AKTS - Kinematik Sentez

Kinematik Sentez (ME427) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Kinematik Sentez ME427 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
MECE303
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Uzaktan, Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Soru Yanıt, Sorun/Problem Çözme.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Prof. Dr. Eres Söylemez
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu dersin amacı; • iki, üç ve dört konum sentezi kullanarak düzlemsel dört uzuvlu ve altı uzuvlu mekanizmalarının tasarımı, • dört çubuk mekanizmalarında kol açılarının ilişkilendirilmesi, fonksiyon sentezi: • dört konum için düzlemsel dört uzuvlu mekanizma tasarımı, • mekanizmalarda yer alan hata paylarını ayırdetme, becerilerini geliştirmektir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • • pratikte mekanizmalarda kullanılan tasarım kriterlerini dikkate alarak iki ve üç konum için düzlemsel dört uzuvlu ve altı uzuvlu mekanizmaları tasarlar
  • • krank uzuvlarının açılarının arasındaki ilişki ile fonksiyon oluşturarak düzlemsel dört uzuvlu mekanizma tasarlar; krank uzuvlarının ilişkisi ve yörünge sentezi problemlerini konum sentezi olarak biçimlendirir
  • • karmaşık kinematik tasarım işlemlerini bilgisayar kullanarak çözer ve en iyi seviyeye getirmenin ve hatayı asgariye indirgemenin kinematik tasarımdaki önemini kavrar
  • • sonsuz çözüm arasından makul olanı seçer ve sonlu tasarım parametreleri kullanarak bir hareketin tam olarak karşılanamayacağını ve elde edilen çözümlerin pratikte tam olarak aynı şekilde gerçekleştirilemeyeceğini bilir
Dersin İçeriği Senteze giriş, grafiksel ve analitik yöntemlerle boyut sentezi, bir düzlemin iki, üç ve dört konumu, krank açılarının ilişkisi, klasik bağlama açısı problemi, bağlama açısının en iyi değerini bulma, Chebyshev teoremi, mekanizma tasarımında güncel konular

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş; kinematik tasarım, konum, yörünge ve fonksiyon sentezi MECE 303 konularının gözden geçirilmesi
2 Hareketli bir düzlemin iki konumu; Chasles teoremi, uç, dört uzuvlu mekanizmaların iki konum için tasarımı
3 Hareketli bir düzlemin bir diğer hareketli düzleme göre iki konumu; bağıl uç, krank açılarının ilişkisi, 6 uzuvlu mekanizma tasarımı
4 Hareketli bir düzlemin üç konumu; dyad formülasyonu. Yörünge oluşturma, konum sentezi, fonksiyon sentezi. Dört-çubuk, krank-biyel ve ters krank-biyel mekanizmalarının tasarımı
5 Hareketli bir düzlemin üç konumu; dyad formülasyonu. Yörünge oluşturma, konum sentezi, fonksiyon sentezi. Dört-çubuk, krank-biyel ve ters krank-biyel mekanizmalarının tasarımı
6 Hareketli bir düzlemin üç konumu; dyad formülasyonu. Yörünge oluşturma, konum sentezi, fonksiyon sentezi. Dört-çubuk, krank-biyel ve ters krank-biyel mekanizmalarının tasarımı
7 Hareketli bir düzlemin üç konumu; dyad formülasyonu. Yörünge oluşturma, konum sentezi, fonksiyon sentezi. Dört-çubuk, krank-biyel ve ters krank-biyel mekanizmalarının tasarımı
8 Hareketli bir düzlemin dört konumu; daire noktası ve merkez noktası eğrileri, Ball noktası. Dört çubuk mekanizması tasarımı
9 Hareketli bir düzlemin dört konumu; daire noktası ve merkez noktası eğrileri, Ball noktası. Dört çubuk mekanizması tasarımı
10 Ölü noktalara göre tasarım; dört-çubuk ve krank-biyel mekanizmalarının ölü noktalara göre tasarımı
11 Fonksiyon oluşturma için analitik sentez; Freudenstein denklemi, Chebyshev teoremi, fonksiyon oluşturma, en uygun bağlama açısı
12 Fonksiyon oluşturma için analitik sentez; Freudenstein denklemi, Chebyshev teoremi, fonksiyon oluşturma, en uygun bağlama açısı
13 Kam mekanizmaları; hareket eğrileri, kam profilinin elde edilmesi
14 Kam mekanizmaları; hareket eğrileri, kam profilinin elde edilmesi

Kaynaklar

Diğer Kaynaklar 1. "Mechanism Design - Analysis and Synthesis" By A.Erdman, G.Sandor, Prentice Hall, 1984
2. "Kinematic Synthesis" By R. Beyer (English Translation) McGraw-Hill, 1953
3. "Mekanizmaların Konstrüksiyonu" By Lichtenheldt (Turkish Translation by Fuat Pasin), ITÜ ,1975
4. "Mechanism Design ", K. Russell, Q.Shen, R.S.Sodhi,; CRC Press, 2013

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 10 20
Sunum - -
Projeler 1 5
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 40
Genel Sınav/Final Juri 1 35
Toplam 14 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve mekatronik mühendisliği ile ilgili konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi kazanır.
2 Karmaşık mekatronik mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanır.
3 Karmaşık bir mekatronik mühendisliği sistemini, sürecini, cihazını veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi; mekatronik mühendisliği kapsamında mühendislik yaratıcılığı yöntemlerini etkin bir şekilde uygulayabilme becerisi elde eder. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4 Mekatronik mühendisliği ve robot teknolojisi uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.
5 Mekatronik mühendisliği ve robot teknolojisi problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi; mekatronik mühendisliğinin yakın etkileşim içinde olduğu makina, elektrik/elektronik ve bilgisayar mühendislikleri ile, mekatronik mühendisliğinin uygulama alanı içinde diğer mühendislik ve bilim dalları veya çalışma alanları ile etkin iletişim kurabilme becerisi, farklı disiplinlerde çalışabilme becerisi kazanır.
7 Türkçe ve İngilizce sözlü, yazılı ve teknik resim kullanarak etkin iletişim kurma, yaratıcı ve özgün kavram ve fikirleri ifade edebilme becerisi kazanır.
8 Mekatronik mühendisliğinin uygulama çeşitliliğinin gerektirdiği şekilde değişik konularda bilgiye erişim, eleştirel bakış, yorumlama ve bilgiyi geliştirme becerisi; yaşam boyu öğrenme sonucu gelişme ve sürekli yenileme gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık ve kendini sürekli yenileme becerisi elde eder.
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma, bu konuda iletişim araçlarını kullanarak meslek bilincini geliştirme ve mesleğin gelişimine katkıda bulunma yetkinliği kazanır.
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme, yönetebilme ve liderlik yetkinliği elde eder.
11 Mekatronik mühendisliği uygulamalarının evrensel, toplumsal ve bireysel boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile kültürel değerler ve çağın sorunları hakkında bilgi; bu konularda mühendislik bilinci; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır.
12 Mekatronik mühendisliği konularında, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanarak yaptığı araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel olarak aktarabilme yetkinliği elde eder.
13 Yaşadığı çevreye duyarlı ve toplumsal sorumluluk bilincine sahip, sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyen, geliştiren ve gerektiğinde değiştirebilen, toplum içinde bir birey olma ve topluma yönelik proje düzenleme, geliştirebilme ve uygulayabilme yetkinliği elde eder.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 14 3 42
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 1 14
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler 1 10 10
Raporlar
Ödevler 10 3 30
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 5 10
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 15 15
Toplam İş Yükü 121