AKTS - Eleştirel Düşünmeye Giriş

Eleştirel Düşünmeye Giriş (HUM323) Ders Detayları

Ders Adı Ders Kodu Dönemi Saati Uygulama Saati Laboratuar Hours Kredi AKTS
Eleştirel Düşünmeye Giriş HUM323 Alan Dışı Seçmeli 3 0 0 3 4
Ön Koşul Ders(ler)i
N/A
Dersin Dili İngilizce
Dersin Türü Seçmeli Dersler
Dersin Seviyesi Lisans
Ders Verilme Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğrenme ve Öğretme Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru Yanıt.
Dersin Koordinatörü
Dersin Öğretmen(ler)i
  • Staff
Dersin Asistan(lar)ı
Dersin Amacı Dersin amacı, öğrencilere fikirlerin, savunuların, varsayımların ve usavurma çeşitlerinin analiz edilmesi ve ayrıca yanlış düşünme biçimlerinin belirlenmesi gibi eleştirel düşünmenin temel kavramlarını öğretmektir.
Dersin Eğitim Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; - Fikirler arasındaki bağlantıları anlar. - Fikirlerini açık ve anlaşılır bir şekilde formüle eder. - Savunuları belirler, kurgular ve değerlendirir. - Bir varsayımın ve bir kararın artılarını ve eksilerini değerlendirir. - Usavurmadaki tutarsızlıkları ve yanlışlıkları saptar. - Sorunları sistematik bir şekilde analiz eder. - Fikirlerin konuyla ilgisini ve önemini belirler. - Kendi inançlarını ve fikirlerini gerekçelendirir.
Dersin İçeriği Anlaşılır şekilde yazma ve düşünme, uslamlamaların ve savunuların çeşitlerini öğrenme ve analiz etme, akılcı kararlar alma, yanlış düşünme biçimlerini öğrenme gibi konuların irdelenmesi ve tartışılması, tüm bunları anlaşılır kılmak adına yapılacak olan alıştırmalar.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Konuya Giriş. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 1-9. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 1-20. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 3-26.
2 Anlaşılır Biçimde Düşünme ve Yazma. Tanımlar. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 11-31. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 168-215. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 27-54.
3 Gerekli ve Yeterli Koşullar. Dilsel Tuzaklar. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 33-52. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 108-142. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 55-72.
4 Doğruluk. Temel Mantık. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 53-67. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 216-240. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 73-88.
5 Savunuları Belirlemek. Geçerli ve Tutarlı Savunular. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 69-85. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 21-61. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 89-105.
6 Tümevarımlı Usavurma. Savununun Haritalandırılması. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 87-105. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 61-80. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 105-117.
7 Ara sınav Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular
8 Savununun Analiz Edilmesi. Bilimsel Usavurma. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 107-124. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 81-107. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 118-144.
9 Mill’in Kullandığı Yöntemler. Neden-Sonuç İlişkisi Üzerine Usavurma. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 125-140. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 241-282. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 144-168.
10 Nedensel Süreçlerin Şemalandırılması. İstatistik ve Olasılık. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 141-157. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 283-321. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 169-184.
11 Değerler Üzerine Düşünme. Yanlış Düşünce. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 159-184. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 143-167. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 202-227.
12 Bilişsel Önyargılar. Benzeşim Yoluyla Usavurma. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 185-199. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 322-334. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss.228-241.
13 Akılcı Kararlar Alma. Yaratıcılık Nedir? Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 201-221. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 335-368. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 185-201.
14 Yaratıcı Düşünce Alışkanlıkları. Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün, ss. 223-231. Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber, ss. 369-432. Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı, ss. 242-265.
15 Genel Değerlendirme.
16 Genel Sınav Ders sorumlusu tarafından hazırlanan sorular

Kaynaklar

Ders Kitabı 1. Joe Y. F. Lau, An Introduction to Critical Thinking and Creativity: Think More, Think Better [Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Giriş: Daha Fazla Düşün, Daha İyi Düşün], New Jersey: Wiley, 2011.
2. Tracy Bowell, Gary Kemp, Critical Thinking: A Concise Guide [Eleştirel Düşünme: Kısa Bir Rehber], London: Routledge, 2010.
3. Peg Tittle, Critical Thinking: An Appeal to Reason [Eleştirel Düşünme: Akla Yapılan Bir Çağrı], London: Routledge, 2011.

Değerlendirme System

Çalışmalar Sayı Katkı Payı
Devam/Katılım - -
Laboratuar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj - -
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği - -
Ödevler - -
Sunum - -
Projeler - -
Rapor - -
Seminer - -
Ara Sınavlar/Ara Juri 1 40
Genel Sınav/Final Juri 1 60
Toplam 2 100
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notu Katkısı
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 100
Toplam 100

Kurs Kategorisi

Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

Dersin Öğrenim Çıktılarının Program Yeterlilikleri ile İlişkisi

# Program Yeterlilikleri / Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve mekatronik mühendisliği ile ilgili konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi kazanır.
2 Karmaşık mekatronik mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanır.
3 Karmaşık bir mekatronik mühendisliği sistemini, sürecini, cihazını veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi; mekatronik mühendisliği kapsamında mühendislik yaratıcılığı yöntemlerini etkin bir şekilde uygulayabilme becerisi elde eder. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4 Mekatronik mühendisliği ve robot teknolojisi uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.
5 Mekatronik mühendisliği ve robot teknolojisi problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi; mekatronik mühendisliğinin yakın etkileşim içinde olduğu makina, elektrik/elektronik ve bilgisayar mühendislikleri ile, mekatronik mühendisliğinin uygulama alanı içinde diğer mühendislik ve bilim dalları veya çalışma alanları ile etkin iletişim kurabilme becerisi, farklı disiplinlerde çalışabilme becerisi kazanır.
7 Türkçe ve İngilizce sözlü, yazılı ve teknik resim kullanarak etkin iletişim kurma, yaratıcı ve özgün kavram ve fikirleri ifade edebilme becerisi kazanır.
8 Mekatronik mühendisliğinin uygulama çeşitliliğinin gerektirdiği şekilde değişik konularda bilgiye erişim, eleştirel bakış, yorumlama ve bilgiyi geliştirme becerisi; yaşam boyu öğrenme sonucu gelişme ve sürekli yenileme gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık ve kendini sürekli yenileme becerisi elde eder.
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma, bu konuda iletişim araçlarını kullanarak meslek bilincini geliştirme ve mesleğin gelişimine katkıda bulunma yetkinliği kazanır. X
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme, yönetebilme ve liderlik yetkinliği elde eder.
11 Mekatronik mühendisliği uygulamalarının evrensel, toplumsal ve bireysel boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile kültürel değerler ve çağın sorunları hakkında bilgi; bu konularda mühendislik bilinci; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. X
12 Mekatronik mühendisliği konularında, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kaynak araştırması yapabilme, veritabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanarak yaptığı araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel olarak aktarabilme yetkinliği elde eder.
13 Yaşadığı çevreye duyarlı ve toplumsal sorumluluk bilincine sahip, sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyen, geliştiren ve gerektiğinde değiştirebilen, toplum içinde bir birey olma ve topluma yönelik proje düzenleme, geliştirebilme ve uygulayabilme yetkinliği elde eder.

ECTS/İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders saati (Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati) 16 3 48
Laboratuar
Uygulama
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 3 42
Sunum/Seminer Hazırlama
Projeler
Raporlar
Ödevler
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ara Sınavlara/Ara Juriye Hazırlanma Süresi 1 4 4
Genel Sınava/Genel Juriye Hazırlanma Süresi 1 6 6
Toplam İş Yükü 100