AKTS - Fabrika Tasarımı

Fabrika Tasarımı (ME478) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Fabrika Tasarımı ME478 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
ME205
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Gösteri, Uygulama-Alıştırma.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Prof. Dr. Bilgin KAFTAOĞLU
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Öğrencilere Fabrika Tasarımı konusunu anlatmak ve dönem projesi ile de seçilen bir konuda örnek bir fabrika tasarım uygulamasını yaptırmak bu dersin amacıdır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Final sınavı dönemi
  • Öğrenciler, imalat sistemleri kavramları konusunda bilgi edinecekler.
  • Öğrenciler, pazar araştırması ve fabrika yer seçimi konusunda temel bilgileri edinecekler.
  • Öğrenciler, makina ve işgücü seçiminde eğitilecekler.
  • Öğrenciler, malzeme iletim ve bütünleşik olarak fabrika yerleşimi konusunda kavramsal olarak bilgi edinecekler.
Dersin İçeriği Giriş, tasarım ve bilgisayar destekli tasarım (CAD) temel bilgileri, imalat sistemleri (CAD/CAM, FMS, ve CIM), pazar araştırması ve fabrika yer seçimi, fabrika yerleşimi, süreç analizi, imalat kontrolü ve kalite planlaması, süreç ve makina seçimi, malzeme iletimi, depolama türleri, iş güvenliği-işçi sağlığı, bakım, çevre faktörleri, AR-GE.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş Ders Kitabı: D. R. Sule, Manufacturing Facilities
2 Tasarım ve Bilgisayar Destekli Tasarım( CAD) temel bilgileri Ders Kitabı: D. R. Sule, Manufacturing Facilities
3 İmalat Sistemleri ( CAD/CAM, FMS, ve CIM) Ders Kitabı: D. R. Sule, Manufacturing Facilities
4 Pazar araştırması ve fabrika yer seçimi Ders Kitabı: D. R. Sule, Manufacturing Facilities
5 Fabrika yerleşimi Ders Kitabı: D. R. Sule, Manufacturing Facilities
6 Süreç analizi Ders Kitabı: D. R. Sule, Manufacturing Facilities
7 Üretim kontrolu ve kalite planlaması Ders Kitabı: D. R. Sule, Manufacturing Facilities
8 Süreç ve makina seçimi Ders Kitabı: D. R. Sule, Manufacturing Facilities
9 Malzeme iletimi Ders Kitabı: D. R. Sule, Manufacturing Facilities
10 Depolama türleri Ders Kitabı: D. R. Sule, Manufacturing Facilities
11 Bakım Ders Kitabı: D. R. Sule, Manufacturing Facilities
12 Bakım Ders Kitabı: D. R. Sule, Manufacturing Facilities
13 Çevre faktörleri, Araştırma/Geliştirme Ders Kitabı: D. R. Sule, Manufacturing Facilities
14 Çevre faktörleri, Araştırma/Geliştirme Ders Kitabı: D. R. Sule, Manufacturing Facilities
15 Final sınavı dönemi Ders Kitabı: D. R. Sule, Manufacturing Facilities
16 Final sınavı dönemi Ders Kitabı: D. R. Sule, Manufacturing Facilities

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. D. R. Sule, Manufacturing Facilities - Location, Planning, and Design, 2nd edition, PWS Publishing Company - International Thomson Publishing, 1994.
Diğer Kaynaklar 2. Ders Notları ve yansılar / Lecture notes and slides
3. Ray Wild, Production and Operations Management - Principles and Techniques, Holt, Rinehart and Winston Ltd., 1979 (On Reserve at METU Library with Call No. HD31 W668 1979).
4. Harold T. Amrine, John A. Ritchey, Colin L. Moodie, Manufacturing Organization and Management, 5th edition, Prentice-Hall, Inc., 1987 (On Reserve at METU Library with Call No. HD31 A54 1987).
5. Tompkins, White, Bozer, Frazelle, Tanchoco, Trevino, Facilities Planning, 2nd edition, John Wiley & Sons, Inc., 1996.
6. Richard L. Francis, Leon F. McGinnis, Jr., John A. White, Facility Layout and Location: An Analytical Approach, 2nd edition, W. J. Fabrycky and J. H. Mize (eds.), Prentice-Hall Inc., 1992.
7. Ray Wild, The Techniques of Production Management, Holt, Rinehart and Winston Ltd., 1978.
8. D. Radford, D. B. Richardson, The Management of Production, 3rd edition, Barnes & Noble Books, 1972.
9. James M. Moore, Plant Layout and Design, The Macmillan Company, 1962.
10. G. Dieter, Engineering Design.
11. Sagligi ve Is Güvenligi Tüzügü, Basbakanlik Basimevi.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım 1 5
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler 1 25
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 40
Genel Sınav/Final Juri 1 30
Toplam 5 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve mekatronik mühendisliği ile ilgili konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi kazanır.
2 Karmaşık mekatronik mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanır.
3 Karmaşık bir mekatronik mühendisliği sistemini, sürecini, cihazını veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi; mekatronik mühendisliği kapsamında mühendislik yaratıcılığı yöntemlerini etkin bir şekilde uygulayabilme becerisi elde eder. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4 Mekatronik mühendisliği ve robot teknolojisi uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.
5 Mekatronik mühendisliği ve robot teknolojisi problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi; mekatronik mühendisliğinin yakın etkileşim içinde olduğu makina, elektrik/elektronik ve bilgisayar mühendislikleri ile, mekatronik mühendisliğinin uygulama alanı içinde diğer mühendislik ve bilim dalları veya çalışma alanları ile etkin iletişim kurabilme becerisi, farklı disiplinlerde çalışabilme becerisi kazanır.
7 Türkçe ve İngilizce sözlü, yazılı ve teknik resim kullanarak etkin iletişim kurma, yaratıcı ve özgün kavram ve fikirleri ifade edebilme becerisi kazanır.
8 Mekatronik mühendisliğinin uygulama çeşitliliğinin gerektirdiği şekilde değişik konularda bilgiye erişim, eleştirel bakış, yorumlama ve bilgiyi geliştirme becerisi; yaşam boyu öğrenme sonucu gelişme ve sürekli yenileme gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık ve kendini sürekli yenileme becerisi elde eder.
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma, bu konuda iletişim araçlarını kullanarak meslek bilincini geliştirme ve mesleğin gelişimine katkıda bulunma yetkinliği kazanır.
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme, yönetebilme ve liderlik yetkinliği elde eder.
11 Mekatronik mühendisliği uygulamalarının evrensel, toplumsal ve bireysel boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile kültürel değerler ve çağın sorunları hakkında bilgi; bu konularda mühendislik bilinci; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır.
12 Mekatronik mühendisliği konularında, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanarak yaptığı araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel olarak aktarabilme yetkinliği elde eder.
13 Yaşadığı çevreye duyarlı ve toplumsal sorumluluk bilincine sahip, sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyen, geliştiren ve gerektiğinde değiştirebilen, toplum içinde bir birey olma ve topluma yönelik proje düzenleme, geliştirebilme ve uygulayabilme yetkinliği elde eder.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 2 32
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler 1 20 20
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 8 16
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 10 10
Toplam İş Yükü 126