mol dengelerinin dönüşme cinsinden ifadesi. Kesikli reaktörler. Sürekli karıştırılan tank tipi reaktör (CSTR) tasarımı. Tekli, seri veya parallel CSTR ve tubuler reaktörler. | |
12 | MIDTERM EXAMINATION II | |
13 | Izotermal reaktör tasarımı, mol dengelerinin dönüşme cinsinden ifadesi. Kesikli reaktörler. Sürekli karıştırılan tank tipi reaktör (CSTR) tasarımı. Tekli, seri veya parallel CSTR ve tubuler reaktörler. | |
14 | Izötermal reaktör tasarımı: Reaktörlerin sıralanması, ve reaktör hacmi minimizasyonu. | |
15 | Izötermal reaktör tasarımı: reaktörlerde basınç düşüşü. | |
16 | FINAL EXAM |
Kaynaklar
Ders Kitabı | 1. Textbook: Fogler H.S., “Elements of Chemical Reaction Engineering”, Prentice-Hall International Inc., Fourth Edition (2006). |
---|---|
Diğer Kaynaklar | 2. Levenspiel, O.; Chemical Reaction Engineering, John Wiley &Sons. |
3. Smith, J.M.; Chemical Engineering Kinetics, Mc Graw Hill. |
Değerlendirme System
Çalışmalar | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 5 | 10 |
Laboratuar | - | - |
Uygulama | 5 | 10 |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj | - | - |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | - | - |
Ödevler | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Rapor | - | - |
Seminer | - | - |
Ara Sınavlar/Ara Juri | 2 | 50 |
Genel Sınav/Final Juri | 1 | 30 |
Toplam | 13 | 100 |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı | |
---|---|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | 100 |
Toplam | 100 |
Kurs Kategorisi
Temel Meslek Dersleri | X |
---|---|
Uzmanlık/Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kimya mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | ||||
2 | Karmaşık kimya mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | ||||
4 | Kimya Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | ||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya kimya mühendisliği disiplinine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | ||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | ||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | ||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci;Kimya mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | ||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık;sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | ||||
11 | Kimya mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
ECTS/İş Yükü Tablosu
Aktiviteler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuar | |||
Uygulama | 5 | 3 | 15 |
Derse Özgü Staj | |||
Alan Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 |
Sunum/Seminer Hazırlama | |||
Projeler | |||
Raporlar | |||
Ödevler | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi | 2 | 10 | 20 |
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 125 |