AKTS - Sinyaller ve Sistemler

Sinyaller ve Sistemler (EE303) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Sinyaller ve Sistemler EE303 5. Dönem 3 1 0 3 7
Ön Koşul Ders(ler)i
MATH276
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Zorunlu Bölüm Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Deney, Soru Yanıt, Uygulama-Alıştırma, Proje Tasarımı/Yönetimi.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Öğr. Üyesi Hakan TORA
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Sürekli ve kesikli zaman sinyallerinin gösterim ve karakteristiklerini anlamak. Doğrusal ve zamanla değişmeyen sistemlerin karakteriskleri ve matematiksel gösterimleri ile zaman ve frekans alanındaki analizlerini anlamak. Forier serisi ve dönüşümünü anlamak. Laplace dönüşümünü anlamak. Matlab’i kullanarak problem çözmek.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Sürekli ve kesikli zaman sinyal ve sistemlerin frekans alanında analiz edebilme. Matlab kullanarak deneyleri yapabilme ve sinyal ve sistemlerin analizini yapabilme
  • Sürekli ve kesikli zaman sinyal ve sistemler arasında bağ kuran örnekleme kavramlarını kullanabilme. Matlab kullanarak deneyleri yapabilme ve sinyal ve sistemlerin analizini örnekleme kavramı altında yapabilme
  • Zaman ve frekans alanı analiz araçlarını haberleşme sistemlerini uygulayabilme
  • Laplace dönüşümleri aracılığı ile transfer fonksiyonu kavramlarını kullanarak sürekli zaman sinyallerini ve sistem tepkilerini analiz edebilme. Matlab kullanarak deneyleri yapabilme ve sinyal ve sistemleri analiz edebilme
  • Zaman ve frekans alan analiz araçlarını analog ve sayısal süzgeçlere uygulayabilme. Süzgeç uygulamaları için Matlab kullanarak deneyler yapabilme
Dersin İçeriği Sürekli ve ayrık sinyal ve sistemlerin temsil ve çözümlemesi. Doğrusal zamanla değişmeyen sistemlerin zaman ve frekans bölgesinde çözümlemeleri. Evrişim, türevsel ve fark denklemleri. Fourier serisi ve Fourier dönüşümü, Laplace dönüşümü, Z dönüşümü. Örnekleme, nicemleme ve sürekli zaman sinyallerinin ayrık zamanlı işlenmesi.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Sinyaller ve Sistemler • Sürekli zamanlı (CT) ve Ayrık zamanlı (DT) Sinyaller • Bağımsız değişken dönüşümü • Birim dürtü ve birim basamak fonksiyonları Bu haftanın konularına göz atmak
2 Sistemler • Sürekli ve ayrık zamanlı sistemler • Sistem özellikleri Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak
3 Doğrusal ve Zamanla Değişmeyen (LTI) Sistemler •DT LTI Sistemler: Evrişim Toplamı •CT LTI Sistemler: Evrişim İntegrali •LTI Sistemlerin Özellikleri •Diferansiyel ve Fark Denklemleri ile tanımlanan Nedensel LTI Sistemler Bu haftanın konularına göz atmak
4 Doğrusal ve Zamanla Değişmeyen (LTI) Sistemler Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak
5 Periyodik Sinyallerin Fourier Serisi Gösterimi •LTI Sistemlerin Karmaşık Üstel Sinyallere Tepkisi •CT ve DT Sinyallerin Fourier Serisi Gösterimi •Fourier Serisinin Özellikleri •Fourier Serisi ve LTI sistemler •Süzme Bu haftanın konularına göz atmak
6 Periyodik Sinyallerin Fourier Seri Gösterimi Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak
7 CT Fourier Dönüşümü (FT) •Periyodik Olmayan Sinyallerin Gösterimi •Periyodik Sinyallerin Fourier Dönüşümü •CT FT’nin Özellikleri •Doğrusal Sabit Katsayılı Diferansiyel Denklemleri ile Karakterize edilen Sistemler Bu haftanın konularına göz atmak
8 CTFT Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak
9 CTFT Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak
10 DT Fourier Dönüşümü (FT) •Periyodik Olmayan Sinyallerin Gösterimi •Periyodik Sinyallerin Fourier Dönüşümü •DT FT’nin Özellikleri •Doğrusal Sabit Katsayılı Fark Denklemleri ile Karakterize edilen Sistemler Bu haftanın konularına göz atmak
11 DTFT Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak
12 Örnekleme •Örnekleme Teoremi •Sinyalin Örneklerinden Yeniden Oluşturulması •Örtüşme Bu haftanın konularına göz atmak
13 Laplace Dönüşümü (LT) •Laplace Dönüşümünün Özellikleri •Laplace Dönüşümü Kullanarak LTI Sistemlerin Analizi •Sistem Fonksiyonu Bu haftanın konularına göz atmak
14 LT Bir önceki haftanın konularını tekrar etmek ve bu haftanın konularına göz atmak
15 Dönem sonu sınav çalışmaları Dönem içi konuların tekrarı
16 Dönem sonu sınav çalışmaları Dönem içi konuların tekrarı

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Signals and Systems, Alan V. Oppenheim, Alan S. Willsky, and S. Hamid Nawab, 2nd Edition, Prentice-Hall, 1997.
Diğer Kaynaklar 2. Signals and Systems - Continuous and Discrete, R.F. Ziemer, W.H. Tranter, and D.R. Fannin, 4th Edition. Prentice Hall, 1998.
3. Computer Explorations in Signals and Systems Using Matlab, J.R. Buck, A. Singer, and M.M. Daniel, 2nd Edition, Pearson

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar 8 20
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 40
Genel Sınav/Final Juri 1 40
Toplam 11 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 40
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve mekatronik mühendisliği ile ilgili konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi kazanır. X
2 Karmaşık mekatronik mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanır. X
3 Karmaşık bir mekatronik mühendisliği sistemini, sürecini, cihazını veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi; mekatronik mühendisliği kapsamında mühendislik yaratıcılığı yöntemlerini etkin bir şekilde uygulayabilme becerisi elde eder. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4 Mekatronik mühendisliği ve robot teknolojisi uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.
5 Mekatronik mühendisliği ve robot teknolojisi problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi; mekatronik mühendisliğinin yakın etkileşim içinde olduğu makina, elektrik/elektronik ve bilgisayar mühendislikleri ile, mekatronik mühendisliğinin uygulama alanı içinde diğer mühendislik ve bilim dalları veya çalışma alanları ile etkin iletişim kurabilme becerisi, farklı disiplinlerde çalışabilme becerisi kazanır. X
7 Türkçe ve İngilizce sözlü, yazılı ve teknik resim kullanarak etkin iletişim kurma, yaratıcı ve özgün kavram ve fikirleri ifade edebilme becerisi kazanır. X
8 Mekatronik mühendisliğinin uygulama çeşitliliğinin gerektirdiği şekilde değişik konularda bilgiye erişim, eleştirel bakış, yorumlama ve bilgiyi geliştirme becerisi; yaşam boyu öğrenme sonucu gelişme ve sürekli yenileme gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık ve kendini sürekli yenileme becerisi elde eder.
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma, bu konuda iletişim araçlarını kullanarak meslek bilincini geliştirme ve mesleğin gelişimine katkıda bulunma yetkinliği kazanır.
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme, yönetebilme ve liderlik yetkinliği elde eder.
11 Mekatronik mühendisliği uygulamalarının evrensel, toplumsal ve bireysel boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile kültürel değerler ve çağın sorunları hakkında bilgi; bu konularda mühendislik bilinci; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır.
12 Mekatronik mühendisliği konularında, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanarak yaptığı araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel olarak aktarabilme yetkinliği elde eder. X
13 Yaşadığı çevreye duyarlı ve toplumsal sorumluluk bilincine sahip, sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyen, geliştiren ve gerektiğinde değiştirebilen, toplum içinde bir birey olma ve topluma yönelik proje düzenleme, geliştirebilme ve uygulayabilme yetkinliği elde eder.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar 8 2 16
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 6 84
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 3 1 3
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 8 16
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Toplam İş Yükü 177