AKTS - Kalite Kontrol ve Metroloji

Kalite Kontrol ve Metroloji (MFGE577) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Kalite Kontrol ve Metroloji MFGE577 Alan Seçmeli 3 0 0 3 5
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Uygulama-Alıştırma, Sorun/Problem Çözme.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Dr. Öğr. Üyesi Cemal Merih Şengönül
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Bu dersin amacı, metroloji ve kalite control kavramlarında öğrencilerin güçlü bir altyapı ve yetenekle donatmak, böylelikle müfettiş mühendis görevini icra edip, sanayinin kaliteli ürünler üretmesine yardımcı olmalarını sağlamaktır.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bu dersin sonunda öğrenciler kalite kavramını ve nasıl control edileceği anlayışını kazanacak.
  • Öğrenciler doğru ve keskin ölçüm teknikleri prensiplerini ve ölçümde değişkenliği anlayacak.
Dersin İçeriği Metrolojiye giriş, doğrusal, açısal ve karşılaştırmalı ölçümler, doğrusallık, düzlemsellik, karelik, paralellik ölçümlerinde kullanılan cihaz ve müşirler, sınırlar, müşirler, teftiş, sanayide kalite kavramı, kalite control de istatiksel kavramlar, SQC?de kontrol tabloları, numune teftişleri, operasyon karakteristiği (OC) diyagramı.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Bölüm 1: METROLOJIYE GIRIŞ: Metrolojinin tanımı, metrolojinin amacı, ölçümde tekrar edilebilirlik ve doğruluk, doğruluk ve maliyet, hata kaynakları, tekrar edilebilirlik kavramı, hassasiyet, okunabilirlik ve güvenilirlik.
2 Bölüm 2: DOĞRUSAL ÖLÇÜM: Giriş, Vernier kumpasları ve kullanımı, vernier mikrometresi, tarifi ve kullanımı, vernier yükseklik müşiri, derinlik müşiri ve kayma müşiri
3 Bölüm 3: AÇISAL ÖLÇÜM: Giriş, vernier ve optic Bevel açı ölçeri (iletkisi), Sinüs prensibi ve barı, açısal ölçüm için optik cihazlar, açı müşirleri, açı müşirlerinin kalibrasyonu.
4 Bölüm 4: KARŞILAŞTIRMALI ÖLÇÜM: Karşılaştırıcılar, Karşılaştırıcıların özellikleri, kullanımı, sınıflandırılması, mekanik, optik, elektrik ve hava basınçlı karşılaştırıcıların avantaj ve dezavantajları, Optik ve hava basınçlı karşılaştırıcıların çalışma prensipleri
5 Bölüm 5: DOĞRUSALLIK, DÜZLEMSELLİK, KARELİK, PARELELLİK ÖLÇÜMLERİNDE KULLANILAN CİHAZ VE MÜŞİRLER: Doğrusallığın tanımı, yüzeylerin düzgünlüğü, parelellik, doğrusallık, düzlemsellik ve paralellik testleri, dairesellik ölçümü
6 Bölüm 6: SINIRLAR, ÖRTÜŞMELER VE MÜŞİRLER: Giriş, tolerans kavramı, değiştirebilirlik, aksam terimleri- temel ölçek, normal ölçek, sınırlar, sapma ve sıfır çizgisi, sınır sistemleri metodu- delik bazlı ve şaft bazlı.
7 Bölüm 7: TEFTİŞ: Teftişe giriş ve teftişin tanımı, Teftiş prensipleri, Teftiş aşamaları, zemin teftişi - avantaj ve dezavantajlar.
8 Bölüm 8: SANAYİDE KALİTE UNSURU: Kalite kavramı, tasarım kalitesi, uygunluk ve performans, güvenilirlik ve sürdürülebilirlik kavramı, kaliteyi etkileyen unsurlar, kalite çemberleri – temel kavram, amaç ve işlevsellik
9 Bölüm 9: KALİTE KONTROLDE KULLANILAN İSTATİKSEL KAVRAMLARIN TEMELLERİ: Değişkenlerin çesiti, kalite karakteri çeşitleri: değişken, nitelik ve nitelik olarak kabul edilen değişkenler, frekans dağılımında kullanılan terminoloji, frekans dağılımının grafiksel gösterimi (histogram, frekans çubuk tabloları, frekans poligonu), Normal Dağılım eğrisi, tanımı ve çıkarımı.
10 Bölüm 10: S.Q.C KONTROL TABLOLARI: X-R tablolarına giriş, X-R tablolarını oluşturmak için yapılması gerekenler, X ve R tablolarının analizi, işlem yeteneği kavramı, yüzde hatalı control tabloları (p-tablosu), p-tablosunun uygulaması, c-tablosuna giriş, c-tablosunun oluşturulması ve analizi.
11 Bölüm 10: S.Q.C KONTROL TABLOLARI: X-R tablolarına giriş, X-R tablolarını oluşturmak için yapılması gerekenler, X ve R tablolarının analizi, işlem yeteneği kavramı, yüzde hatalı control tabloları (p-tablosu), p-tablosunun uygulaması, c-tablosuna giriş, c-tablosunun oluşturulması ve analizi.
12 Bölüm 11: : NUMUNE ALMA TEFTİŞİ: Numune alma teftişinin amacı, numune alma teftişinin uygulaması, farklı numune alma teftişi çeşitleri, numune almanın avantaj ve dezavantajları, numune alma planın uygulanması, tek numune alma, çift numune ve ardışık numune alma planı.
13 Bölüm 11: : NUMUNE ALMA TEFTİŞİ: Numune alma teftişinin amacı, numune alma teftişinin uygulaması, farklı numune alma teftişi çeşitleri, numune almanın avantaj ve dezavantajları, numune alma planın uygulanması, tek numune alma, çift numune ve ardışık numune alma planı.
14 Bölüm 12: FAALİYET KARAKTERİSTİĞİ (OC) EĞRİSİ: OC eğrisinin tanımı ve tarifi, OC eğrilerinin farklı parametreleri -(Üreticinin riski, tüketicinin riski, Kabuledilebilir kalite Seviyesi (AQL), Kabuledilebilirlik sınırları, reddetme ve kararsızlık, OC eğrisi parametreleri arasındaki ilişki
15 Dönem Sonu Sınav Çalışmaları
16 Dönem Sonu Sınav Çalışmaları

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Engineering Metrology, Khanna Publishers. R.K. Jain.
Diğer Kaynaklar 2. Quality Control, Tata McGraw Hill Publishing Ltd. TTTI Madras
3. Industrial Organisation, Khanna Publishers, T.R. Banga

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler 4 20
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 2 50
Genel Sınav/Final Juri 1 30
Toplam 7 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı 70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 30
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve mekatronik mühendisliği ile ilgili konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi kazanır.
2 Karmaşık mekatronik mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanır.
3 Karmaşık bir mekatronik mühendisliği sistemini, sürecini, cihazını veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi; mekatronik mühendisliği kapsamında mühendislik yaratıcılığı yöntemlerini etkin bir şekilde uygulayabilme becerisi elde eder. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4 Mekatronik mühendisliği ve robot teknolojisi uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.
5 Mekatronik mühendisliği ve robot teknolojisi problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi; mekatronik mühendisliğinin yakın etkileşim içinde olduğu makina, elektrik/elektronik ve bilgisayar mühendislikleri ile, mekatronik mühendisliğinin uygulama alanı içinde diğer mühendislik ve bilim dalları veya çalışma alanları ile etkin iletişim kurabilme becerisi, farklı disiplinlerde çalışabilme becerisi kazanır.
7 Türkçe ve İngilizce sözlü, yazılı ve teknik resim kullanarak etkin iletişim kurma, yaratıcı ve özgün kavram ve fikirleri ifade edebilme becerisi kazanır.
8 Mekatronik mühendisliğinin uygulama çeşitliliğinin gerektirdiği şekilde değişik konularda bilgiye erişim, eleştirel bakış, yorumlama ve bilgiyi geliştirme becerisi; yaşam boyu öğrenme sonucu gelişme ve sürekli yenileme gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık ve kendini sürekli yenileme becerisi elde eder.
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma, bu konuda iletişim araçlarını kullanarak meslek bilincini geliştirme ve mesleğin gelişimine katkıda bulunma yetkinliği kazanır.
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme, yönetebilme ve liderlik yetkinliği elde eder.
11 Mekatronik mühendisliği uygulamalarının evrensel, toplumsal ve bireysel boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile kültürel değerler ve çağın sorunları hakkında bilgi; bu konularda mühendislik bilinci; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır.
12 Mekatronik mühendisliği konularında, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanarak yaptığı araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel olarak aktarabilme yetkinliği elde eder.
13 Yaşadığı çevreye duyarlı ve toplumsal sorumluluk bilincine sahip, sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyen, geliştiren ve gerektiğinde değiştirebilen, toplum içinde bir birey olma ve topluma yönelik proje düzenleme, geliştirebilme ve uygulayabilme yetkinliği elde eder.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
Laboratuar
Uygulama 16 2 32
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 16 5 80
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler 4 12 48
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 2 8 16
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 15 15
Toplam İş Yükü 191